Diskussion: synology surveillance station

Diskussion i 'Off Topic' startad av mange76, 23 mar 2022.

  1. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Någon som har erfarenhet av synology surveillance station? Vore smidigt att få in allt från mina kameror till nas.
     
  2. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag kör två stycken, en av dem med 4 kameror anslutna. Fråga på
     
  3. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Fyra kameror, en eller flera licenser? Vad kostar det?
     
  4. DaBull

    DaBull Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    736
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Bra tråd! nu går man igång,
    själv kör jag med 2 cams, på nasen, har för mig att licens krävs om man ska köra flera på samma NAS
     
    mange76 gillar detta.
  5. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    6st kameror, har licenser för dessa som jag för många år sedan köpte billigt på eBay. Fungerar överlag fint och har snurrat 24/7 bra länge nu.

    Appen är något seg att snurra igång, sen går det smidigt att kolla läget. Får pop-ups om att jag kan koppla upp mot NASen på ett annat sätt som ska vara mer effektivt men det är inget jag tagit tag i.

    Något jag saknar (eller bara inte tagit tag i?) är ett smidigt sätt att få notiserna att inte rassla när det är folk hemma. Man kan lägga till enheter i appen som m.h.a geofence reglerar detta men med ett drygt dussin enheter i hushållet är detta inget som fungerar i praktiken. Skulle vara smutt med exvis en Flic-knapp vid larmcentralen som man kan trycka till när man larmar på. Nu är notiserna permanent avstängda istället.
     
    mange76 gillar detta.
  6. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    4 licenser 2000:- cirka, något att ha med sig när man ska välja lösning för övervakning. MEN går man på en annan lösning gissar jag att man åker på nån månadsavgift.
    2 ingår som DaBull säger.

    Om du fastnar för en Synology så välj en med flera diskar så du får en redundans med raid. Det finns en annan lösning på redundansen och det är att använda en funktion som kallas Cloud sync, då har du en back up offsite, inte tokigt alls. Microsoft tar väl 1000:-/år(?) för office 365 så får du 1TB lagringsyta. Cloud sync funkar med alla stora molntjänster. Blev tvungen att kolla hur mycket lagringsyta mina kameror tar, 1.3TB. Fyra kameror som spelar in 24/7 i trettio dagar sen skrivs den äldsta över. Högsta upplösning och framerate, tror alla går i 1024.

    Diskstation är långt från användarvänlig (däremot väldigt potent), de ska väl erkännas men du kan schemalägga notiserna, alltid något. Men det visste du säkert redan
     
  7. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Sitter och funderar på antingen nas, sd kort eller cloud. Ja det medför ju en liten extra kostnad för licens, dubbla nas diskar.
     
  8. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    786
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag kör det på min nas, i nuläget bara en kamera men jag har en rätt knepig setup.

    Jag tar in kameran från NASen in i Home Assistant som jag sedan har en automatisering att om ingen är hemma och rörelse upptäcks i samma rum (jag har både rörelsesensorer och dörrsensorer för att snappa upp aktivititet) så tar den bild, skickar till två telefoner och även spelar in en minut av det som händer från att aktivitet upptäcks.

    Sedan gör jag en kopiering via NASen varje kväll till en disk på NASen så att allt finns säkerhetskopierat.

    Rätt mecking uppsättning, men jag kör så här för att bara få det att triggas när ingen av oss är hemma.
    De funktioner som finns för det i appen med geo fencing etc. har jag inte varit nöjd med så har helt enkelt valt att köra så.
     
    mange76 gillar detta.
  9. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    mange76 gillar detta.
  10. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Frågan är om synologys gränssnitt är ”sämre” än Reolinks egna? Någon som testat båda?
     
  11. SvenF

    SvenF Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2022
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    3
    Kör Synology Surveillance Station med 10 kameror. Är väldigt nöjd med programmet. Kan möjligen vara lite knepigt innan man lärt sig gränssnittet.
    Nuvarande kamerorna är Dlink DCS-2330L. Prestandamässigt tycker jag de är OK men kvaliteten är något tveksam.
    Så jag undrar vilken kamera ni använder eller rekommenderar.
     
