Diskussion: Google Maps-tråden

Diskussion i 'Android Auto' startad av Swedroid, 8 jun 2020.

  1. wamiduku

    wamiduku Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Där resonerar de märkligt IMHO, eftersom AA i en fast monterad touch-skärm är ju ändå i princip som att köra AA i en större, men inbyggd, telefon. Jag hoppas de inte fortsätter på den inslagna vägen genom att också ta bort Google Maps, för gamla tiders lösning med en papperskarta i knäet i okända städer var ingen höjdare. Speciellt inte i mörker.

    Sen är det lite OT, men när det gäller att lagstifta om sådant som man anser ta fokus från vägen är det helt barockt att man tillåter touchskärmar för frekvent använda funktioner i bilar. T ex måste man in i en touchskärms undermeny för att justera klimatkontrollen på Citroën Picasso II. Intervalltorkare, temperatur, farthållare och dyl hanteras bäst med fysiska knappar, så att man kan behålla blicken på vägen.
     
    Heleg gillar detta.
  2. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Nu spelar det ju ingen roll vad du eller jag tycker, de flesta länder har förbjudit handhavande av mobil under körning och det kommer man inte att kunna ändra.
    Resonemang med att "det och det är lika farligt eller farligare" har aldrig imponerat på lagstiftare.
     
  3. wamiduku

    wamiduku Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Det är jag medveten om, men det stoppar mig inte från uttrycka en åsikt på ett forum utan att ha ambitioner att utöva lobbying gentemot lagstiftare. ;-)
     
  4. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Förstår att det är surt när du är van vid det. Men har du testat AA? Jag tycker det är mycket enkelt att byta mellan maps, poddspelare (Podcast Addict) och musikspelare (PowerAmp). Det finns knappar för att växla direkt mellan maps och den spelare en använder för tillfället. Det går hyfsat att styra dessa via rösten, även om det finns en del problem som jag tidigare nämnt här. Ett annat exempel är att Google-assistenten har svårt att förstå namn på musikgrupper som inte är ett riktigt ord. När en använder PowerAmp på pekskärmen och letar efter musik pausas allt efter ett tiotal sekunder, just för att behålla uppmärksamheten på körningen. Ett alternativ för framtiden kan ju vara att installera en enhet med AA.

    Svaret @GunnarWik@GunnarWik skrev låter sannolikt som anledningen till att det fasas ut.
     
    bernard gillar detta.
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Kör IOS och Google maps går inte använda om jag inte har en destination inlagd. Har jag en destination får jag en pil som markör men jag kan inte få det om jag inte har en destination inlagd. Då får jag bara en rund prick, kartan följer inte och skärmen släcks efter en stund. Är det någon inställning jag missat ? I Waze fungerar det utmärkt :(
     
  6. nyx

    nyx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    632
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord
    Jag använder navigeringen i Google maps varje dag i jobbet. Jag har gjort ett eget lager med punkter jag ska besöka, jag har koordinater till dessa.

    Detta har fungerat klockrent i flera år tills för några veckor sedan då jag märkte att maps plötsligt börjat ge helt orimliga vägvisningar.
    När jag väljer nästa punkt jag ska till så får jag först rätt väg, säg exempelvis att det är 10 km dit. När jag sen kört ett tag så räknar plötsligt maps om rutten till nåt helt annat som ofta är en omväg på 50km eller mer.

    Jag fick i veckan tillfälle att testa detta med en kollegas telefon (Samsung) och beteendet var samma på den som med min Oneplus, så jag tror inte att det är telefonberoende utan att det är nåt i maps som buggar.

    Jag har googlat problemet och hittar inte mycket utöver denna artikel:
    Time to Go to Waze: Google Maps Navigation Broken Down in the Worst Possible Way

    Där nämns det att buggen främst drabbar de som navigerar till koordinater och det stämmer ju med vad jag upplever. Dessutom så skriver de att det kan vara valet att man ska välja en "eco-friendly" rutt som ställer till det. Jag har slagit av den funktionen men det gjorde ingen skillnad för mig.

    Är det någon annan som märkt av detta?
     
