Fråga: Bättre batterihälsa med Samsung original laddare och kabel?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Nooo, 25 apr 2022.

  1. Nooo

    Nooo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2015
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4
    Med batteri-hälsan i åtanke, är det värt att skaffa Samsungs original laddare/kabel (de säger det själva iaf) eller fungerar vilken OEM laddare/kabel som helst ex. Anker Nano II 30W? Har en Samsung S20 FE 5G...

    Anledningen till frågan är att jag hittade den här Samsung-kabeln där det står "Kabeln är försedd med överspänningsskydd och när din telefon är fulladdad stänger kabeln automatiskt av strömmen så att inte ditt batteri tar skada.". Förvirrad! :eek:

    Är den värd att skaffa eller har alla usb-c till usb-c "ladd-kablar" liknande funktion?
     
    Kristy gillar detta.
  2. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Så länge du använder produkter från kända märken så är man nog lika säker som när man använder en tillverkares egna kablar och laddare.

    Det finns en USB C standard som alla kända/större bolag följer just för att säkerställa kompatibilitet men även att dom ska vara säkra att använda. Enda som egentligen kan skilja är hurpass snabbt/långsamt en enhet laddas. Vill man alltid vara 100% säker på att få max hastighet utan att behöva läsa på vad man ska köpa så är det helt klart enklast att hålla sig till det tillverkaren rekommenderar.

    Denna fråga besvaras nog otaliga gånger per år här i forumet. Så ett tips är att använda sökfunktionen då det finns trådar med mer info i ämnet om du är intresserad.

    Personligen så har jag använt olika Anker produkter i flera års tid och kan rekommendera dom med gott samvete.
     
    Last edited: 25 apr 2022
    Nooo, Kristy, jnsson och 1 annan gillar detta.
  3. Nooo

    Nooo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2015
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack för svar! Ok, ska söka igen för jag hittade inget om just den här kabeln.
     
  4. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Kabeln vet jag inte om det finns info om. Utan syftade mer på generella frågan om det är säkert att använda andra laddare och kablar än det som tillverkaren rekommenderar.
     
    Last edited: 25 apr 2022
    Nooo gillar detta.
  5. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Alla större/kända tillverkares laddnings produkter har skydd för överladdning/spänning/värme tack vare att det finns en standard som styr/kräver detta.

    Och den kabeln du länkade till i ditt första inlägg verkar vara Samsung original kabel och vill du inte köpa den så kan du köpa exempelvis denna. Och den kabeln kommer fungera likadant som Samsung kabeln.
     
    Last edited: 25 apr 2022
    Nooo och Kristy gillar detta.
  6. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Skaffa inte "vilken laddare som helst" utan någon med PPS-stöd vilket krävs för "Supersnabb laddning", laddare som bara ger "Snabbladdning" är sämre för batterihälsan även om man skulle kunna tro att det skulle vara tvärt om. Anker Nano II 30W stödjer PPS men är inte särskilt prisvärd om du bara ska ladda S20 FE. Du behöver ingen särskild kabel.
     
    Nooo gillar detta.
  7. andreas72

    andreas72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Varför skulle långsammare laddning vara sämre för batterihälsan? Finns det någon vetenskaplig förklaring du kan länka till? Jag har alltid trott att man minskar slitaget på batteriet om man laddar långsammare men så kanske inte är fallet längre. :)
     
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 010
    Mottagna gillanden:
    2 117
    Snabbladdning är så vitt jag har sett av information som dykt upp i detta forum sämre för batterihälsan, det har förekommit ett par diskussioner om detta om "hur lite" snabbladdning sliter på batteriet men det har tydligt framkommit i samma diskussion att långsam laddning sliter ännu mindre på batteriet.

    Jag snabbladdar endast i nödfall och har lagt in begränsning att endast ladda till 85% (inställning i mobilen).
    upload_2022-8-28_9-1-58.png
     
    Kristy gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Förlåt för lite ot, men vad heter ditt texttema? Jag laddar också min telefon med långsam laddning. Har det senaste året använt en gammal Samsung laddare (tror jag fick den med Galaxy Nexus) som laddar med max 1A
     
    Kristy gillar detta.
  10. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    PD3.0 PPS anpassar spänningen efter t.ex. temperaturen så att mindre värme behöver skapas medan den vanliga Samsung AFC alltid ligger på 9V och inte kan sänkas.

