Xiaomi Mi 10 Ultra

Diskussion i 'Xiaomi Mi 10 / Mi 10 Pro' startad av bernard, 11 aug 2020.

  1. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 769
    Mottagna gillanden:
    1 622
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Nu har jag inte mi 10 ultra kvar. Men när jag använde den så hade jag absolut inga problem med att vara utan band 20. Har man Tele2 /comviq exempelvis så är unte band 20 så viktigt. För övrigt kan jag garantera att den hänger med bra. Fantastisk kamera och bra batteritid bl.a. Nu kan man också få den till samma pris som en top midrange kostar.
     
    spigen gillar detta.
  2. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro
    Kul att höra! Använder främst comviq så då känns det lugnt. Gjorde ett spontanköp häromdagen. Saknat min 10 Pro som jag fortfarande tycker är en av de bästa lurarna av alla jag provat så ska bli kul att testa denna :-)
     
  3. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 769
    Mottagna gillanden:
    1 622
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Köpte faktiskt på mig en begagnad Xiaomi mi 10 ultra med transparent baksida. Fick hem den i dag och måste faktiskt säga att den känns väldigt aktuell fortfarande.
    Skärmen är riktigt bra och kameran är mycket vass fortfarande. Den känns riktigt pigg och flyter på bra med kinesisk rom.
     
    flipp, rackerton, spigen och 2 andra gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har också fått tag på en Ultra. Ikväll tog jag runt 30 bilder med både Mi 11 Pro och Mi 10 Ultra på samma motiv inomhus. Jag trodde 11 Pro skulle ta bäst bilder med huvudkameran medan Ultran skulle vinna på bättre 2x och 5x zoom. Något förvånande var jag dock mest nöjd med bilderna från Ultran överlag, även från huvudsensorn. Det jag tycker främst skiljer är skärpan till fördel för 10 Ultra. Detta var med stockkameran på båda.
     
    Oshotta2, polar590 och mullsjomannen gillar detta.
  5. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 769
    Mottagna gillanden:
    1 622
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Kan meddela att jag precis installerat Google pay på min mi 10 ultra med kinesisk rom utan problem. Faktiskt en fantastiskt trevlig lur fortfarande. Med en kamera som faktiskt kan mäta sig med de nya flaggskeppen på de flesta plan.
     
    flipp gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, Mi 10 Ultra känns lite bortglömd trots att den fortfarande är riktigt bra på det mesta. Väldigt användbart med 2x och 5x zoom. Mi 11 Ultra har bara 5x som jämförelse. Bandstödet är ju en nackdel på 10 Ultra men jag har fått in 5G på Halebop vilket jag blev förvånad över har inte hamnat utan 4G/5G ännu. Dock har jag inte rört mig på landsbygden något. Blir intressant att se vad som händer när telia/tele2 släcker ner 3G-nätet. Jag tyckte jag läste någonstans att de ska bygga ut 4G på band 8 som kompensation får hoppas på det för det vore surt att stå med 2G på resor vilket i praktiken gör telefonen obrukbar för onlineaktiviteter.
     
    mullsjomannen gillar detta.
  7. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 769
    Mottagna gillanden:
    1 622
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Korrigering. Google pay funkar inte på kina rom.
     
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ok! Brukar fungera på xiaomi eu. Ska testa nästa vecka.
     
    mullsjomannen gillar detta.
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jahopp då har jag också sållat mig till den lilla gruppen som har skaffat sig en 10 Ultra på senare dagar. Har gått vägen från Mi Note 10 till Mi 10 Pro och nu till sist Mi 10 Ultra. De två första hade ju identisk kamerasetup och var båda mycket kompetenta men Pro-modellen hade extremt mycket bättre prestanda samt bättre skärm. Ultra tar ju ytterligare ett steg i kameraväg och även med skärmen men allting är inte bättre med Ultra än med Pro. Högtalarna har betydligt sämre ljud, Pro var riktigt grym på den punkten och det är betydligt större skillnad än vad jag hade kunnat föreställa mig då det låter mycket tunnare och klenare på Ultra. 5x zoom är ju givetvis av mycket bättre kvalite än 3,7x på Pro fast det finns tillfällen då Pro faktiskt har ett litet övertag och det är i extremt mörka miljöer. Den lilla 8mp sensorn på Pro har f/2.0 i bländare vilket är mycket ljusstarkt så den kunde samla in mer ljus även om sensorn är mycket mindre. Men generellt sett så spöar zoomen i Ultra givetvis den med hästlängder vid vanliga förhållanden.

