Har inget med Gen 1 eller Gen 2 att göra. 1.7.0 Förhindrade att byta firmware till så kallat custom firmware. Eller att byta serienummer. Gen 2s som säljs från
DHGate kommer redan med serienummer för 30kmh. Dock är inget av detta ett problem längre då man kan downgrada till annan firmware igen. Att tänka på inför framtiden ifall man är intresserad av att flasha CFW. Kanske hålla sig undan från Ninebots app som installerar senaste firmware.
Man kan använda något som heter XiaoDash firmware, och komma upp till 35km/h med gen1 motorn samt behålla den höga torque som med kommer Gen 1. Till skillnad från SHFW så kostar detta firmware, 100kr per scooter/controller. En annan sak att tänka på, för att köra 35kmh med Gen 1 så behöver man trycka rejält med ampere, inte det bästa för controllern och 14 AWG kablarna, eller kontakterna som endast är rated 30Amps. Men du kan få en stabil konfiguration som går 32kmh.
Kan säga att Gen2 kan gå up till 40kmh, men jag referrerar till de höga amps problemet igen.
Sedan gällande KERS.
Det stämmer att KERS slösar mer energi än att köra så kallad eco driving, att bara rulla fram utan att bromsa in.
Och så finns det problemet med för hög ström som forsar tillbaka till batteriet och bränner kontakerna på vägen dit. Vet ej ifall detta sker med vanilla firmware (vanlig, omodifierad) eller endast är ett problem för de som åker snabbare än vad den var byggd för, därav har mer energi att konvertera tillbaka. Har läst att det kan vara ett problem för de tyngre som åker nerförsbackar med KERS, då blir det rejält med kinetisk energi som ska konverteras. Med custom kan man ju stänga av KERS helt för de som undrar.
Click to expand...