Söker telefon som kan spela in starkt ljud - skillnad mellan märken?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av overthemoon, 20 apr 2022.

  1. overthemoon

    overthemoon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2022
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    5
    Hallå!

    Jag använder ofta telefonen för att filma i replokalen för att dokumentera olika saker när jag repar med mitt rockband.

    Har idag en Samsung Galaxy S9. Ljudmässigt fungerar det hyfsat....det låter väl egentligen rätt illa men kan absolut urskilja vad vi gör. Har tyckt att iPhone ibland har varit bättre på att hantera väldigt starkt ljud.

    Undrar om någon har erfarenhet av om denna aspekt skiljer sig mellan märken eller om det bara är specifikt mellan olika modeller? Lär snart byta ut min S9 och har kikat på Xiaomi 11t, men skulle gärna vilja veta hur den hanterar starka volymer vid inspelning.

    Tack
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Har du funderat på att skaffa en extern mikrofon till mobilen, ljudet blir sannolikt mycket bättre...
     
    Kristy gillar detta.
  3. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    Instämmer. Typ en Röde videomic hade nog fungerat rätt så bra.
     
    Kingson gillar detta.
  4. overthemoon

    overthemoon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2022
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    5
    Tack för svar. Jag har absolut motsvarande utrustning för när jag vill göra en bättre inspelning. Jag är dock ute efter att bara få ett drägligt ljud när man spontant spelar in på enklaste möjliga sätt. Kollar man på Youtube på t.ex. folk som har filmat på konserter så varierar det kraftigt. En del låter ok, andra kan förlora all basåtergivning när det blir lite volym och en del tokdistar över hela registret. Som sagt, min S9 låter helt ok i sammanhanget, men då jag inte använt Xiaomi undrar jag om det finns märkesspecifika skillnader?
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Last edited: 22 apr 2022
    Kristy gillar detta.
  6. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Sony har ju länge varit ett sorgebarn. Medan kompisar kunnat spela in konserter på nära håll så har ljudet överstyrts på mina Sony

    Men med Sony 5 mkII så funkar det. Den verkar klara att på egen hand justera ljudet i standardappen. Har spelat in blues precis nedanför scenen och SAAB Gripen som flyger förbi. Skulle inte det ändå funka finns Sonys "PROvideo app" installerad är där kan man justera inspelningsnivån på ljudet. Finns två mätare att justera via.

    Dessutom spelar den in i stereo. Har länge släpat med min MFT systemkamera på konserter men behövs inte längre. Sen kan jag inte bedöma kvalitén riktigt men högt kan man spela in
     
    Kristy och overthemoon gillar detta.