Varför är videokvalité så dålig på Androidtelefoner?

Diskussion i 'Allmänt' startad av clajdo, 19 apr 2022.

  1. clajdo

    clajdo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    8K, 5 olika objektiv, astrofoto, 960 fps osv osv...listan kan göras lång på den marknadsföring av features vi blir bombade av vid varje ny release av ett flaggskepp. Men trots denna tekniska utveckling av features där många tillsynes är fullständigt överflödiga (8K liksom, ingen behöver det..) så kan ingen Android-telefon få det fundamentala med videoinspelning rätt. Exakt varenda Androidtelefon jag har sett hittills (möjligen Xperia Pro-I undantaget) lider av ojämn, ryckig inspelning och det ser ut som skit oavsett hur många coola features telefonen har. Varför är det så, varför kan INGEN telefon få ens det mest grundläggande med videoinspelning rätt? ..innan man börjar addera helt onödiga, överflödiga funktioner?

    Jag vet att Android kör med variable framrate tex om det har något med problemet att göra, men det gör Iphone oxå som inte alls lider av detta problem till synes. Visst, det har rapporterats i vissa fal men de när jag tittar på videos från Iphone på Youtube så är ryckigheten minimal och knappt märkbar, det bara ser så mycket bättre ut ur den aspekten.

    Denna video visualiserar problemet på ett bra sätt. Visst, det är ett extremt exempel men alla Androider lider av detta problem till olika grad. Prova panorera med telefonen och rör omkring den lite så kommer det direkt börja hacka och hoppa frames. Sjukt irriterande och förstör videon totalt! Eftersom alla telefoner lider av detta antar jag att det är ett Androidproblem snarare än nån enstaka tillverkerare som misslyckats med mjukvaran..

     
    Last edited: 19 apr 2022
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag känner inte igen att det ser ut så där ryckigt ut på de filmer/videor jag spelat in på mina Android telefoner
     
    katho gillar detta.
  3. clajdo

    clajdo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Det där är som sagt ett extremt exempel, så illa ser det oftast inte ut. Men lägg gärna upp några exempel om du har när du panorerar runt lite så får vi väl se. Skulle bli förvånad om det inte rycker till då och då.

    Ytterligare exempel här som är mer i linje med hur det brukar se ut. Xperia 1 denna gång, kolla från 5:00 och framåt..Denna ryckighet går att se i varenda video postad på YT från en Androidtelefon typ.

    Självklart snackar ingen av de populära Youtubers om detta, de testar telefonerna i en serie på förhand uppsatta test som att tex gå rakt fram när du testar stabilisering..osv osv..Dvs de saker som telefonen gör bra fast som inte på långa vägar täcker upp hur en telefon används i verkligheten.

     
    Last edited: 19 apr 2022
  4. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Brukar bli bättre om man stänger av alla former av bildstabilisering, om man har sådant på. Annars håller jag med, hög bitrate och ändå ser det dåligt komprimerat ut ofta. Vet inte om iphone är bättre dock (minimal erfarenhet)
     
    Kristy och katho gillar detta.
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    På telefoner du testat, stäng av "förbättringar" så ser det säkert bättre ut.

    Lägg upp exempel på alla Android-telefoner du provat och vilka inställningar du använt. Känner inte igen vad du beskriver.
     
  6. sorcgsdf

    sorcgsdf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2013
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Telefon 2:
    Iphone x
    Platta:
    Apple ipad pro 20202 wifi
    Det här tror jag är en stor del av "problemet" att man går in med orimliga förväntningar på vad en telefon ska kunna klara av.