Trådlösa hörlurar för fysisk aktivitet

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Gizmokvack, 13 maj 2022.

  1. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Hej!

    Dags för nya hörlurar igen. Surfade runt lite på amazon och såg att det fanns hur mycket som helst så tänkte se om det fanns någon här som kan tipsa om ett par. Passformen är viktig eftersom jag använder hörlurar mest vid aktivitet såsom löpning, cykling, skidåkning, stakmaskin mm. De jag har ju åker ur örat när jag springer då de blir lite blöta. Jag svettas som en häst när jag tränar så vattentålighet är ett krav. En skön ljudbild är ju trevligt men har ingen bra erfarenhet av att de håller särskilt länge så jag brukar nuförtiden inte vilja lägga mer än runt 500kr för ett par. Således går budget före ljud men inte till vilket pris som helst.

    Fysiska knappar är ju såklart att föredra eftersom touch nästan aldrig funkar när man tränar och är blöt om händerna men inget krav. Heller inget krav på helt trådlösa eller långa batteritider osv... Håller de för några timmars träning duger det åt mig.

    En bra mikrofon är en stark bonus. Kan jag exempelvis cykla/träna och prata med någon samtidigt är det kanon men de hörlurar jag haft hittills har varit katastrof så jag är van.

    Är Noice Cancelling värt att betala extra för och höja budgeten? Ingen erfarenhet så tips här mottages.

    Hur är SoundsPEATS i kvalitet? Exempelvis dessa som är lite utanför budget
    https://www.amazon.se/dp/B086DCTF5K?ref_=ast_sto_dp

    Anker? Alltifrån 359kr upp till 999kr för vettiga lurar.
    https://www.amazon.se/-/en/dp/B09DXW29JB/ref=sr_1_25?keywords=Soundcore&qid=1652444043&sr=8-25

    https://www.amazon.se/-/en/dp/B07X9YL62V/ref=sr_1_13?keywords=Soundcore&qid=1652444043&sr=8-13

    TOZO är ett populärt märke också. Frågan är om de är vettiga att träna med?
    https://www.amazon.se/-/en/dp/B085N...1&rnid=27957713031&s=electronics&sr=1-12&th=1

    Oneplus har också prisvärda lurar.

    Alla förslag mottages annars kommer jag nog till slut bara att blunda och peka på ett par.
     
  2. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Tyvärr inte testat några av de du nämner ovan - dock testat en del buds vid träning och de som fungerat bäst utan tvekan är antingen runt örat som de första du länkade (jag hade powerbeats pro) och de var lätt de bästa träningslurar jag haft. Även beats nya (beats fit pro) med en fena som låser fast budsen är grymt bra. Dock kan fenan störa lite efter ett tag eftersom de trycker mot brosket i örat för att sitta fast.

    Även testat jaybird x3 osv som ligger runt nacken men de är betydligt mer störande än de andra lösningarna eftersom de studsar runt när man springer.

    Dvs runt örat är bäst enligt mig, näst efter det "fena", efter det "comply foam" pluppar som låser fast budsen bättre än silikon.

    Hoppas du hittar ett par som passar!
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Behöver du kunna höra din omgivning? För då kan ju "öppna" in-ear-lurar mer i stil med Airpods 3 vara något att överväga, snarare än slutna/sådana som helt täpper till öronen.
     
  4. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Kan nog slå ett slag för Jaybird Tarah Pro!
    Jag har väldigt snarlika krav med fysiska knappar, bra mick och bra ljudbild. Fördelen med dessa är att det inte är pluppar som man "täpper" igen. Dvs inte riktigt sådana som du har på länk nr 2 utan det är mer bose in-ear plugs som "lägger" sig i kanalen. Kommer även med en liten plupp för att fästa kabeln på bakhuvudet så att den inte hänger och flänger. Cyklar och löper och den har utan tvekan varit ett av de bästa köpen jag har gjort :)

    Utöver är batteritiden extremt bra(imo) och vattentålig är den. Har löpt många gånger under kraftig regnskur och den glider inte ur för mig iaf :)
     
  5. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Passformen på dessa är mycket bra håller med! Jag hade dock problem med mikrofonen, folk klagade på att jag inte hördes men kanske bara var något knas med mitt ex. plus om man har snodden åtdragen blir mikrofonen obrukbar om jag minns rätt? Då hamnar den typ bakom örat?

