Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    1 416
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Ja, beroende på lager och person kan exakt samma varor packas helt olika. Har fått sönderslaget rätt stora mängder pga felaktig emballering, men helt okänsliga saker som toalettpapper får en jättekartong och ett halvt kilo extra utfyllnadspapper.

    Ett av de senaste exempel nedan. 10st mikrofiber/svampdukar (mycket bra produkt, under 9kr st med Prime-rabatt). 10st i ett kartongkuvert, lämpligt för en sådan okänslig produkt, från ett utländskt lager. Bredvid en gigantisk kartong med massa utfyllnad, för samma 10 dukar, från svenska lagret:

    IMG_20220426_101611 - kopia.jpg

    Något jag gillar mycket däremot, är att svenska lagret verkar köpa in kartonger av svensk, hög kvalitet som tål PN misshandel och inte den internationella, återvunna gelékartongen som inte tål att man tittar på den.

    Edit: Jag fick t ex min Poco X3 Pro i samma, tunna kuvert som dessa dukar kom i, och kartongen var givetvis helt mosad efter några vändor på PN terminaler. Väldigt dålig köpupplevelse även om telefonen fungerade.
     
    Last edited: 13 maj 2022
  2. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    546
    Mottagna gillanden:
    440
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Ja det finns ingen logik i det där.

    Jag var sugen på att köpa ett prydnadsföremål en gång, men att döma av recensionerna verkade det som att alla fått den levererad i bitar, så jag avstod. :D
     
  3. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    1 416
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Ett par normala exempel på Amazons budgetkartonger och den "normala" PN-sorteringen, med lera, ofta fotavtryck och krossade, öppnade kartonger. Jag ligger klart över 10%, troligen närmare 20% när det gäller PN-paket. Rätt fantastiskt.

    IMG_20220420_100352 - kopia.jpg
    IMG_20220420_100138 masked - kopia.jpg

    Förresten, kartong nr 2 med lera på är från svenska lagret, med den mycket bättre katongen, ändå lyckas PN dra kollit på en leråker och fläka upp den så innehållet trillade ut.
     
  4. FinKaffe

    FinKaffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2021
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    123
    Det där med att de spricker i "sömmarna" eller på hörnen har jag märkt på flera av mina beställningar på senare tid. Det verkar onekligen som att de börjat snåla in på kartongkvaliteten.

    En tejpremsa där hade hjälpt, men kostar ju nåt öre för mycket kanske.
     
    bernard gillar detta.
  5. rawbin2K

    rawbin2K Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2021
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    356
    Fick cykelspegelkit idag i kartongpåse från Amazon i Schkeuditz bei Leipzig, Inga skador iallafall

    En fjärdedel av påsen tog det upp knappt.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. EmilMm12

    EmilMm12 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2021
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    349
    99kr leverans
     
  7. stanger

    stanger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    902

    MINA ENHETER

    Kan va att jag missat om ni nu diskuterat detta. Men har Amazon slutat leverera med Postnord?
    Sista tiden har jag fått allt från Bring.

    Då har jag ändå gjort en hel del olika beställningar med kläder, leksaker etc..

    Va riktigt nöjd med Postnord, så hoppas ju de ska börja leverera mina paket igen.
     
  8. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Här är det båda..men övervägande Bring (och då 100% problem) sen ett tag tillbaka.
    Eftersom jag då ofta är i kontakt med amazon för att klaga har jag fått veta att leverantör styrs av tillgänglighet och vem som kan leverera snabbas, som jag då tolkar det säger sig Bring va mer tillgängliga för snabb leverans än PostNord...det stämmer inte i praktiken kan jag ju säga...men postnord kör bara varannan dag eller hur va det nu?
     
    stanger gillar detta.
  9. stanger

    stanger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    902

    MINA ENHETER

    Jaja, så det e så det ligger till. Snabbast får helt enkelt leverera. Kan ju dock tycka allt blivit betydligt långsammare sen Bring börja leverera.


    Postnord kör väl varannan dag när det gäller Post. Paket och varubrev ska väl gå varje dag, om jag förstått det rätt.
     
  10. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Så är det nog ja, sen brukar det va samma kille (posten) som kommer med alla småpaket, inte undersökt om det sker oavsett om han kör post el inte ibland. Bring kör hos mig ombud direkt oavsett (sträckan är Mölnlycke - Alingsås" och är ju på så vis "snabba" men "misslyckas" ofta med det amazon lovat, hemleverans. Brukar få presentkort, återbetalning eller fri prime-månad som kompensation så överlever ju...men stör mig på att de skyller på mig som slutkund och att jag tex inte varit hemma...
     
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ja, så är det här i alla fall. Postutdelning varannan dag. Hemkörning av olika slag varje dag.
     
  12. ComicSans

    ComicSans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2021
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    338
    Paketutdelning sker varje dag – åtminstone hos mig. Har du inte haft möjligheten att själv välja vilken dag utdelning ska ske med postnord? Avsaknaden av detta är mitt absolut största problem med Bring, råkar man ha möjlighet att ta emot en hemleverans så blir det rätt jobbigt när det skiter sig och de väljer att komma dagen därpå vilket har skett ofta. Vid det laget är det för sent att rikta till ombud.

    Tacka vet jag postnords hemleveranser, att kunna välja dag och kvitteringskrav på försändelsebasis är riktigt schysst. Tyvärr har det blivit mer Bring här med...
     
  13. SNAiL3R

    SNAiL3R Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    97
    Nästan bara bring på sista tiden vilket i praktiken betyder ett lokalt åkeri som inte fungerar speciellt bra, med postnord/ups/dhl fungerar det bättre.
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är säkert olika beroende på var man bor med flera faktorer.
    Tidigare när jag beställde till min adress fick jag ungefär hälften med Postnord och hälften med Bring, jag beställer aldrig hemleverans utan vill hämta hos ombud.
    Sedan provade jag att hos Amazon inte välja leverans till min adress utan att välja ett ombud där. Jag lyckades då välja ett ombud som ligger något närmare mig än det vanliga Postnord-ombudet som är standard för min adress. Och efter det verkar det som att alla paket går med Postnord till det ombudet. Jag har gjort c:a 20 beställningar till det ombudet och samtliga har kommit med Postnord.
     
    Mushmushi gillar detta.
  15. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    867
    Mottagna gillanden:
    1 027
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Jag brukar välja leverans till ombud och hämta själv, istället för att välja hemleverans. Och det är runt 80-85% Bring och 15-20% Postnord nu.

    Förut tog alltid Bring en dag extra jämfört med Postnord. Men nu verkar Bring gå lika fort. Så för egen del spelar det ingen roll om det skickas med Bring eller Postnord.

    Paket som kommit till Hannover på lördag finns hos mitt ombud vid 9 på måndag morgon.
    Paket som kommit till Hannover på söndag finns hos mitt ombud vid 9 på tisdag morgon. Jag tycker det är snabbt.

    Men det känns troligare att det är Bring som erbjuder Amazon ett lägre pris än Postnord. Än att det skulle ha med hur snabba leveranserna sker.
     
  16. Naki

    Naki Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2016
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Jobbar visserligen mycket hemifrån fortfarande.Men brukar ändå mest beställa till ombud för att slippa behöva passa.

    För någon månad sedan var det mycket Bring, men nu börjar det bli mer och mer Postnord igen vilket jag uppskattar. Båda hamnar hos samma ombud, men Postnord har för det mesta lyckats få hit paketet innan det ens går att söka hos Bring.
     
  17. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Det kan ju va så, logiskt såklart, men inget de skyltar med. Det funkar kanske för de flesta med Bring (Amazon lovar ju en del) men de säger samtidigt att väldigt många klagar så hoppas på bättring. Har inget Bring-ombud där jag bor så låter dem i alla fall försöka först... Posten är klart bättre med boka dag, ändra till mitt ombud om jag vill osv. Dessutom en bra app som är smidig om man har flera paket.
     
  18. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    867
    Mottagna gillanden:
    1 027
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Pfefe, Kaleid och ZilverZurfarn gillar detta.
  19. rawbin2K

    rawbin2K Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2021
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    356
  20. stukastini

    stukastini Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men om SD minnet inte är fake utan samma som Amazon säljer för 12 000. Vad tusan är det som gör att det kostar 12k? Fel pris av Amazon också eller?