  7. Lulhasafotn

    Lulhasafotn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    322
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Jag har samma bekymmer och det är som du säger att det verkar hänga ihop med att man navigerar till koordinater.
     
    nyx gillar detta.
  8. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 019
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Vi har delning i vår familj. Min fru hade en Samsung Galaxy A40, då visade det var i kartan hon var, det fungerade helt perfekt hela tiden.
    Nu har hon en Galaxy A53. Nu visas hennes position helt fel. T.ex. när hon är på jobbet visar den aldrig den adressen hon jobbar på, utan den är alltid ca 100 - 200 meter fel, och den kan hoppa runt till olkia ställen i närheten. När hon åker tåg kan den visa upp till 500 meter fel, vilket det aldrig gjorde på Galaxy A40. Jag har kalibrerat den några gånger (kör svängande åttan), men det blir inte bättre.
    Några råd vad man kan göra?
     
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Förmodar att du har hög precision aktiverat?
    I snart fall finns det nog inte mycket att göra, säkert sämre gps på nya enheten.
     
    stelex gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 753
    Mottagna gillanden:
    44 756
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det låter mer som den går på mobilmasten än GPS:en i det fallet, eller WiFi-.nätverket den är uppkopplad mot. Kika så hög precision är aktivt som @Leo83@Leo83 säger.

    Kanske kan man även testa undanta Google Maps från batterisparfunktionerna.
     
    stelex gillar detta.
  11. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 019
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Hög precision är aktiverad och hon har ingen battrerisparfunkton vad jag vet. Får kolla igen när hon kommer hem.
    Det konstiga är oavsett så visar A53 aldrig rätt när hon är på jobbet, men hemma visar den rätt?
    Den borde ju visa rätt på jobbet någon gång???
     
    Last edited: 5 jan 2023
  12. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Är "jobbet" inomhus i ett kontor en byggnad med rejäla väggar? GPS är inte pålitlig inom för mycket väggar.
     
  13. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 019
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Är i en byggnad som nog snart är 100 år gammal och det är i samma rum i huset som innan.
    Med Galaxy A40 visade det alltid exakt rätt, med A53 visar det inte ens i närheten av byggnaden, ca 50 - 200 meter från byggnaden på 2 - 3 olika punkter. Blev så här direkt när hon bytte telefon.
     
  14. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Den erfarenhet jag har av A53 är att den visar EXAKT samma position som min A52s och en S22 som jag har jämfört med. Och alla visar endast ett par meter fel inomhus i ett vanligt bostadshus. Alla visar mycket mer fel i kontorshus långt från fönster eller i parkeringshus.
     
  15. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 019
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Hennes A40 visade faktiskt alltid rätt oavsett köpcentrum eller stora byggnader. Där hon jobbar är en liten gammal byggnad. Med A40 kunde man t.o.m. se små förflyttningar. Nu med A53 hoppar positionen runt byggnaden.
     
  16. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Vad jag skulle ha sagt är att det verkar vara fel på telefonen. Ni har ju redan kollat inställningarna om att Maps skall få använda GPS och att det är den högsta noggrannheten som är inställd och då är det nog bara att reklamera telefonen eftersom andra av samma sort fungerar bra.
     
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Gammalt inlägg, men jag vill klargöra en sak. Det svenska förbudet mot att använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning vid bilkörning tar i första hand sikte på när föraren håller prylen i handen. Att använda prylen när man håller den i handen är alltid förbjudet. Men om det gäller en pryl som är fast monterad (eller inbyggd i bilen), så är det normalt tillåtet att pilla på den under körning - men kan vara otillåtet om det sker på ett trafikfarligt sätt, dvs i det senare fallet en svårare bedömningsfråga och bevisfråga som antagligen mer sällan letar sig hela vägen till domstol.

    Två exempel:
    När jag kör bil kan jag alltså ha telefonen med Google Maps-navigering påslagen, jag kan lägga telefonen i knät eller i sätet bredvid, och kolla neråt med jämna mellanrum, tappa fokus på trafiken och ha ögonen vända åt fel håll, och det är hyfsat trafikfarligt och helt lagligt, eftersom jag inte håller något i handen.
    Samtidigt, om jag håller telefonen i handen framför ratten, båda händerna på ratten, hela tiden kollar på trafiken, då och då slänger ett öga på navigeringen, med ögonen vända åt rätt håll, då är det automatiskt olagligt men väldigt trafiksäkert.
    Totalt ologiskt. Såna här förbud som gör föraren handikappad är aldrig något bra. Eget ansvar och eget omdöme borde alltid vara vägledande. Bättre vore att förbjuda användning av mobiltelefon och kommunikationsutrustning om det sker på ett trafikfarligt sätt, men inte ha något totalförbud som blir orimligt.

