1. Du måste ha varit medlem i minst fyra veckor (30 dagar) och skrivit minst 10 inlägg för att skapa annonser på Swedroid. Befintliga annonser kan du däremot svara på om du är medlem. Läs reglerna.
    Stäng notis
  2. Fello: Testa Fello nu och få 5 månader till halva priset på alla abonnemang! T.ex. 8 GB för 82,50 kr/mån istället för 165 kr/mån. Se alla abonnemang på Fello.se
    Stäng notis
  3. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  4. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis
  8. Stäng notis

Uppmaning: Iakttag försiktighet / köp inte från medlemmar utan omdömen eller inlägg!

Diskussion i 'Köp och sälj' startad av Swedroid, 6 dec 2018.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Sant. Vanligt att folk tänker så men egentligen, varför skulle det vara mer osäkert att skicka prylarna innan betalning än att skicka pengarna innan betalning? Allt hänger väl egentligen på köparen och säljarens trovärdighet och inte på om varan eller pengarna skickas först.

    Det är faktiskt rent ut sagt korkat att folk inte vågar skicka först när köparen har massa goda omdömen men omvänt förväntar sig att någon ska Swisha över pengar till dem fast de saknar omdömen. Går inte ihop överhuvudtaget.
     
  2. Luna

    Luna Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2022
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Beror på erfarenheter kanske? Jag säljer sällan prylar men av vad jag hör av min omgivning verkar det typ standard att skickar man varan först kommer inga pengar. Dessutom, prylen kan säljaren bevisa att den har (genom foto med lapp).

    De få gånger jag säljer grejer brukar jag lägga mig lägre i pris än alla andra, dels för att jag bara vill sälja snabbt och enkelt och dels för att nån alltid tycker det är värt "risken" att betala först när min pryl är billigast. (Risken inom " för att jag vet ju att jag skickar men jag fattar att det är en risk för köparen.)

    Har läst här om folk som blivit lurade av folk med goda omdömen så det är ju knappast nån garanti, och mängden nya mobiler som säljs och byts gör mig skeptisk ibland.
     
  3. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Oavsett vill jag ha pengar innan jag skickar en vara trots att köparen har bra omdömen.

    Säga att varan kommer bort, köparen ville ha varan skickad med Posten Skicka Lätt, vem ska isf kompensera mig?
     
  4. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Absolut, det är något du absolut har rätt till och är upp till motparten om denne, trots antalet goda omdömen, väljer att acceptera eller ej. Personligen hade jag inte valt att betala någon med få eller inga omdömen, och hade heller inte ingått avtal med en sådan användare om denne inte är villig att lita på mig eller mina sedvanor som avtalspart.

    Gällande ditt andra stycke. Enligt gällande lagstiftning så ligger ansvaret hos köparen såfort säljaren lämnat över varan till transportören, såvida inget annat avtalats (då stora delar av avtalslagen och köplagen är dispositiva lagar).
     
  5. Zleikir

    Zleikir Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2018
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    26
    Tänkte sälja en pryl för 6500. Flera köpare som alla vill använda blocketpaketet. Trodde det var säkert men det är alltså inte något ni rekommenderar?

    I annat fall väntar jag tills någon kommer och hämtar.
     
  6. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    958
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Jag kommer aldrig mer använda Blocketpaket. Har använt det en gång som säljare och en gång som köpare. Hade lika mycket problem båda gångerna.
     
  7. Zleikir

    Zleikir Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2018
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    26

    Tänker ju att det är väldigt lätt för köparen att plocka ut varan och hävda att det inte var som beskrivit. Knepigt.
     
  8. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Har aldrig haft problem med blocketpaket, snarare har jag haft nytta av det där en säljare inte skickat med kvitto som lovat, samt att datorn var lite sämre skick än beskrivet. Så jag skickade tillbaka.

    Har även skickat flera gånger med blocketpaket utan problem.

    Däremot erbjuder de inte längre blocketpaket separat längre, utan man måste skapa en annons på blocket.
     
  9. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Tråkigt att höra, vad hade du mer specifikt problem med i respektive fall?

