Elektriska sparkcyklar / elsparkcyklar - allmänna tråden

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 3 apr 2019.

  1. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
  2. Simmi

    Simmi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    8
    Jag är inne på att skaffa mig en elsparkcykel men är helt ny i den här världen. Tänkte använda dem dagligen för att köra 2*2.5 kilometer. Det är en ganska brant backe på sträckan så jag tänker både vettig motor och vettiga bromsar är prio. Men även att den är vattentålig då jag bor i Norrland och vill kunna köra så mycket av året som möjligt.

    Jag har tittat på Zero 9 och E2S V2 MAX 2022. Hur bedömer ni skillnaden på dessa? Läste att kvalitén på den senare var lite dålig vad gäller förinställning av bromsar och andra detaljer. Men der kanske har blivit bättre på senare tid? Vad ger mest för pengarna med 8000:- som övre gräns?
     
  3. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ser ruggigt dyr ut!
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, de är rätt dyra. Finns något nedsatta på indiegogo nu: Segway SuperScooter GT Series: Perform the Future

    GT1 borde dock räcka för de flesta och kostar ju lite som en riktigt hygglig elcykel. Är förmodligen rätt välkonstruerade och komponenterna är nog i en klass för sig. Bara batteriet är på 1500Wh, vilket är tre gånger kapaciteten G30 Max erbjuder tex.

    Egentligen borde man mer jämföra dem med en elmoped kanske.
     
    ruf0ns gillar detta.
  5. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Verkar härliga o rejäla
    Dessvärre verkar det som att indiegogo bara säljer till usa o Canada
     
  6. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    Voi börjar sälja elsparkcyklar direkt till konsument

    I Åre berättade han att Voi nu ska börja sälja sparkcyklar direkt till konsumenter. Dessa ska inte vara likadana som dem vi är vana vid att se på gatorna, men samtidigt ge den som köper tillgång till Vois plattform och möjligheten att hyra en Voi-cykel till kraftig rabatt när den egna inte är tillgänglig.
     
    Droid_269 gillar detta.
  7. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Face-With-Monocle-Emoji.png
     
  8. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
  9. Pjey

    Pjey Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2021
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    4
    Ursäkta om frågan redan ställts, hittade inget när jag sökte.

    Hur tror ni att dom ser på det idag om man köper en elsparkcykel idag, fast med mer watt än lagligt, men låter tillverkaren sätta en spärr på max 20km/h för hastigheten. Tänker på det här med bli tagen för olovlig körning eller vad de ni heter. Böter tar jag gärna isåfall om den dagen kommer, men skulle hemsk gärna vilja ha en elsparkcykel för framkomligheten och möjligheten att plocka ihop den och stoppa in i bilen. En elcykel tar för mkt plats och är för stor. Men inte så kul att bli av med körkortet, känner att hastigheten räcker, men behöver styrkan då vi har mycket brantare uppförsbackar här i Borås och med packning på ryggen så väger jag lätt en 110 ish kg!

    Finns ju inga garantier, men kanske nån med erfarenhet eller om ni läst vad som händer för folk med spärr osv? Tänker man utrustar den med reflexer osv och kör med hjälm ändå såklart
     
  10. Cherokee

    Cherokee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Utan att veta säkert så tror jag att risken är minimal att du blir tagen. Det skulle vara om polisen hade någon drive och du kör vårdslöst mot enkelriktat precis framför ögonen.

    Jag har en G30 Max på 350 watt, men den gör bara 20 km/tim... Jag lever på hoppet om att inte bli stoppad. Kör också med reflexväst och hjälm så jag går väl under radarn något
     
    Pjey gillar detta.
  11. Sarrow

    Sarrow Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur felsöker man på en elsparkcykel om motorn är paj. Är nån modell från Estland tror jag, eco scooter. Har bytt allt utom motorn o_O
     
  12. nalle

    nalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    104

    MINA ENHETER

    Mubbu gillar detta.
  13. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
  14. Falukorvstjockisen

    Falukorvstjockisen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2015
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    13
    Hur ser det ut med lagar och polisen? Är ganska ny till det här med elscootrar och har aldrig ägt en själv. Transportstyrelsens regler gällande verkar onekligen vaga, och det är minst sagt oklart vad som faktiskt gäller sparkcyklar med motor över 250w.

    Brukar snuten vara hårda med reglerna? Jag funderar på att skaffa mig en lite snabbare scooter som t.ex. Speedway Leger, Zero 10 eller Dualtron Mini som ska kunna köra upp emot 40-45km/h och har motor på ca 1000w motor. Jag kommer ju såklart köra lagligt och inte vara ett hinder för någon, men undrar om det kan bli problem om polisen skulle inse att min scooter är snabbare än lagligt.
     
    Last edited: 13 maj 2022
  15. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    - 20 km/h max
    - 250 W motorstyrka max

    Överstiger du detta räknas fordonet som moped och du behöver registreringsskylt, försäkring, använda hjäm och allt vad det nu mer innebär Moped - Transportstyrelsen

    Många bröt mot trafikregler vid kontroll av elsparkcyklar | Polismyndigheten
    Elsparkcykel - Transportstyrelsen

    Med det sagt så har min 700W och går i 35 km/h och har inte blivit stoppad eller kollad hittills här i Växjö. Min ser dock inte ut att vara så kraftfull, hyr-scootrarna ser faktiskt mer kraftfulla ut (har E-TWOW GT). Men det blir mer och mer som kör med scooter och mer olyckor så jag tror det kommer förändras framöver med mer kontroller.

    Edit: Klass 1 Moped är det som kräver reg-skylt, hjälm osv. Klass 2 Moped hade visst lite andra regler. Ingen registreringsskylt men lite annat att tänka på:
    Moped klass II - Transportstyrelsen
     
    Last edited: 13 maj 2022
  16. Falukorvstjockisen

    Falukorvstjockisen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2015
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    13
    Jo, så långt är jag med.

    Men hur fungerar det i praktiken? Jag har läst lite på forumet och de allra flesta har ju scootrar som är betydligt högre än dessa värden. Och jag har iaf inte sett någon som åker runt med regskylt på sin sparkcykel.

    Tror också som du säger att utseendet på scootern kan ha betydlse för polisen, din såg ju onekligen väldigt diskret ut, tyvärr är de elscootrar jag är intresserad av både större och mer "aggressiva" till utseendet.

    Men det enda jag undrar är egentligen hur hårda polisen är. Är det många som har blivit stannade och till vilka konsekvenser? Tror ni de verkligen bryr sig om man kör normalt och inte är i vägen för någon? Jag bor i storstad om det har betydylse men kör sällan centralt.
     
    Last edited: 14 maj 2022
    milky81 gillar detta.
  17. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
  18. keyonze

    keyonze Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag var så lat och startade egen tråd innan jag såg denna.. Sigh.

    Kikar på en
    E-Wheels E7
    Nån med sånn?
    Undrar hur kvalitet är på skogsväg.. Skönt att köra? Vad är korrekt toppfart? Såklart allt har o göra med vikt. Jag väger ca 75g.
     
    Last edited: 15 maj 2022
    Fulkaffe gillar detta.
  19. Pjey

    Pjey Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2021
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    4
  20. zyrien

    zyrien Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2015
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    38