Aktuella uppdateringar - Oneplus 8T

Diskussion i 'OnePlus 8T' startad av herrober82, 22 jul 2021.

  1. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Samma här på Op 8 pro. Har redan nu 46% batteri kvar från fullt kl 07.
     
  2. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Har nu kört OOS 12 i två dagar, och än så länge är jag inte imponerad. Massa småsaker som jag irriterar mig på bland annat
    Nya launcern tillåter mig inte att
    1. Dölja namen på apparna på hemskärmen och samtidigt visa dem i app-drawern.
    2. Kan inte välja/ändra individuella ikoner för specifika appar
    3. Inbyggda oneplus widget ser konstiga ut. Eller åtminstone inte samma storlek som på OOS11
    4. Behövde installera oppos Quick glance apk för att stänga av quick glance/google fliken.
    5. Man scrollar åt sidan och inte nedåt i mapparna på hemskärmen.
    Vet att jag kan fixa till detta genom att byta till en annan launcher, men jag gillade verkligen oneplus launcern på OOS 11.
    Övriga saker:
    • Känns generellt sätt ganska rörigt och som en konstig blanding av Oppos Color OS och Oxygen OS. Ingen enhetlighet i utseende och grejer.
    • Får inte längre valet att välja hur länge Do not disturb läget ska vara igång när man klicker på ikonen. På OOS 11 kunde man fritt välja ett antal timmar eller till nästa alarm. Det var en fuktion jag använde flitigt på OOS 11. Just nu är den igång till man avslutar det eller så får man programmera in vissa tider som ett schema. vilket inte passar mig som bara vill starta den fram tills nästa alarm när jag går och lägger mig.
    • Jag upplever inställningar som mer rörigt.
    • De har tagit bort möjligheten i system updater att göra "local update" med ota zip som man laddat ned någon annanstans ifrån. Ävven om de släppt någon special apk för att kunna uppnå det för att downgrada till OOS 11 om man vill det.
     
    Last edited: 2 maj 2022
  3. Addepadde81

    Addepadde81 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2022
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Helkonstig uppdatering, ogillar skarpt.

    * Texten under appar är helt nya, lite tjockare än innan (går inte att fixa tillbaka).

    * Går inte att "stänga alla appar samtidigt, alla appar är fortfarande öppna.

    *Android Auto slutade fungera, den hittar inte telefonen.

    *Tangentbordets layout ändrades.

    *Favoritbilderna jag hade markerat och haft i en mapp försvann, de finns inte kvar på telefonen vilket är helt jäkla galet.

    *Telefonens inställningar är svåråtkomliga, känns som att de har tagit bort smarta, personliga funktioner samt att det är svårare att navigera runt och försöka återställa allt som var innan.

    Summering, vad fasiken har de gjort på kontoret? Känns som att använda en gammal Samsung Galaxy, första generationen...
     
    night77 gillar detta.
  4. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    220
    Jag rullade tillbaka till 11:an, blev tokig på att man måste micro manega alla notiser på 12:an och att slippa dom väldigt fula färgerna man hade på att välja är en fröjd, 12:an känns så väldigt ofärdigt på så många sätt, dom får säkert ordning på sin sammanslagning så småningom men det kommer ta lång tid, jag går hellre till custom rom om jag känner behov att uppgradera men för tillfället har 11:an allt jag vill ha.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 4 maj 2022
  5. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Kan meddela att 12 är katastrof på OnePlus 9 Pro också. Verkar som att de sabbat alla sina lurar som har blivit uppdaterade till 12an.
     
  6. treijner

    treijner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Efter uppdateringen har jag haft stora problem med att telefonen plötsligt tappar nätverket.
    Har hänt ett flertal gånger och sker helt utan förvarning, har missat ett antal samtal och SMS..

    Vill minnas att detta problemet fanns när jag köpte telefonen men sedan försvann..

    Någon som har en fungerande lösning nu?
     
  7. plunken

    plunken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2014
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Har flera problem som Addepadde 81 skrev stänger inte ner sig rätt och sen den google rutan dyker upp.
    Sen har jag problem med mediaspelaren får många gånger ta fram luren för att starta händer inget när man trycker på jabra snäckorna.
    Provat installera om appen provat bytt spelare samma problem. Innan när jag hade luren på vibration och lyssnade på musik nu får jag inget i luren
     
  8. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Har ni som har haft problem efter uppdateringen provat att göra en fabriksåterställning av telefonerna?
    Jag kan inte säga att jag är positiv till OO12/A12 på OP 8 och OP 9 men efter att ha lagt in det för någon vecka sedan och gjort fabriksåterställning så fungerar det bättre än jag trodde med tanke på alla varningsrapporter. Det jag saknar är främst visuella saker i OO11. Rent prestandamässigt så tycker jag att OO12/A12 verkar fungera utmärkt.
     