  12. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Kan inte ge något specifikt råd, jag antar att det är upplösningen du tycker haltar, det tycker jag hur som helst. Det blir ju en kostnadsfråga både vad gäller själva kameran men också lagringsytan. Men det är trist att det inte går att zooma in med ok bildkvalitet med dagens konsumentkameror. Hur som helst skulle jag själv (det har jag kanske redan skrivit om här) inte köpa reolink. Den ip-klassning de anger är inte vad deras kameror klarar. 2 av 3 kameror har lagt av för mig.

    Trist att sommaren är i antågande, ir-belysningen attraherar spindlar och andra insekter, jag antar att andra känner igen problemet. Annars är det ju såklart trevligt att den gör det, antågar :)
     
  13. SvenF

    SvenF Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2022
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    3
    Upplösningen på DCS-2330L tycker jag är helt OK men kvaliteten på tekniken är inte vad jag förväntat mig. De slutar fungera alldeles för snabbt och ofta.

    Har faktiskt tittat på Reolink som ett alternativ. Det jag inte gillar är deras anslutningskablage. Ska man genom en träpanel fodras det ju ett rejält hål för att få igenom det eller en kopplingsdosa. Verkar som även deras PoE-kameror har samma anslutningskablage.

    IP-klassning har mindre betydelse för min del, de sitter alla under takutsprång. Mina första kameror var Dlink inomhuskameror av billigaste sort, fungerade där i flera år.

    Vad finns det fler för alternativ? Tycker det blir väl kraftigt att skaffa 10 st Axiskameror á 5000+
     
  14. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Har beställt en reolink duo wifi (ser ut som Wall-e tyvärr). Men den kanske skrämmer objudna gäster :)

    Håller med om deras kablage. Jag har som tur är uttag på utsidan och kör sen vi wifi, hade kanske hellre kört POE men vill inte hålla på att borra.
     
  15. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Körde in en Tp-link C200 in i Synology Surveillance. Mycket emkel. Blev 1920x1080, 15 fps
     
  16. SvenF

    SvenF Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2022
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    3

    Spännande du får gärna berätta vad du tyckte om den
     
  17. SvenF

    SvenF Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2022
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    3
    OK, har nog en sådan stående, borde kanske testa den!
     
  18. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Absolut.

    Har en Reolink sen tidigare (batteridriven) och är kanske jätteimponerad av appen, men säkert en vanesak. Att jag var lite intresserad av deras duo är fov, grymt att täcka en hel sida av huset.
     
  19. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ja att de lägger av har jag också märkt av på mina Reolink, nu är det dock flera månader sen

    Dessa är deras största problem vad gäller vädertätningen. I min sista kontakt med dem rekommenderade jag att de gör om anslutningen av dessa. På mina sitter också resetknappen där, det funkar dåligt när man måste ta fram stegen för att reseta men det vore inte bättre att de satt direkt på kameran. Däremot skulle läckage på ethernetanslutningen elimineras om man kunde dra in den i väggen. Jag lagade mina kameror genom att löda in en ethernetkabel som räcker ända in och jag tog bort reset- och strömförsörjningskabeln.

    Jag har en stor tomt, det kanske är därför jag skulle vilja ha högre upplösning. Som när frun halkade omkull i vintras och jag ville zooma in :)

    Har en tapo c200 inomhus, inga problem med den bortsett att jag skulle ha velat ha patrol-läge på den men jag antar att man inte skulle kunna ha rörelsealarm med det igång.

    Annars är det fint att man kan ha koll på när pizzabudet kommer, var jycken är på tomten och vem som kommer in genom entrén så det gör hela investeringen värd pengarna tycker jag ;)

    Vad gäller avskräckande, ingen verkar se de skyltar jag har vad gäller vare sig för hund eller larm men jag har en dator igång med liveview, förhoppningsvis ser man den när man rekar och kan vinka åt sig själv där.

    Har två kameror kvar att installera, en i garaget och en på boningshuset så har jag fyllt licensen och behovet

    2022-04-19.png

    Val av nya kameror har jag inga förslag på tyvärr, jag skulle också vilja investera i nya men steget mellan de jag har och de jag vill ha rent ekonomiskt är ju jättestort
     
    DaBull gillar detta.
  20. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jo just ja. När mina reolink strulade och jag kontaktade dem så rekommenderade de såklart reset men en sak jag inte förstod var varför de undrade om jag hade metall i närheten av kameran, varför kan man ha frågat det? Att kabeln ska ha kunnat skavas av där?