    Det har varit kul och intressant att göra dessa uppgraderingar mellan telefonerna i den här kompetenta serien som står mig varmt om hjärtat mycket pga att de även har en dedikerad 2x zoom.
     
    flipp och mullsjomannen gillar detta.
  10. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 769
    Mottagna gillanden:
    1 622
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Jag tillhör ju också den skaran som skaffat mi 10 ultra på sista tiden, igen för min del. Har också haft mi 10 pro och kan bara hålla med om att ljudet är fantastiskt i mi 10 pro. Faktiskt en av de få som kunnat komma upp i en standard som skulle kunna jämföras med mi Iphone 13 pro max. Kommer ihåg att jag blev lite besviken förra gången jag skaffade mi 10 ultra. Trodde faktiskt att ljudet skulle vara lika bra. Förutom det så är i stort sett allt bättre på ultran. Sedan tycker jag att den modellen med transparent baksida som jag har är väldigt snygg. Så 2022 står sig mi 10 ultra otroligt bra mot de nya flaggskeppen tycker jag.
     
    flipp och dannejanne gillar detta.
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ja ljudet lämnade mig besviken. 10 Pro är grym i det avseendet som sagt. Men men man kan inte få allt. Har också den transparenta och den är snygg och lite annorlunda. Tycker mig se en aningen bättre skärm i Ultran också liiite mer tryck och lyster i den så att säga känns det som. Mycket kompetent huvudkamera också ett klart lyft upp från 10 Pro. 10 Ultra står sig verkligen väl än idag mot dagens flagskepp helt klart.
     
    flipp gillar detta.
  12. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 769
    Mottagna gillanden:
    1 622
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Har precis bytt bort min S22 ultra mot en Iphone 13 pro max. När jag jämför mi 10 ultra mot S22 ultra så är det ljudet i högtalarna och skärmen som är bättre. Mi 10 ultra är så rapp att jag inte upplevt någon skillnad med S22 ultra. Säkert är det skillnad men det märks säkert bara om man spelar mycket, men jag spelar inte. Batteritiden är bättre på mi 10 ultra. Kameran är så bra på mi 10 ultra att det inte känns som någon större skillnad mot S22 ultra heller. Om man tänker på vad en S22 ultra kostar kontra en mi 10 ultra så är mi 10 ultra otroligt prisvärd nu. Jag som har Comviq och bor i centrala Jönköping har inte märkt av några problem med 4G. 5G är väl fortfarande något som en lång tid framöver endast är de stora städernas centrala delar kan åtnjuta.
     
    dannejanne gillar detta.
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Huvudkameran på Mi 10 Ultra tycker jag är bättre än förväntat. Bara Pixel 6 / 6 Pro som jag varit mer nöjd med där. Kombinationen av riktigt bra huvudkamera, kompetent 2x och 5x samt en väldigt vid vidvinkel gör att jag nästan föredrar kameran på Ultran över P6 Pro om man väger in helheten. Kvaliteten blir riktigt bra även med stock så gcam känns inte nödvändigt även om den säkert kan förbättra detaljnivån och mörkerprestandan ytterligare.
     
  14. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 444
    Mottagna gillanden:
    3 231

    MINA ENHETER

    Mi 10 ultra finns den som svenssåld
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nej, tyvärr. Alla versioner av den saknar också band 20/28.
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Oshotta2 och mullsjomannen gillar detta.
  17. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 444
    Mottagna gillanden:
    3 231

    MINA ENHETER

    Kan man ha Telia utan problem med Xiaomi mi 10 ultra?
     
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har själv halebop och har inte haft några problem ännu. Dock har jag inte rört mig på landsbygden något på länge. Band 20 och 28 saknas och just avsaknad av band 20 kan bli ett problem när man reser utanför städer. Tidigare har man fått nöja sig med 3G ibland. Telia monterar nu ner 3G nätet och ryktas ersätta det med 4G på band 8 som Ultran har stöd för men genrellt skulle jag nog säga att det är en chansning att köpra en 10 Ultra om man har Telia. Ett worst case scenario är att man bara får 2G när man rör sig utanför städer.
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    De senare Xiaomi eu rullar verkligen på fint som snus de har fått ordning på MIUI 13 nu och det börjar kännas riktigt polerat. Finare flyt nu än de AOSP roms jag kört ett tag. Extremt lent och fint!
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Glad att jag har kvar denna telefon. Har upptäckt MiuiTN nyligen. Ännu bättre än Xiaomi EU som redan det flöt fint. Men detta är ett steg upp i framförallt respons då det är kvickaren EU. Bättre flyt än i min Pixel 6 Pro. Galet med tanke på tungt moddat UI.

    Finns lite roliga mods nu också, som Monet som ger MIUI en smak av Googles färgteman. Screenshot_2022-09-24-09-45-27-914_com.android.settings.jpg Screenshot_2022-09-24-09-27-01-940_com.android.settings.jpg Screenshot_2022-09-24-09-27-13-662_com.android.settings.jpg Screenshot_2022-09-24-09-27-31-431_com.android.settings.jpg Screenshot_2022-09-24-09-28-28-797_com.android.contacts.jpg Screenshot_2022-09-24-09-27-58-344_com.android.mms.jpg
     
    larsen6 och Hedgehog gillar detta.