Diskussion: Revolut - Betalkort, bank etc

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av M203, 26 nov 2017.

  1. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Valde idag att avsluta mitt Revolut då jag inte använt tjänsten på två år. Tjänsten i sig fungerar som sagt fint och har inget att klaga på förutom att inloggning med BankID borde varit på plats för många år sen då det först togs upp av de svenska representanterna.

    Som sagt bra tjänst men inget som använts och har då ingen mening att behålla trots att det är gratis.
     
    KTM, bernard och Hogge gillar detta.
  2. Hogge

    Hogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Jag har också funderat på att stänga ner mitt revolut-konto.

    Kan inte sätta fingret på exakt vad det är, men vid någon tidpunkt så blev deras app så mycket sämre. Och jag vill verkligen inte använda den. Ful och svårnavigerad, och full med fula ikoner om rewards och tjat om värva kompisar.

    De lovade väl stöd för bankid och swish för flera år sedan. Lokala lösningar som aldrig förverkligades. Finns andra alternativ nu som är roligare att använda när det kommer till fintech.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag använder den mest för att betala för strömningstjänster, men håller med om att det blivit mycket bloat och inte så mycket funktion på senaste tiden.
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ja de svenska representanterna nämnde på deras RevMeet 14/8/2019 att BankID var något de jobbade på att få till inom en snar framtid. Jag antar Sverige är en så pass liten spelare att de lagt stödet på hyllan helt enkelt.
     
  5. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 237
    Mottagna gillanden:
    1 206

    MINA ENHETER

    Avslutade också mitt nu. Har försökt innan men inte gått för jag hade pengar kvar och det slog mig nu att man kunde skänka pengarna till välgörande ändamål.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  6. anders.ostling

    anders.ostling Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Razr
    Platta:
    iPad Pro 2019
    Använder mitt Revolut för en enda uppgift, tanka pengar från banken och vidare till en crypto tjänst. Varför? Därför att banken inte godkänner direktöverföringar. Så en liten omväg men ack så funktionell.
     
    bernard gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag använder mitt Revolut konto när jag ska handla i annan valuta än SEK
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  8. hansdj

    hansdj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2012
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S23
    Använder Revolut för att föra över euro från Coinbase Pro till Revolut och sen vidare till svensk bank. Funkar finfint.
     
  9. Thursfield

    Thursfield Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Arbetar i Danmark men bor i Sverige, jag fick tipset att använda Lunar bank i Danmark (vilket jag skaffat) och sen Revolut för att överföra pengarna till mitt svenska bankkonto. Hur går man tillväga att göra detta? Man tankar på med DKK i Revolut med sitt Lunar kort, gör en exhausting till SEK och gör en bank transfer till sitt svenska konto? Tillkommer det några extra avgifter? Kör med Revolut Premium, för de sa den som tipsades mig om denna väg.
     
    bernard gillar detta.
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

    Jag funderar på om det kanske är farligt nära att Revolut tycker det är cash-recycling. Med risk för att de spärrar kontot. Dvs om jag provade det skulle jag se till att inte ha mer pengar på revolut-kortet än vad jag klarar mig utan ett år eller så.
     
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 028
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag vet inte om jag missförstår vad du vill göra. Men det går utmärkt att skicka pengar direkt från Lunar till svenska bankkonton utan att gå via Revolut. Åtminstone om man har skaffat Lunar-kontot via lunar.se.
     
  12. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

    Jag gissar att det är två aspekter:
    1. Det är inte alltid gratis att ta emot utländsk betalning hos alla svenska banker. Fast den här typen borde kanske vara det?
    2. Växlingen från DKK till SEK.
     
  13. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    717

    MINA ENHETER

    Ett sätt att undvika att de anser att man bara slussar pengar genom Revolut-kontot är ju att Thursfield använder Revolutkortet för vardagliga spenderingar i Sverige/Danmark. Dvs flyttar ut en större summa från Lunar. Spenderar en del från Revolutkortet. Flyttar sedan vidare en del pengar till sin svenska bank.
     
    bernard gillar detta.
  14. Thursfield

    Thursfield Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Det gör det säkert, men jag har ett danskt Lunar konto pga att man behöver ett danskt konto för sin lön. Det var min chef som föreslog att man använder Lunar tillsammans med Revolut gör att få in pengar på sitt svenska konto. Så gör han själv. Om han har pengar kvar på sitt Revolut kan jag inte svara på för det sa han inget om.
     
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 028
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Mitt "svenska" Lunarkonto har ett danskt kontonummer i Lunar Bank A/S, Hack Kampmanns Plads 10, 8000 Aarhus.
    Valutan på det är dock i svenska kronor. Enligt Lunar ska man kunna sätta in andra valutor på kontot men de tar då en avgift på 1% för valutaväxling. I princip borde det vara möjligt för din danska arbetsgivare att sätta in din lön på ett konto som du skaffat via lunar.se eftersom du får ett danskt kontonummer i en dansk bank. Sedan tappar du dock 1% i avgift på växlingen, men hur du än gör för att föra över pengarna till ett svenskt konto så får du troligen avgifter någonstans.

    Du får också ett betalkort av lunar så att du kan använda pengarna direkt från Lunarkontot för inköp. På så vis kanske du inte behöver föra över allt till en svensk bank. De pengar du har på Lunar-kontot får du hyfsad ränta på 1.05%.

    SE - Private
     
  16. Thursfield

    Thursfield Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Önskar det hade fungerat, men jag måste ha ett danskt konto via Lunar DK för att de blir så även mitt Nemkonto. Ett konto som mer eller mindre krävs i Danmark. Hörde med arbetsgivaren att betala in på svenskt konto och de gör de bara inte. För att allt ska bli rätt med skatt och avgifter krävs danskt konto med nemkonto. Tyvärr.. dock så verkar avgifterna via Lunar inte så farliga, så jag får prova mig fram. Ev. Blir det bara l överföring direkt via Lunar, ev. till Revolut och sen en stor del vidare till svenska kontot men fortfarande pengar kvar för vardagsköp i både Danmark och Sverige på Revolut.

    Drömmen hade varit om Lunar hade tillåtit tillgång till både DKK och SEK på ett konto, eller ja då två i samma app menar jag. Varför inte NOK också för att vara en perfekt Scandinaviska bank.
     
    svenix gillar detta.
  17. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Är inte överdrivet nöjd med Revolut, men har det för att det är enda vettiga sättet för barnen att få kort, då deras mamma vägrar att skriva på så de kan få det i en vanlig bank.

    har mest använt det för att föra över till mitt crypto kort, men tänkte sluta med det nu när de sänkt cashback från 2 till 1% för ruby, gör det knappt värt med tanke på väzlingskursen.
     
    chraist gillar detta.
  18. hcn

    hcn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2018
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag gör motsvarande fast i Norge. Du gör precis så. Det har aldrig varit några problem. Inga extra avgifter för mig. Men kolla upp så att den svenska banken inte tar en avgift för att ta emot en internationell överföring i SEK. Vissa banker gör det trots att det aldrig är fråga om någon växling.
     
  19. Thursfield

    Thursfield Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Kör du via Revolt? Eller du överför direkt från din bank? Sorry om jag missförstod.
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har Revolut kvar någon svensk representant? Ett tag var de rätt aktiva i sociala medier/deltog i poddar osv, men nu verkar det inte hända så mycket längre på den punkten.

    Vore ju kul med en liten update kring Swish+BankID etc.