Root - OnePlus 8T

Diskussion i 'OnePlus 8T' startad av SpectraXxX, 22 sept 2021.

  1. SpectraXxX

    SpectraXxX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2020
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    5
    För att köra tillexempel denna Lineage OS behöver inte roota va? Men kommer säkert förlora all min data...

    Som sagt jag kan inte så mycket om Android... såg att folk roota sina mobiler på youtube för att komma åt saker och thing... så därför jag behövde också... men vet inte vad man kommer åt förutom all acces fller i mobilen och configs.
     
  2. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Använd inte one click root appar. Twrp har mest support. Jag vet ej om Android 11 har stöd ännu men 3.5 släpptes Mars i år. Ett tips är att installera LineageOS hardened edition där man fixar microG out of the box.
     
  3. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    TWRP har ganska nyligen släppts till Oneplus 8t, men är inte nödvändigt för att roota eller liknande. Finns andra metoder också (och flera bra guider på XDA).

    Du behöver inte roota för att installera customs roms, däremot så behöver du ha en upplåst bootloader. Det är ett krav för att kunna roota eller installera custom roms.

    Det finns inget sätt att låsa upp bootloadern utan att all data raderas. Så det enda du kan göra är att ta backup på så mycket du kan enligt olika metoder. Tyvärr krävs root för att kunna ta backup på allting. Men enligt mig är det lika bra att bita i det sura äpplet och göra det bästa utav det.
    Du kan låsa upp bootloadern och sen vänta hur länge du vill med att gå vidare till antingen root och eller custom roms. Då har du även möjlighet att ta ordentliga backups.
     
    matssoderstrom och SpectraXxX gillar detta.
  4. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    220
    Jag lånar den här tråden. Jag funderar starkt på att roota med magisk men om det skulle bli något problem med bank id, swish osv. kan man då ta bort root så att dom apparna fungerar?
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, du kan ta bort root. Däremot så bryr sig inte varken Bak-ID eller Swish om man har root
     
    andol gillar detta.
  6. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    220
    Ja eller Google Pay det är viktigt att den appen fungerar också men jag glömde att nämna den.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du måste passera SafetyNet för att kunna använda Google Pay. Använd Magisk och slå på Zygisk i Magisk Manager inställningar, samt gå in i Deny list och lägg till Google Pay där, samt installera GitHub - kdrag0n/safetynet-fix: Google SafetyNet attestation workarounds for Magisk i Magisk Manager appen. Efter det bör Google Pay fungera. Kom också ihåg att du behöver låsa upp bootloadern för att kunna roota och då raderas allt på enheten
     
    andol gillar detta.