Diskussion: Xiaomi Mi 11 Pro (SD888, GN2 50MP, 67W wireless charging ) - allmänt

Diskussion i 'Xiaomi Mi 11 / Mi 11 Pro' startad av flipp, 29 mar 2021.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, även Neo 2 bör vara en bra uppgradering från V40 antar jag. Samtidigt har V40 en QHD-skärm så Neon blir på vissa sätt en nedgradering skärmmässigt.
     
  2. Paltkoma

    Paltkoma Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2022
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    6
    Jo det är sant men de flesta utom flaggskeppen verkar ju köra på Neons upplösning och jag vill minnas att LG:s sista modell i V-serien iaf, V60, också hade denna lägre upplösning. Borde väl räcka, jag sörjer mer att telefonerna blivit så #@&$× långa, jag ser typ aldrig på videoklipp så hade gärna haft kvar samma format som på LG:n - eller än hellre 16:9 formatet...! :P
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har precis flashat in senaste Xiaomi EU Weekly och är flytet betydligt bättre än tidigare. Tycker jag har mindre input lag också. Hade en version från slutet av Mars innan så det verkar som att Xiaomi börjat få ordning på MIUI 13 nu.

    Ja, precis. För mig är också det avlånga formatet irriterande. Dock gillar jag Mi 11 Pro trots kurvad 20:9 skärm faktiskt. Vet inte varför men jag störs inte lika mycket av ett avlångt format på den.
     
  4. marcusjj

    marcusjj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2016
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    118

    Är det bättre än 12.5? Jag ligger fortfarande kvar på 12.5.20 sedan jag köpte telefonen :teeth: ser inga brister eller buggar och vill inte uppdatera för tidigt för att dra på mig massa nya buggar
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om du är nöjd med 12.5 tycker jag inte du ska uppdatera. Skillnaden är liten mellan 12.5 och 13.
     
    marcusjj gillar detta.
  6. StukeT

    StukeT Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2022
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Hur stor är skillnaden på pro vs ultra?
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    De två är identiska förutom att Ultran är tjockare, tyngre och har en bättre kamerauppsättning (samt skärmen på baksidan för selfies). Huvudkameran har samma sensor på båda telefonerna och tar snarlika foton. Möjligen blir bilderna något skarpare på ultran på grund av mer påkostad optik. Vidvinkeln och zoom har däremot bättre bildsensorer på ultran så där är skillnaderna förmodligen större. Har haft Ultran men trivs bättre med 11 Pro för att den ligger mycket skönare i handen. Använder sällan vidvinkel och 5x zoom och när jag behöver det tycker jag 11 Pro duger bra. Upplever också bättre batteritid på 11 Pro men vet inte vad det beror på då båda telefonerna har lika stora batterier samt identiska skärmar och systemchipp så i teorin borde det inte skilja något.
     
    StukeT gillar detta.
  8. Mr.c

    Mr.c Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Vimla / Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla / Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Är det värt att köpa 11pro nu eller är det bättre gå på 12s pro? en del pris skillnad ...
    Känner jag är sugen på 11 pro för de är ip68 och har den Gn2 sensorn.

    Även sen vad för storlek behöver man i storage?
    tänker att bilder är det som tar stor del av hdd på en mobil idag, och med större kameror blir bilderna större och tar därav mer plats.. eller är jag fel ute?
     
    Last edited: 11 jul 2022
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja 11 Pro känns mer prisvärd än 12 Pro. Har 128 GB varianten av 11 Pro och det har inte varit några problem alls. Dock skulle inte välja 11 Pro för huvudkameran då jag tror 12 Pro knäpper bättre bilder trots en mindre sensor. Dock saknas 5x zoom på 12 Pro vilket är synd.
     
    Mr.c gillar detta.
  10. Mr.c

    Mr.c Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Vimla / Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla / Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Ok, nice höra nån som har den och vet mer :) ja kameran är i mina ögon "bra nog" kör med en poco F1 fortf och den funkar fint oftast tycker jag! Så denna är säkert bättre :P
    Vad har du för system i den? Alltså är det upplåst så uppdateringarna är OTA eller manuella ?
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag kör Xiaomi EU på den. Har varit manuella uppdateringar via fastboot sedan android 12 kom men numera stöder Xiaomi EU OTA igen tror jag. Har dock inte uppdaterat på ett bra tag. Den version jag kör med nu flashades in via fastboot.
     