    Jag har såväl skickat samt mottagit varor för 5-10.000/st ~5x, 3 där jag sålt och 2 där jag mottagit och ta i trä, det har funkat galant, men jag är alltid fruktansvärt nervös inför att skicka med det givet vissa osäkerheter. Jag minns inte exakt vad som händer vid en tvist dock. Det bästa man som säljare (och köpare egentligen) är väl att faktiskt ha ett vittne samt filma öppning/nedpackning av varan. Det är klart sånt går att fejka också om man verkligen vill, men vid en ev. tvist där båda parter ska bevisa sin sida _borde_ man ändå ha lite fördel av att ha gjort detta om ens motpart inte har det. Naivt kanske? Annars finns ju oerhört få alternativ för att faktiskt skicka varor till okända människor osv? Har för mig Payson hade någon typ av tjänst förr också, men vet inte om det var så mycket säkrare. Fördel att man nuförtiden kan signera sitt konto med bankid iallafall, även om såna målvakter säkerligen är lätta att lösa så skapar det en gnutta mer säkerhet, om än inte mycket...
     
  10. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    958
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Sålde en ganska sliten mobil. Hade beskrivit allt och lagt upp foton på alla märken. Trots det ville köparen strula när han väl fick mobilen. Fast han ville inte avbryta köpet - bara ha den billigare. Och Blockets personal svarade mig typ bara "det är bäst ni kommer överens om något". Trots att de höll med om att jag i annonsen beskrivit alla skadorna han klagade på tydligt.

    I andra fallet köpte jag en mobil som enligt annonsen skulle vara i nyskick. Tog emot den och den hade repor på alla båda sidor och även på kameraglaset. Skickade bilder till Blocket och samma visa - det var bäst om "vi kom överens om något". Nu var säljaren ändå schysst och gick med på att ångra köpet, men kändes motigt.

    Känner att man kom i kläm oavsett om man sålde eller köpte.
     
  11. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Ah, knepigt när man blir helt utelämnad och inte får någon vidare hjälp från blocket. Undra vad steget efter är - om man inte kommer överens? Tingsrätten lär väl inte vara närmsta steg?

    En annan knepig detalj är ju om man säljer något som är plomberat och oöppnat - köparen mottar det hela och plockar upp varan för att kolla - ångrar sig och skickar därför tillbaks det hela. Som säljare står man sen då där med en sämre vara än man hade från början... :/
     
  12. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Blocketpaket ger ingen ångerrätt, du kan bara skicka tillbaka varan om den inte matchar vad säljaren beskrivit. Dvs om det står att den är oöppnad och den är det när du tar emot den kan du inte häva köpet för att du inte gillade varan efter att ha öppnat den.

    Har själv använt Blocketpaket som säljare ett antal gånger, har aldrig varit problem och köparna har alltid blivit nöjda.
     
  13. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 848
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Vill höja ett varningens finger!

    Fick PM från en ny användare som skapat sitt konto i onsdags. Han gav mig erbjudande om att köpa ett par lurar för mer eller mindre halva priset på en helt ny produkt.

    Skrev att jag intresserad men att jag då önskade att han skickade först med tanke på sin medlems-status. Fick ett prompt nej då utan någon egentlig anledning.

    Lätt att man drar sig ur den en sådan deal. Men som sagt. Vill bara varna er andra om nu fler fått väldigt låga erbjudanden via PM.
     
  14. Supak

    Supak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2019
    Inlägg:
    399
    Mottagna gillanden:
    256
    Hade den här användaren ett "stjärnliknande"-användarnamn?
     
  15. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Ja och hört av sig till mig också.
     
  16. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Mig med. Ska vi avslöja användaren?
     
  17. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Antingen det eller rapportera snarast till mod så det inte är någon som går på det :-/
     
  18. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Har rapporterat till admin
     
  19. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Bra
     
  20. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 848
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Fan vad gott det är när magkänslan har rätt. Hoppas verkligen att ingen blivit blåst utan denna "röda stjärna"