    Det som är dåligt för batteriet är värme och att ligga på 100% under lång tid. Långsam laddning över natten ger det sistnämnda problemet så inte säkert det är bättre än ladda till 80%, 90% eller 100% med en snabbladdare och sen dra ur sladden.
     
    Kristy gillar detta.
  11. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 122
    Mottagna gillanden:
    1 058
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Du har rätt i att värmen från snabbladdningen är det som är skadligt och även med att ligga på 100% under lång tid är skadligt.
    Det som inte blev rätt är att det problemet uppstår vid långsamladdning över natten, med lång tid avses längre tid än några timmar över en natt, det krävs dagar/veckor/månader för att det skall påverka.
     
    jnsson gillar detta.
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 010
    Mottagna gillanden:
    2 117
    Rosemary, jag gillar det lite rundade och det är lättläst.
    Det är därför det är bra att begränsa laddningen till under 100%, att den bara laddar till 85% är helt ok.
     
    Puttesson och jnsson gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tackar! Fanns inte på min installerad, så får kolla Samsung store då :)
     
  14. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 010
    Mottagna gillanden:
    2 117
    I min finns det med från början och det är nog i tredje mobilen som jag använder det typsnittet.
     
  15. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Du blandar äpplen och päron.

    Det som är skadligt är att ladda till 100% och det är ännu mer skadligt att ligga kvar på 100%, det är oberoende av värmen.
     
  16. ormetkruper

    ormetkruper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    812
    Mottagna gillanden:
    146
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Kontentan är väl att för en vanlig användare har det mindre betydelse? Så länge man inte låter det ligga på 100% i flera dagar så lär ev skada vara av mindre betydelse. Hade min S9 i tre år och batteriet försämrades inte speciellt mycket. Då laddade jag trådlöst på natten så den låg oftast i några timmar på 100% varje natt. Ingen ide att snåla när batterierna idag håller bra. (nu menar jag inte drifttiden) Är ju som att tanka bilen till 80% och betala för 100%...
     
    jnsson gillar detta.
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle säga så ja.
    Den enda "snåla" sak jag gör är att jag inte snabbladdar telefonen, då det bara är onödigt när jag ändå laddar under natten. Annars använder jag telefonen som vanligt. Min Xiaomi telefon har dock haft så bra batteritid att jag väldigt sällan varit under 30% med telefonen och nu 3.5 år senare klarar batteriet fortfarande av 5-6 timmars skärmtid under minst 16 timmar vilket iallafall jag tycker är väldigt bra.
     
  18. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 122
    Mottagna gillanden:
    1 058
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Det är sanning med modifikation, men det är inte skadligt att ladda till 100% om du skall använda telefonen sedan, den skall dock aldrig förvaras under lång tid med den laddningen.

    Sen kan jag hålla med om att om man har möjligheten att klara sig på 80/85% under en dag och eventuellt stödladda under dagen så blir det mildare i längden batteriet.

    Men för att återgå till det jag svarade på från början så är inte en laddning under natten att räkna som lång förvaring.

    Sen för att utveckla det lite så är alltså värmen vid laddning det enskilt mest skadliga för batteriet, det är därför du alltid bör ladda så långsamt som möjligt eftersom värmeutvecklingen blir lägst då.
    Det innebär också att om man ständigt snabbladdar så sliter man på batteriet som mest.
     
    jnsson och Kristy gillar detta.
  19. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är att ladda 100% som är skadligt, inte att ladda 100% och att den måste ligga jättelänge.

    "Most Li-ions charge to 4.20V/cell, and every reduction in peak charge voltage of 0.10V/cell is said to double the cycle life."

    Det är ingen slump att Samsungs funktion för att spara på batteriets hälsa är att bara ladda till 85% oavsett vad och att Apples funktion är att tima så mobilen ska vara fulladdad precis när man ska gå upp. Ingen har en funktion som laddar med 5V 1A och att mobilen sen ligger fulladdad större delen av natten eftersom det inte är särskilt bra.

    "Lithium-ion suffers from stress when exposed to heat, so does keeping a cell at a high charge voltage".

    BU-808: How to Prolong Lithium-based Batteries
     
    Kristy gillar detta.
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Samsung har inställning att stänga av snabbladdning då laddas telefonen långsamt
     
    Kristy gillar detta.