  9. treijner

    treijner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har inte provat fabriksåterställning, kanske ska ta mig samman och göra detta.
    Lite dålig koll, men vad bör jag göra innan detta?
     
  10. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Ta backup på bilder, filmer, SMS och annat som inte automatiskt är synkat i molnet.
    Om du använder MFA/2FA-app på telefonen för inloggning på olika tjänster så se till att ta backup på dessa (om det är Google Authenticator så kan man t.ex. duplicera över dem till en annan telefon/plattas Authenticator).
    Har du någon lösenordshanterare utan automatisk molnlagring så behöver den också backupas.
    Och sist och inte minst se till att ha BankID fungerande på annan enhet innan nollställning.
    Osv.
     
  11. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    220
    Det enda jag gör innan jag gör en fabriksåterställning på telefonen är att tillfälligt ta bort 2FK från Google kontot sen alla kontakter, sms, lösenord, wi-fi lösen osv. sparas ju på Google kontot och jag använder Fotos för bilder och filmer, och varför skulle man behöva ha Bank ID på en annan telefon? Det är ju superenkelt att skapa ett nytt när återställningen är genomförd, bara man har en bankdosa.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Menar du 2 stegs verifiering med 2FK? I o så fall behöver du inte ta bort det bara för att du behöver logga in på en annan enhet :)
     
  13. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    220
    Ja jag menar det med 2FK:D, jag är bara osäker hur jag ska logga in på Google kontot igen efter återställningen därför brukar jag ta bort det så jag bara loggar in med mitt lösenord, och jag har ingen annan enhet och min dator är gammal och seg.
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du kan välja att få en SMS kod under startup gudien när du loggar in. Det finns ett val som heter andra alternativ typ, och där finns det en drös med olika sätt, bland annat SMS, och då känner telefonen automatiskt av det :)
     
    andol gillar detta.
  15. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    220
    Tack, blir ju ännu enklare då, det ska jag prova:D.
     
  16. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Jag avser 2FA/MFA för alla möjliga andra system än Googles egna. Sådana där man (om man inte har återställningskoderna sparade) måste kontakta respektive företag/tjänsts support för att få 2FA/MFA återställd och kunna kopplas till en ny enhet.
    Du förutsätter att alla banker har bankdosa. :-)
     
    andol gillar detta.
  17. treijner

    treijner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Gjorde en fabriksåterställning av telefonen igår, tyckte att problemet med att den plötsligt tappar uppkoppling hade blivit bättre än vad det var strax efter uppdateringen men tänkte att det skadar inte med en återställning.
    Meeeeen nu verkar det som att det blivit värre igen, två gånger idag har jag fått starta om telefonen nu p.g.a att jag märkt att jag inte kan ringa/smsa/surfa.....

    någon som har någon idé på vad jag kan göra? Har fello som operatör
     
  18. Petoter

    Petoter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 8T 12/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 8T 12/256
    Uppdaterade till kb2003_11_c.20 precis och nu funkar inte power menyn. Kan varken stänga av eller starta om via den. Får bara upp valet att starta om "datorn" i felsäkert läge.
    För att starta om nu så är det hålla inne power och volym upp knapparna ‍ Inte bra!
     

    Bifogade filer:

  19. Calvin&Hobbes

    Calvin&Hobbes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2014
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra
    Telefon 2:
    Mi 9T
    Kollade upp power menyn på min och den fungerar som det ska.
    Tycker det är märkligt att vissa har stora bekymmer medan jag med andra får en mycket bättre lur.o_O
     
    Hatsune Miku och Petoter gillar detta.
  20. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    220
    Härlig nyhet med senaste uppdateringen är att man nu kan inaktivera Mina filer, Spel, Scout och Work-life balance, om man nu bara kunde inaktivera Digitalt välmående också, är förövrigt väldigt nöjd med OOS 12 numera, det är väldigt lite drain över natten och systemet är rappt och snabbt, dom får nog ordning på det här ska ni se:D.
     
    Last edited: 30 maj 2022
    Hatsune Miku och Calvin&Hobbes gillar detta.