    Det är även ytterst märkligt att man i lagtexten och i domstolarnas prövning inte särskiljer på vad för slags aktivitet föraren har sysslat med. Att smsa eller surfa under bilkörning kan vara ytterst trafikfarligt, medan ett telefonsamtal oftast kan skötas på ett säkert sätt, t.ex. brukar jag hålla telefonen med högtalaren påslagen i handen, skärmen släckt givetvis, båda händerna på ratten och telefonen i en av händerna där den inte påverkar körningen. Varför är dessa totalt olika gärningar likställda?
    En annan grej är att även om du använder öronsnäcka med sladd för telefonsamtal, vilket är lagligt, så är den pyttelilla petitessen att jag trycker på telefonens svaraknapp, eller lägga på-knapp, olaglig eftersom kriteriet "håller prylen i handen" är uppfyllt under det fåtalet sekunderna. Jag kan se på en hollywood-film under bilkörning och det kan vara helt lagligt så länge skärmen inte är handhållen utan fast monterad... medan att trycka på svara-knappen på mobiltelefonen under två sekunder automatiskt är olagligt, utan möjlighet till rimlighetsbedömning. Vad är logiken?

    Det är vi medborgare som röstar fram politiker, som i sin tur röstar fram lagarna. Det är kärnan i demokratin. Lagar ska givetvis följa folkviljan, och ha ett vettigt syfte. Vi har således all rätt att kritisera lagar som är orimliga, och det spelar visst roll vad vi medborgare tycker. Givetvis kan lagstiftaren upphäva lagar. "Evighetsklasuler" är ingenting vi har i svensk rätt, jag känner endast till en sådan, och den evighetsklasulen finns i Tysklands grundlag och avser grunderna för statsskicket.. Övriga lagar kan givetvis ändras eller upphävas, vid behov.
    Jag tror inte att rådande tvingande lagstiftning inom olika områden gynnar trafiksäkerheten, och jag är hyfsat säker på att forskningen stödjer det. Det är ju helt ofattbart hur min tjänstebil kan visa ett långt varningsmeddelande på skärmen när jag börjar köra vid vissa tillfällen, ett varningsmeddelande om att ha fokus på trafiken (som säkert är lagstadgat), men eftersom meddelandet bara kommer med jämna mellanrum och i precis fel tillfälle, så bidrar det till att jag helt tappar fokus på trafiken för jag tror det är något viktigt/akut meddelande som dyker upp. Sen har vi ju bältesvarnare, som såklart börjar plinga en stund efter jag börjat köra eftersom jag ställt en väska i passagerarsätet som väger 20 gram mer än vad jag trodde, och då måste jag akut få bort det jobbiga plinget och flytta väskan i ren panik, och tappar fokus på trafiken. Finns många såna exempel där säkerhetsfunktioner bidrar till motsatsen. "Principen om minsta möjliga förvåning" tror jag på. Att ha jobbiga varningsmeddelanden som stör föraren, funktioner som inte fungerar som föraren är van vid pga att bilen rullar, eller begränsas på olika sätt som föraren normalt inte behöver hantera, strider mot principen om minsta möjliga förvåning och är farliga för trafiksäkerheten, är jag helt övertygad om.

    Notera att jag inte förespråkar mobilanvändning i trafiken, jag förespråkar dock ett vettigt förbud där föraren själv får ta ansvar för vad som är rimligt och trafiksäkert. Väldigt ofta är det i lagtext inbyggt någon slags rimlighetsavvägning eller försvarlighetsrekvisit, men det är sällan man ser en så stelbent lagtext som i detta fall.
     
    Last edited: 11 jan 2023
  18. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Imponerande textmassa, om man betänker att det bara är en sak som skall klargöras.
     
    AndYAce och nyx gillar detta.
  19. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 019
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Citerar mig själv och skriver en kort uppdatering.
    Konstigt nog var bara denna felvisning första veckan, men nu har det fungerat perfekt i snart 2 veckor utan att jag/vi gjort några ändringar med batterspar eller precision eller visa alltid.
     
  20. Pelle10

    Pelle10 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej, har en fråga, kanske fel tråd, ber om ursäkt då! Jag använder Google Maps mycket och har nu skaffat en Polestar 2 och skulle vilja få över alla mina sparade adresser i bilen från Maps men får över tex "vill besöka" mappen men inte mappen "kunder" detta är ju listor som jag har i mobilen och jag är inloggad med samma konto? Är det någon som har en idé på om det går att lösa?

    mvh Per