Ingen Fm radio på toppmodellerna. Varför?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av H-M, 13 apr 2022.

  1. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Har alltid uppskattat Fm radio i mobilen. Ibland har man haft dåligt med surf och ibland ingen nätkontakt. En resa med 3 i Norrlands inland var... prövande.

    Nåväl när hörlursuttagen började försvinna fick man acceptera det. De flesta tillverkare hävdade sladden behövdes som antenn. Men nu har alla Sonys toppmodeller hörlursuttag. Programvaran finns troligen i processorn. Varför så ogina? Är operatörerna så starka? I dessa tider av hot vore det ganska skönt ha som backup. En mobil med sitt ganska starka batteri skulle kunna funka som radio i en månad om så behövdes. Dvs om man bara skulle höra nyhetssändningar.
     
    stelin, geobjork, Nicole och 1 annan gillar detta.
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Det där har jag också funderat lite på. Det fattas liksom något när man inte har tillgång till FM-radio.
    Kan det vara att FM-sändningar är i färd med att fasas ut, och DAB tar över?
    I Norge har dom släckt ner FM bandet för flera år sedan, som första i världen! (Jag är inte helt obekant med att Norge är först i världen med att införa dummheter på vissa områden).

    Läste för en tid sedan någon stans att en del nya bilar levereras med radio utan FM-band, så om det stämmer är det kanske en trend vi måste vänja oss vid...

    Norway becomes first country to end national radio broadcasts on FM
     
    Kingson gillar detta.
  3. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    Våra politiker var för en gångs skulle kloka och fattade vettigt beslut:

    "Riksrevisionen var 2015 mycket kritisk till att övergå till digitalradio. Riksrevisor Margareta Åberg kommenterade att DAB+ hade betydande risker, var ekonomiskt vanskligt och dåligt för lyssnarna.[12] I juni meddelade regeringen att man inte avser gå vidare med DAB-frågan.[förtydliga]

    I januari 2022 pratade Sveriges Radios vd sedan 2012, Cilla Benkö, på konferensen Folk och försvar om det analoga marknätet som en säkerhet med hänvisning till att det inte skulle gå att hacka.[13]:6h50m11s"

    Digital Audio Broadcasting – Wikipedia

    Jag brukar alltid köpa mobil med 3.5mm uttag och fm-radio inbyggd när jag byter mobil, utbudet blir mindre och mindre men det finns fortfarande en del sådana på marknaden:

    Mobiltelefoner - - Jämför priser och omdömen hos Prisjakt
     
    KTM och Kristy gillar detta.
  4. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 324
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    DAB+ går att funka med USB kabel men decodern är extern och man behöver rätt app. Sen är DAB radio dyrt och inte populärt. Man kan tillåta P1 strömning som inte äter upp surf.
     
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Förstår inte varför någon skulle sätta in en FM mottagare längre när typ samtliga radio stationer finns i strömmingsväg i olika appar, det tar också mindre plats i telefonen vilket ger mer yta till lägga in viktigare saker eller större batteri.

    Radio överlag drar inte allt för mycket lyssnar på Bandit Rock typ dagligen under arbetet via Tuneln Radio som har dussintals radio stationer världen över tar drygt 3-4GB för drygt 160 timmar radio via den appen.

    Hörlursutgången var i samma visa få mer plats lägga in saker, skulle bli ännu mer yta för batteri om man tog bort sim korts hållaren också.
     
  6. Puppy

    Puppy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Krisberedskap? Strömning förutsätter att internet fortfarande fungerar.
     
    Jörgen Ö, Nicole, H-M och 3 andra gillar detta.
  7. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Och när masterna går ner och ett långt strömavbrott är ett faktum? lycka till med få info från din strömmade media mottagare... Lite större möjligheter att lyckas med en analog radio mottagare
     
    Jörgen Ö, Nicole, H-M och 3 andra gillar detta.
  8. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Helt rätt, sedan tycker jag att fmradio och 3.5mm uttag är prioriterade saker, tar hellre en större/tyngre telefon om det är det som krävs än släpper på de funktionerna.
     
    Jörgen Ö, H-M och stelin gillar detta.
  9. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Vad jag förstår tar "fm-mottagaren" ingen plats. På flera modeller har den funktionen kunnat väckas till till liv fast den inte ingått ( läs Samsung), Troligtvis finns den redan integrerad men operatörerna ser nog hellre man strömmar. Jag strömmar hellre inomhus och när jag jag wifi. Ofta bättre mottagning. Enligt ett program på SR så är en fm mottagare nr 1 på vad man bör ha hemma vid kris . Kommer före mat typ. Så synd att det är på väg bort i den ständiga följeslagaren mobilen
     
    Jörgen Ö och Kristy gillar detta.
  10. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Har ingen riktig koll men visst finns det ett antal budgetmodeller med fm radio ännu? Köpte förresten Nokias absolut billigaste knapptelefon (251 kr) att ha som en slags reservmobil till ett kontantkort och den har fm radio. Dock ganska medioker sådan
     
  11. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    kan sakna både 3,5mm och fm radio förstår inte varför sånt måste bort, inte så mobiler blir mindre o mindre direkt.. man får skaffa nån billigare redmi lur från xiaomi dom brukar ha allt och maffigt batteri..
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  12. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Poco X3 PRO har Fm-radio, men de flesta andra (eller kanske alla till och med) telefoner jag kikat på under senare tid har inte haft det.
     
    Jörgen Ö gillar detta.