Diskussion: Beoplay EX

Diskussion i 'Hörlurar' startad av erik.rahm, 21 apr 2022.

  1. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Låter positivt! Har du tillgång till en Android-enhet hade det varit väldigt intressant att höra om det är någon större skillnad mellan olika codecs.
     
  2. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Har tyvärr inte det men om jag minns rätt så ska ju AAC via iphone vara rätt så jämförbar med aptX på en Android? De stödjer "Google fast pairing" samt "made for iphone" så även där bör det inte vara någon större skillnad. De stödjer aptX Adaptive vilket I guess skulle kunna ge en bättre upplevelse på Android? Är ju en djungel med olika codecs och modeller..

    Mitt råd är egentligen att uppsöka en Hifiklubben-butik där de erbjuder att testa inear.
     
  3. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Testat lite mer med en 7km löpning med Beoplay EX kopplad mot min apple watch.

    Började sådär med otroligt hackig uppkoppling mot klockan - löste sig dock snabbt med att koppla från/till direkt från klockan så blev kopplingen mot klockan perfekt. Hade multipoint mot telefonen och klockan så kanske var något där som krånglade?

    Passformen under löpturen var utmärkt. Behövde inte rätta till budsen en enda gång under hela turen.

    Tyvärr lider de av samma problem som alla ANC buds jag testat när det kommer till vind. Det blåste rätt mycket när jag var ute på min tur och tyvärr hanterar de vinden "sådär" absolut bättre än de flesta jag testat men fortfarande inte 100%. Misstänker det har med att göra att hörlurarna använder externa mikrofoner för att filtrera bort frekvenser och då kommer vinden och plockas upp av just de mikrofonerna.

    Tyvärr påverkar ju detta givetvis transparency mode eftersom vinden då förstärks - tänk er lite som när någon ringer dig när det blåser.. dvs bästa läget under blåst är helt klart att stänga av ANC och transparency. Kanske inte helt optimalt när man springer/cyklar eftersom man blir helt i sin bubbla av musik men men

    Ska tilläggas att jag använder comply-plupparna så eventuellt får man mindre passiv isolering med silikonplupparna.

    Bortsett från det mycket positiv upplevelse, bra passform, stabil/enkel uppkoppling mot klockan och mycket bra ljudupplevelse under hela rundan :)
     
    psp123, bernard och Jowee gillar detta.
  4. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Testat lite till med fler samtal och day to day use.

    Samtalskvalién är mycket bra skulle jag säga, aldrig fått klagomål när jag tagit samtal med dessa buds vilket ändå får ses som ett bra betyg.

    ANC är rätt svag som jag tidigare nämnt - dessa buds är inga du köper för stark ANC. Något som jag nämnt tidigare är att ANC plockar upp vind rätt enkelt och jag skulle kunna sträcka mig att säga att de är rätt obrukbara när det är minsta vind ute. Jag kanske är picky men när de kostar som de gör så ska de vara perfekta. Blåser det lite lite så kommer ANC plocka upp det och man hör vinden ibland.

    Ska tilläggas att om man stänger av ANC så försvinner givetvis alla tendenser till problem med vind - passiva NC är riktigt bra.

    Men ljudet är fortfarande helt magiskt bra. Jag ler varje gång jag lyssnar på musik i dessa buds. Jag har slagit av ANC - behöver det helt ärligt inte när jag är ute och rör mig - ett plus är att de kommer ihåg ditt senaste state dvs nästa gång jag sätter i lurarna så är ANC av.

    Uppkopplingen är stabil och jag har inte upplevt några drops. 2 gånger har det hänt att endast höger lur har kopplat upp och jag får då lägga tillbaka dem i caset och ta upp de igen och då har det fungerat. Så pass sällan så inget jag stört mig på.

    Passformen på mig är också otroligt bra - har som sagt sprungit flera rundor utan att de haft någon tendens att röra på sig.

    Summan av det hela? Kan jag motivera priset? Egentligen inte.. Allt är inte perfekt och det ska det vara för 4200kr punkt.

    Kommer jag behålla dem? Japp - ljudet är det viktigaste för mig och där levererar de så pass underbart att jag inte kan förmå mig att skicka tillbaka dem.

    Om ljudkvalité är din grej - testa och köp. Om du viktar andra saker finns det bättre buds där ute för typ halva kostnaden :)
     
    psp123 och Jowee gillar detta.
  5. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    erik.rahm gillar detta.
  6. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Ont i öronen är verkligen inget jag märkt. Som vanligt med passform I guess. Vet att många klagade på beats fit pro att de fick ont av vingen. Inget jag märkte av de heller.
     
    psp123 gillar detta.
  7. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Kom en uppdatering igår, kul att de släpper nya features en av dem var ett läge för att reducera vindbrus var tvungen att testa dem idag på väg till jobbet. Klar förbättring! Men tidigare var de i princip obrukbara så fort det var en bris ute och man hade anc på.

    Nu kunde jag cykla med dem och lyssna så ni förstår hur pass stor skillnad det är. Dock är det inte lika bra som AirPods pro 2. På bo slår vinden fortfarande igenom ibland dvs de verkar hantera allt det här via mjukvara vilket är imponerande i sig.

    Har använt AirPods pro ett bra tag nu och glömt hur sjukt bra B&O låter.

    edit: slås även hur bra anc blivit. De måste även förbättrat den.
     
    Jowee gillar detta.