  12. Mr.c

    Mr.c Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Vimla / Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla / Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Ok, bara känt det manuella känns väldigt meckigt så vill ha med OTA.. Då blir det väl som vanlig update man kör på telefonen?

    Hur är den annars? för - Nackdelar?
    Har du provat vattentätheten?

    Sorry för många frågor men intresserade av denna när jag får möjlighet :)
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Xiaomi EU har en app som heter updater som du kan uppdatera genom.

    Nej, har aldrig provat vattentätheten. Däremot verkar den tålig då jag tappat den otaliga gånger utan att varje sig skärm eller chassi fått några märken. Kör bara med det medföljande plastskalet och har inte haft något skärmskydd på sedan i våras.

    Fördelar:
    Skärmen fortfarande en av bästa jag sett på en smartphone
    Vibrationsmotorn/haptiken är toppklass
    Ligger mycket bra i handen med den medföljande skalet (ej för tung)
    Bra kameror i synnerhet huvudkameran. 5x telezoom behöver dock gcam om bilderna ska bli bra i allt annat än fullt dagsljus.

    Nackdelar:
    Batteritiden räcker för mig men är inget märkvärdigt
    Systemflytet är lite ojämnt. Ibland flyter allt som som smör, ibland dras den med lite lagg och stutter.
     
    Mr.c gillar detta.
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Några som fortfarande kör Mi 11 Pro här? Ser att den fortfarande kostar 5K på tradingshenzhen. Precis samma pris som när jag beställde min i December 2021. Förvånande nog är den nog fortfarande den mest prisvärda telefonen man kan importera från Kina trots att den inte sjunkit i pris på 8-9 månader. Vem hade trott det? Prisnivån på flaggskepp från 2022 är ju helt åt skogen.
    Har använt den ganska flitigt nu i 8 månader och batteriet räcker precis lika länge som i början så det är skönt. Flashade även in Xiaomi EU Weekly via TWRP för någon vecka sedan så nu kommer uppdateringarna via updater-appen igen (använde fastboot innan).
     
    Last edited: 21 aug 2022
    spigen och Mr.c gillar detta.
  15. Mr.c

    Mr.c Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Vimla / Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla / Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Tror inte telefonen sjunker mycket mer, det är nog typ där självkostnadspris är!
    Men priset känns helt rätt i mina ögon för att köpa ;)
    Priserna överlag är ju för det är "slit och släng" varor... bara här i Skandinavien vi gör det lite annorlunda skulle jag säga.

    Berätta gärna mer om det med "Xiaomi EU Weekly via TWRP för någon vecka sedan så nu kommer uppdateringarna via updater-appen"
    Försöker förklara för en vän som köpt en mi 11 ultra nyligen från tradingshenzhen :P
     
  16. marcusjj

    marcusjj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2016
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    118
    Jag kör fortfarande min som daily! Samma rom som för 8 månader sedan :P

    Funkar hur bra som helst! Så nöjd med telefonen!

    Det ända som kan ses som lite märkligt ibland är att huvudkameran ger lite vidvinkelkänsla och förvränger ibland.
     
    Mr.c gillar detta.
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har faktiskt också tänkt på detta. Med lite distans tycker jag nog inte kameran är riktigt så bra som jag uppfattade i början. Saknar Pixel 6 Pro ibland men om man växlar mellan stock och gcam blir det oftast riktigt bra bilder även på 11 Pro. Gcam känns som ett måste för 5x zoom om det inte är fullt dagsljus.

    Du har nog inte missat alltför mycket av att ligga kvar på samma rom. Tycker uppdateringarna av MIUI senaste året har varit väldigt marginella.
     
  18. marcusjj

    marcusjj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2016
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    118
    Kameran är topp tycker jag! Jag får ofta kommentarer om att den tar fina bilder med enormt bra färgåtergivning och ljus. Flera som undrar om man använt systemkameran :D
     
    flipp och Mr.c gillar detta.
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fotar du med stock eller gcam?

    Kan bero på vad man jämför med. Har ju haft både Mi 10 Ultra och Pixel 6 Pro och dessa slår 11 Pro i mitt tycke. Mest på grund av att de tar skarpare och mer detaljerade bilder.
     
    Mr.c gillar detta.
  20. marcusjj

    marcusjj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2016
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    118
    Jag har testat båda. Mixtrade en hel del med gcam i början men landade i att stock tar bättre bilder :)
     
    Mr.c gillar detta.