Kalkyleringen av batteriförbrukningen i Android 12.

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 28 apr 2022.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Översikten i listan för batteriförbrukningen är avsevärd förbättrad i Android 12, dock är jag lite fundersam över matematiken i kalkyleringen av hur mycket varje funktion förbrukar.
    Luren är en Moto G30, och jag får mycket bättre batteritid än det var i Android 11, med mitt användarmönster. 2 dagar mer per laddning!
    Mitt laddningsmönster ligger mellan en början vid 25-30%, till fulladdat=92%, (använder en alarm app). Sedan min senaste laddning för två dagar och fyra timmar sen, utgör "Mobile network standby" 176% av totala förbrukningen.
    Hur kommer det sig? Jag skulle tro att samlat förbrukning inte skulle överstiga i runda slängar 100%... I mitt fall utgör alla tillsammans 196%. Det strider mot gammaldags matematik.
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Kan det vara så att en dag motsvaras av 100% och 176% alltså motsvaras av 1,76 dagar (dvs drygt 42 timmar)?

    Inget konstigt med den matematiken tycker jag, bara man har en förklaring till hur de räknar!
     
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Nei det är möjligt du har rätt, "Inget konstigt med den matematiken"... Dock, för mig (och lite googlande visar för många andra också), låter det något märkligt "no matter what"! Tycker nog inte riktigt att din procenträkning häller låter helt rimmlig.
    https://www.google.com/search?q=bat...VHnAM4Q8NMDegQIARBP&biw=1252&bih=604&dpr=1.36

    Den övre halvdelen av bilden visar den procentuella fördelningen av förbrkningen när jag först upptäckte att det redovisas annorlunda, och den nedre halvdelen visar en lite mer noggrann monitorering av laddcykelen från 92%, (som är fulladdat i mitt fall). En skärmdump per exakt 24 timmars användane. Mitt laddningsmönster är normalt från 25-30% till 92%. (Bilden representerar inte mitt vanliga användarmönster).

    Iofs, detta bekymrar mig inte alls då jag har fått en mycket bättre batteritid med Android 12, i motsättning till många andra som förbrukar en laddning på några timmar, men det skulle varit interessant att veta hur/vad den procentuella fördelningen baserar sig på betäffande förbrukningen till "Mobile Network Standby"...? De övriga är helt "normala" vad jag kan se.

    Batterriforbr 60%.png
     
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Nu börjar visningen av "Battery stats" rätta till sig. Jag har inte ändrat något, så det är möjligt det tar några laddningar innan den "lär" sig...?

    Hursom, ett par smågrejor som fortfarande är lite konstigt.
    De första tolv timmarna visar en relativt hög förbrukning på trots att luren var ganska så overksam under den tiden.

    Sen visar den att YouTube har varit igång 7 timmar och 43 min. Jag kan med säkerhet fastslå att YouTube inte har använts mer än max en dryg halvtimme under de tre dagarna mätningen visar.

    Skärmtiden visar 4 timmar och 51 min. Man skulle tro att skärmtiden skulle vara högre än YouTube iom skärmen är påslagen hela tiden YouTube är i gång, plus alt annat man använder skärmen till. Lite märkligt...

    Den totala batteritiden är fortfarande mycket bra, så det här bekymrar mig inte alls, bara lite nyfiken på hur det hela går till...?!

    På min lur, Moto G30, har uppgraderingen till Android 12 bara varit positiv på alla vis så långt, sex veckor nu.

    Battery usage 2022.05.14.png
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 839
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Inte så märkligt, YouTube kan ha igång någon process i bakgrund även när skärmen är avstängt och appen inte spelar något. Beroende på hur aggressiv OS är på att döda appar och/eller om man manuellt dödat appen och/eller om YouTube appen starta/återstartar sig själv i bakgrunden kan man få olika tider på olika enheter eller för den delen på olika versioner av appen eller på olika versioner av Android.

    Edit: +7 timmar låter dock som mycket.
     
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jo jag var inne på samma tanke, men när man kollar Battery Usage detaljer för YouTube, ser det inte ut för att bakgrundsprocesser är framträdande, 1 timma och 3 min. av tot. 8 timmar och 47 min.
    Man får hålla nogrann koll på förbrukningen vid nästa laddning.

    Btw, det kan se ut som jag spenderar onödigt mycket energi på detta med med batteriförbrukningen, men man experimenterar ju lite med olika appar, och ibland får man en app som totalt förlorat styrningen, och nu med Android 12 tycker jag man har fått ett bättre verktyg för att undersöka detta än man hadde i 11:an.

    Battery usage YouTube 2022.05.14.png
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Är dina två printscreens i sista inlägget tagna i följd under en och samma eftermiddag (med 4 minuters mellanrum), eller är det ett helt dygn emellan de två?
    Jag ser att informationen du har ringat in i rött har ändrats, så därav frågan.
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    De är tagna i följd under en och samma eftermiddag, dock det ena är för YouTube och det andra för YouTube Music. Dom registreras som två olika poster under detajerna i batteriförbrukningen för YouTube.