Fråga: Curve Card - samla alla betalkort i ett kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av dalton, 20 aug 2018.

  1. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    791
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Fortfarande problem att använda Curve online hos Elgigaten, i butik går bra, men inte online.

    Support säger att dom skall kolla upp det. Det har tagit många vändor att få dom att kolla upp det.

    Men, jag ställer mig frågande, jag kan väl inte vara den enda som har problem att handla online med curve hos Elgigaten, det måste finnas fler?
     
  2. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Ni som använt time machine funktionen, vad är er erfarenhet tidsmässigt att det tar att få tillbaka pengar från ett kort?
     
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Fått ett nytt Curve-kort då mitt gamla gick ut. Nu får jag decline på alla köp.

    Upplägget: Google Pay - Curve - SAS Eurobonus MC

    Enligt appen så är MC som decline:a. Misstänker dock att det är något annat. Eller är det en ren tillfällighet att det sker nu när jag fått ett nytt kort? Har MC blockat Curve kanske?
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Provat att ta bort kortet och lägga till igen i Curve-appen?
     
  5. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Jag hade samma problem, var tvungen att lägga in kortet i google pay igen efter att jag fått det nya kortet, sen fungerar det prima.

    On another note, gud vad fult det nya kortet är. Tur att man mest använder google pay, även om jag stör mig på att se det där också.
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Sorry glömde svara.

    Japp det blev lösning men fick lägga in kort/en i alla led för jag började i andra änden :cry:
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Curve har lanserat "Smart Rules". Det innebär att man kan sätta upp olika regler för vilka typer av betalningar som ska gå till vilket kort. Man kan sätta upp olika kriterier t.ex. typ av varor eller över eller under ett visst belopp för att automatiskt styra betalningarna till önskat kort.

    Smart Rules
     
    Leo83 och chraist gillar detta.
  8. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    791
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Såg det mailer igår, försökte läsa på ifall man kunde skapa en smartrule att tex inköp som är i euro går till ett visst kort. Hittade inget om det.
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Än så länge verkar det bara gå att göra regler baserade på varukategori eller belopp. Man kan ju hoppas att det kommer fler kriterier efter hand.

    Jag hade önskat att kunna göra regler så att inköp upp till en viss total summa per månad styrs till ett kort och övriga inköp när man passerat den gränsen går till ett annat kort. Men det verkar inte heller gå att göra.
     
  10. d0rian

    d0rian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag skall resa till London om en månad, över en helg. Jag använder Curve med Komplett som underliggande kort och vill gärna kunna använda Curve-kortet att betala med (och för kontantuttag i bankomat om det behövs) för att slippa avgifter och valutaväxlingspåslag.

    Jag har läst villkoren på Curve och det är lite bökigt att förstå vad som gäller tycker jag. Jag tror att jag måste gå in och ändra Card currency på Komplett-kortet i Curve från SEK till GBP så fort jag kommer fram till UK. Eller har jag missförstått? Något annat jag bör tänka på?
     
    Last edited: 10 maj 2022
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    På helgen blir väl svårt att undkomma avgifter. Men ett sätt är att använda Revolut och växla i förväg.

    Då kommer väl Komplett-kortet att göra växlingen? Dvs du åker på den avgift och växelkurs som Komplett tar.
     
  12. d0rian

    d0rian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    13
    Så om jag väljer GBP så gör Komplett växlingen? Deras växelkurs är 1,75%. Men väljer jag SEK så sköter Curve växlingen, och då blir växelursen 1.5% på helgen och 0% på vardagar, enligt citatet nedan. Har jag förstått korrekt?

    Curve skriver:
    For transactions where both the transaction and the underlying payment cards are in GBP, USD or EUR, the foreign exchange fee will be 0.5%. For all other currencies, the foreign exchange fee will be 1.5% on an FX spend of up to £/€ 500 per 30 rolling days

    Jag skall kolla upp Revolut.
     
  13. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Det är så jag uppfattat det.
     
  14. d0rian

    d0rian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    13
    Tack för hjälpen. Jag skaffade det virtuella kortet Rocker och kommer att välja GBP som valutakurs i Curve när jag är i London - om jag förstått rätt så kommer jag då kunna betala och ta ut pengar utan några valutapåslag eller extra avgifter, oavsett om det är helg eller vardag.
     
  15. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Lite sidospår för denna tråden men du kanske också vill jämför växelkurser. Rocker säger "VISA:s växlingskurs gäller" medans Revolut/Curve tror jag går på något som kallas interbank.
     
  16. Hogge

    Hogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Curve använder Mastercards kurs.. så deras förändringar avseende detta och transparens angående växelkurs har inte varit de bästa.

    Det är helt befängt att Curve applicerar en Weekend FX fee när de i grunden använder Mastercards kurs.
     
    Buzz gillar detta.
  17. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    Fick mail från Curve där de bland annat informerar om att de höjer gränsen för avgiftsfri valutaväxling. Trist dock att de fortfarande tar ut avgift på helgerna, när de som sagt använder MasterCard-kursen:
    Fee-free currency conversion limits
    We are increasing our fee-free currency conversion limit for purchases made Mon-Fri by our Curve Standard customers from £500 per rolling 30-day period, to £1,000. You’ll hear more about this in the coming days.

    Fees
     
  18. d0rian

    d0rian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    13
    Curve slopar växkingsavgifter under sommaren läser jag nu.

    Don’t fly without your Curve card this summer, Daniel – we’re scrapping weekend foreign exchange fees from 1 June to 31 August 2022.
     
    chhans gillar detta.
  19. Mysticum

    Mysticum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Curve är fortfarande fantastiskt och underlättar vardagen enormt!

    Men några saker är helt klart irriterande. Liksom andra nämner här så har min Google Pay slutat att fungera med Curve. Detta hände ungefär samtidigt som Curve skickat ut mail om att ett nytt kort är på väg, så jag misstänker också att det är där skon klämmer, men 3 veckor senare har jag fortfarande inte fått kortet. Ska man behöva ha med plånbok igen nu när man har vant sig att skippa att ta med skiten. 2019 all over again ;)

    Det andra är att alla köp måste verifieras i appen. Herre. Jävlar. Det här är så vansinnigt irriterande så det finns inte. Jag förstår att det är bra att säkerhet finns, men snälla jävla nån, låt oss sätta en gräns för vad den summan är. Alla köp under 500 kr borde gå igenom automagiskt i min mening, men när jag måste verifiera en lång process för ett köp på 7 kr så är det vansinnigt frustrerande, för att inte tala om när man ska köpa biljett till bussen och har bråttom och måste få igenom betalningen innan man kliver på bussen.
     
  20. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Menar du att du behöver verifiera köp i Curve appen?

    Jag har då aldrig behövt göra det. För att köpet ska gå igenom i Google Pay måste man dock låst upp telefonen på ett säkert sätt. Vilket ofta innebär pin eller fingeravtryck.