    Men riktigt bra träningslurar håller med!
     
    Dashio gillar detta.
  6. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Ah! Ja det stämmer, jag brukar antingen lossa på snöret eller ta ur högra pluppen med micen så att den ligger på bröstet när jag tänker efter.
     
    erik.rahm gillar detta.
  7. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Inte nödvändigtvis. Mer Nice to have än need to have. Jag har ca 13km enkel väg till jobbet och endast de sista 400-500m är i stadsmiljö så jag brukar stänga av radion en bit innan. Mina nuvarande "pluttar" får sitta kvar i örat medan mina förrförra som inte var true wireless brukade jag dra ur och ha hängande runt halsen.

    Om det är denna modell som avses så verkar mikrofonen vara lite halvknas om man läser recensionerna.
    Jaybird Tarah Pro Wireless In-ear (Hörlurar)
     
    erik.rahm gillar detta.
  8. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Dessa har jag hört talas om men inte testat själv.

    Designen är ju en rak kopia på powerbeats pro men det är som sagt en sjukt stabil design när det kommer till träning. Fördelen med dessa är bluetooth 5.2, vattenskyddade, anc samt transparency mode när du behöver höra omgivningen. Märket bakom är faktiskt svenskt (Strax) som gör flertalet kända märken i mellansegmentet. Verkar vara mycket lurar för pengarna helt enkelt.

    Dock en del över din budget på 500kr dessa går lös på 1500

    Dottir In-ear ANC headphones
     
    Gizmokvack gillar detta.
  9. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Det verkar vara en framgångsrik design det där men precis som du skriver, lite utanför budget.

    Frågan är om jag inte ska slå till på Soundcore Spirit X2 då istället. Liknande design, fortfarande utanför budget men inte galet dyra. Jag tycker generellt sett soundcore gör ganska trevliga och prisvärda produkter.

    https://www.amazon.se/-/en/dp/B07X9YL62V/ref=sr_1_13?keywords=Soundcore&qid=1652444043&sr=8-13

    Min bild är att soundcore ganska ofta är på rea hos amazon. Har jag fel och ska slå till på ordinarie pris eller avvakta och se? Tänker mig isåfall max någon veckans väntan.
     
    erik.rahm gillar detta.
  10. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Det som är bra med Amazon är att du har returrätt i 30 dagar även på hörlurar om de är i bra skick när du skickar tillbaka dem. Även returrätt annars också men tror att de kan göra avdrag om de är tydligt använda så som repiga eller saknar alla tillbehör/kartong.

    Men du kan absolut testa dem osv.

    När det kommer till rea på lurar kan jag inte uttala mig tyvärr.
     
  11. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Uppdatering.
    Jag kände att jag var tvungen att bestämma mig nu och beställa ett par... Att läsa recensioner har jag insett är en halvtidstjänst där två recensioner av samma produkt kan komma fram till två helt olika slutsatser.

    Jag hade bestämt mig för Spirit X2 som finns länkad i föregående inlägg trots att de har 2 år på nacken när två helt opålitliga kollegor övertygade mig om att små in-ear med "vingar" funkar utmärkt och sitter kvar vid både upphopp och löpning.

    Det fick bli ett par Soundcore Life A2 NC för 60 euro med rabattkod.
    Life A2 NC

    Eftersom jag startat en tråd och bett er om tips får jag väl återkomma med en liten utvärdering efter några timmars testande.
     
    erik.rahm, Skinksallad och Dashio gillar detta.