Lenovo Legion Tab - 8 Tum

Diskussion i 'Lenovo' startad av Sunbringer, 20 dec 2021.

  1. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Det var inte särskilt mycket installerat tyckte jag. Några enstaka saker som jag förstår att det är bra att det finns för de som bor i Kina. Exempelvis fanns en app Store kvar som jag valde att ta bort och några andra som man kunde ta disable på. Väldigt smidigt tyckte jag och inte alls något störande.

    Jag beställde från samma ställe som du och när den väl kom iväg tog det ca en vecka bara.

    Jag kollade systemuppdatering och det fanns en att ladda ner direkt och det låste upp så att vissa appar jag först inte fick tillgång till i play store syntes igen. Så börja med det när du får plattan.
     
    DrT gillar detta.
  2. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Trevligt, åkte du på nått extra i form av moms etc?
     
  3. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Nej ingenting har kommit ännu i alla fall
     
  4. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Låter bra, min verkar fastnat på nån flygplats i kina:
    "2022/03/30 23:53:11 Arrive at international airport to abroad----CHINA"
     
  5. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

  6. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag har nu hunnit testat plattan ett tag och tänkte passa på att dela med mig av några intryck. Jag har verkligen ansträngt mig för att leta efter negativa saker med plattan men har bara lyckats hittat ett fåtal negativa saker ännu faktiskt.

    • Lite Tung - Byggkvaliteten känns väldigt stabil, men det gör samtidigt att den väger mer än vad jag hade velat. Jag tror att vikten ligger runt 370 gram. Min Tab S6 ligger på runt 420 gram. Min Sony Xperia Tab Z3 Compact ligger på ca 250 gram, vilket bara är strax mer än en Galaxy S21 Ultra. Men de flesta plattor idag väger ungefär så. Den väger alltså inte mer än andra, men jag hade fortfarande hoppats på lite mindre.
    • Inget simkort - Just nu finns tyvärr bara wifi-modeller. Det går väldigt smidigt att köra hotspot eller liknande om man är borta från hemmet, och på resor finns oftast wifi på flyg och hotell och annat. Men det skulle vara positivt att ha alternativet att kunna stoppa in ett simkort om man plötsligt är utan telefon en dag och fortfarande kan vara uppkopplad utan någon annan enhet i närheten.
    • Svagt med Tillbehör - En annan sak jag inte gillar har inte direkt att göra med plattan utan med tillbehör. Det finns inte så många tillbehör såsom exempelvis Ipad mini eller liknande. Det officiella magnet cover case som jag har är inte så bra i praktiken. Det är ett bra koncept med lösstagbart magnetlock. Men det kräver ett bakstycke med magneten på. Dessutom är locket inte magnetiserat fram på skärmen. Det innebär alltså att det inte ligger kvar mot skärmen om man vänder på plattan. Och det gör också att locket lättare kan gnuggas mot skärmen om man har det i en ficka eller liknande.
    • Ingen Fingerprint Scanner - En ytterligare sak jag saknar med själva plattan är avsaknad av fingeravtrycks-scanner. Den har ansiktsupplåsning, men jag hade gärna haft en sidomonterad fingeravtrycksläsare som man lätt kan placera fingret på när man sätter igång plattan eller när man ska verifiera något med BankId, lösenordshanterare eller liknande.
    • Väldigt Snabb - Men dettta är absolut den snabbaste surfplattan jag har provat på i denna storlek. Den har ett väldigt smidigt PC-liknande eller DEX-liknande läge, där man precis som Samsung Dex kan använda den med ett PC-liknande interface. Man kan då använda multipla applikationer, köra split screen och man kan även hantera plattan i vanligt Android-läge samtidigt som den används i PC-läget på en extern skärm via usb c eller usb c-hdmi. Och den hanterar mulitpla applikationer, spel och pc-läge samtidigt utan att visa tecken på överbelastning eller lagg. Jag använder versionen med 12 GB ram och 256 gb lagring.
    • Bra overlay - Jag använder Nova Launcher för att jag är så van med det. Men den inbyggda launchern är faktiskt okej också och jag växlade ett tag fram och tillbaka ett tag. Det ovanpåliggande systemet har väldigt smidiga swipe funktioner som jag faktiskt har börjat använda helt och hållet, även i Nova. IOch den påminner lite om Samsungs One Hand Operation.
    • Bra Skärm - Skärmen är väldigt bra och kommer nära de bästa jag använt, men inte lika bra som en Samsung Oled på exempelvis Tab S6. Men inte långt ifrån. Och särskilt inte eftersom skärmen är på 8.8 tum. Uppdateringsfrekvensen på 120 hz gör att saker flyter på extremt fint.
    • Smidigt format - Formatet tycker jag är väldigt smidigt för att lätt bära med sig och det gör sig väldigt smidigt för att kunna hantera att skriva så att man når in i mitten av skärmen med båda tummarna på exempelvis tangentbordet i skärmen. Kanterna är minimala och skärmen tar upp en bra yta av plattan vilket bidrar till det smidiga och hanterbara formatet. Både i landskapsläge och porträtt.
    • Bra för spel - Den har ett smidigt gaming-läge som gör att man kan samla sina spel i en spelhub där man sedan kan anpassa plattans processorkraft, meddelanden, se fps-räknare, temperatur, spela in sig själv när man spelar och så vidare. Den har även en till intressant funktion som handlar om "peripherals". Där kan man ställa in vilka saker som ska fungera med externa enheter såsom tangentbord och mus. Såsom att exempelvis spela Fortnite med tangentbord och mus.
    • Bra ljud - Ljudet i högtalarna är väldigt bra, men jag har inte testat det så mycket eller jämfört med andra plattor. Anledningen är att jag oftast använder hörlurar.
    • Total nöjdhet - Det är bara några få saker jag saknar såsom exempelvis fingeravtrycksensor och möjlighet till simkort som jag hade velat ha. Men sammantaget är jag så nöjd med denna platta att jag faktiskt idag beställt en till.
     
