bankdroid och saldo widgets funkar ej?

Diskussion i 'Applikationer' startad av aka_the_barf, 15 okt 2010.

  1. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    har testat bankdroid och bankappen saldo. båda gör samma sak, att man får en widget där man kan se sitt saldo.

    problemet är att det fungerar inte med min bank som är swedbank, mystiskt att ingen av dom fungerar? gör jag något fel?
    bankdroid gör även så min personliga kod upphör att fungera och jag måste logga in med dosan och skriva den igen på datorn.

    felmedelanden är såna man kan förvänta sig att lösenordet och personnummret inte stämmer överens...

    gör jag något fel eller har jag bara otur?

    har en samsung galaxy s med officiella 2.2 med toutchwiz 3 eller vad det nu heter...den är inte rootad eller något sånt.
     
  2. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Skriver du verkligen in rätt personlig kod ? Det låster som du har skrivit in fel kod i appen. För det fungerar bra på min Hero ( kan iofs vara nått med SGS med
     
  3. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Appen Saldo funkar inte för mig på SGS,men Bankdroid funkar
     
  4. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    testat ca 5-6 gånger att pröva skriva in rätt kod på båda apparna och ingen fungerar, väldigt konstigt.
     
  5. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    testade lite till på jobbet och då fick jag access deined from server swedbank någoting slummig men sen fick jag standard felemdelandena att kod och/eller personnr är fel.

    kanske är den nya froyo uppdateringen från samsung som ställer till det? testade inte med 2.1(ganska ny i android världen så jag visste inte ens om bankdroid).
     
  6. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Jag har haft mycke problem med uppdateringar med bankdroid innan men nu med froyo så uppdaterar den aldrig
     
  7. micke401

    micke401 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Precis samma för mig..
     
  8. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det enklaste sättet att testa är väl att försöka logga in på internetbanken med telefonens webbläsare?

    Om det funkar så ska det funka med åtminstone Bankdroid (Saldo utvecklas väl inte längre?).
     
  9. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    funkar med swedbanks app men har inte testat att surfa in på deras sida via webben på mobilen och testa.
     
  10. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Jag funderar på att pröva en sådan här app för att kunna kolla saldo på Ica-banken. Den app jag kikat på heter Saldo (gjord av Kristian Adrup).

    Nu till min fråga. Kan man verkligen lita på dessa appar? Det känns olustigt att ge ifrån sig kontoinformation till en privat app som inte är utgiven specifikt av min bank. Vad är det som säger att killen inte sitter hemma och samlar på sig en massa kontoupgifter för att sedan missbruka dessa uppgifter?
     
  11. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    hur ska han kunna göra det? flytta ens pengar mellan ens egna konton är väll det jävligaste man kan göra eller? dessutom har jag aldrig hört om någon som fått dessa problem...än.
     
  12. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Personen får ju tillgång till mina kontonummer och måste väl ändå få någon slags tillgång till inloggningsuppgifter till min internetbank där det går att göra mer. Att appen bara tillåter flyttning mellan konton hindrar ju bara för att en person som stjäl mobilen inte kan göra mer än att flytta pengar mellan mina konton med denna app. Det betyder ju inte att upphovsmannen i smyg programmerat appen att sända kontoinformation och inloggningsinformation till sig själv för att missbruka denna info.
     
  13. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Det är sant att om utvecklaren är illasinnad så skulle han kunna kompilera än annan kod än den han open-sourcat så att de oroliga kan granska den och kompilera den själv. Han skulle då kunna sno alla inloggningsuppgifter, men som aka_the_barf skrev så kan man oftast inte göra mer än att kolla saldo och föra över mellan egna konton med dessa koder. För att kunna göra mer så behöver du vanligtvis en dosa eller ett certifikat. Det enda jag känner till att man kan göra är att med swedbanks dosa först aktivera e-kort och sen utan dosa använda dem för att köpa grejer på internet.

    För att summera: det är inte appen som begränsar vad du kan göra med uppgifterna, det är banken. Kan man göra allt med bara en kod så har banken dålig säkerhet och då bör du byta bank snarast!

    Teoretiskt sätt så finns det alltså en potentiell risk och är du orolig för den så får du helt enkelt granska koden och kompilera själv eller helt enkelt skippa denna typ av applikationer.
     
  14. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Jag tog hem appen Saldo och precis som du säger så ville denna bara ha koden. Med den kan man bara kolla saldo så då bör det inte vara någon fara.
     
  15. harrborg

    harrborg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    surfa in via web är inte samma sak i Swedbanks fall.

    Jag gissar på att du använder fel username :) ska vara personnummer 12 siffror, ex.) yyyymmddxxxx

    Bankdroid funkar fint för mig på SGS med FroYo.
     
  16. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    jo, de loggar in via mobilsidan. Att logga in på dator-sidan med dosa är däremot en annan sak. Både saldo och bankdroid är i grunden specialanpassade webbläsare med en automatiseringsmodul..

    Det står att man måste skriva 19 först i personnumret men det går alldeles utmärkt att skippa dessa och endast mata in 10 siffrigt!
     
  17. wdac

    wdac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hur funkar det med banker med E-leg och dosa? inte alls?

    har inte provat då jag inte köpt min android telefon ännu men är ute å skannar efter braha app´s
     
  18. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    De här apparna är bara till för att automatiskt gå in och hämta saldouppdateringar. De funkar således inte med något där du behöver göra något manuellt eller kräver hjälpmedel i form av programvara (e-leg) eller dosa. Det funkar teoretiskt för alla sidor där det finns inloggning med användarnamn och lösenord och det finns ett saldo att läsa, genom att tillhandahålla utvecklaren med lite html-kod för just din bank/affär/vadsomhelst så kan han implementera det.
     
  19. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Hur skulle det kunna fungera?

    Det apparna gör är ju att de loggar in på bankens websida (i de flesta fall är det väl mobil-anpassade sidan som används). Är det inloggning som kräver dosa skulle du ju vara tvungen att plocka fram dosan varje gång saldot skall kollas och då kan du ju lika gärna logga in via telefonens webbläsare.
     
  20. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    har fått det att fungera. bankdroid slog ju hela tiden ut min kod så jag fick ta dosan på min vanliga dator och mata in koden igen. så den här gången ändrade jag koden till något annat och vips så fungerade det. så funkar det inte för någon så kan jag råda er att testa en annan kod.
    jag ÄLSKAR verkligen den här appen, väldigt bra och behändig, jag brukar alltid ha fel om mitt saldo och kollar vanligtvis väldigt sällan men nu har jag stenkoll hela hela tiden. för någon månad sen var det värst, då trodde jag att jag hade lite över 3000kr kvar men sen visade det sig att jag hade ca 600kr kvar. slipper jag nog såna missar, värst är det när man ska köpa nått och man ser "köp medges ej".

    polarna på jobbet snackade om ett program dom sett där någon hacker visade hur lätt det var att ta sig förbi alla bankers säkerhets system. men troligvis riktar dom in sig på rikare offer än oss vanliga dödliga. kan ju vara mer värt att komma åt företags konton.