    bernard, spektare och DrT gillar detta.
  7. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Tack för intrycket Sunbringer, har verkligen saknat en ersättare för mi pad 4. Inväntar ett ex, nån vecka till bara.
    Skulle köpa ett par till men priset har åkt iväg nu
     
    Last edited: 16 apr 2022
    Sunbringer gillar detta.
  8. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Har haft min tablet i ett dygn nu, gillade verkligen inte Lenovos mjukvara.
    Kändes slö på nått sätt och konstiga begränsningar i mjukvaran.
    Låste upp bootloadern och installerade en GSI istället. Mycket bättre :)
    Ps, tydligen ev en global version på g:
    Leaked? Global Version of Lenovo Legion Y700 Tablet
     
  9. theandypandy

    theandypandy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 5 IV
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Jag är så himla sugen på att ersätta min Nexus 7 (2013) ÄNTLIGEN. Hoppas verkligen det kommer en global version som går att köpa enkelt här borta i kalla norden.

    Funkar GSI bra? Är det en "ren" variant av det eller är det en device-specific GSI på något sätt? Från XDA eller dyligt? Låter ju väldigt trevligt iaf! Har inte kikat på att flashat något android på några år nu.
     
    bernard gillar detta.
  10. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Testade några olika GSI, fastnade för CAOS:
    [OFFICIAL] AOSP R Mod //CAOS11
    Enda som inte funkar är automatisk ljusreglering (autobrightness) och väcka skärmen med locket på skyddet, allt annat funkar
     
    bernard gillar detta.
  11. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Bra batteritidtid:
     

    Bifogade filer:

    Sunbringer och theandypandy gillar detta.
  12. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag har också märkt att batteritiden är förvånansvärt bra. Väldigt nöjd med det!
     
  13. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Når nog 10 timmar skärm på med 5-6 dagar standby.
    Synd att mobiler inte har kommit så långt..
     

    Bifogade filer:

  14. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Vad var begränsningarna i ursprungliga mjukvaran tycker du?
     
  15. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Rätt mycket kinesisk skräp i systemet, nån sorts skanning av appar vid installationer som var kopiöst segt, kunde inte installera appar som jag använder normalt etc
     
    Sunbringer gillar detta.
  16. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag gillade svepfunktionerna och batteriskydd, pc läge och olika varianter av split screen och floating Windows, Vad förlorar du av mjukvarufunktionerna nu när du kör gsi?
     
  17. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    La in orginalmjukvaran igen, markant sämre batteritid och plattan blir mycket varmare av användning. Blir att återvända till GSI igen.
     
  18. spektare

    spektare Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    @Sunbringer@Sunbringer och @DrT@DrT, jag uppskattar att ni delar med er av era intryck. Jag har en Samsung Tab S2 som jag vill ersätta. Jag är lite tveksam till 16:10-formatet. Jag gillar 4:3. Hur tycker ni att det funkar att surfa med 16:10. Jag testade en Samsung Tab S5e och den lämnade jag tillbaka för den kändes för hög och smal i ena ledden och för låg och bredd när den användes på andra ledden :-)
     
    Sunbringer gillar detta.
  19. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Tycker att formatet på Lenovon känns optimal, flesta websidor skalar ju om bra på dess format.
    Jag kör bara icke mobilversioner av hemsidor
     
    spektare gillar detta.
  20. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER