Vilken Pixel-telefon borde jag köpa? (4a, 5a, 6a)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av N6290, 7 maj 2022.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag bad om köpråd i min befintliga tråd för ett par timmar sedan, se länk nedan, men tänker att jag istället borde lyfta ut frågan till en egen tråd under rätt delforum, därav denna nyskapade tråd.
    Vilka Pixel-telefoner har hörlursuttag?

    Jag har idag Pixel 3a. Jag vill ha en ny Pixel, allra helst med hörlursuttag och då verkar Pixel 4a (med eller utan 5G) eller 5a vara valen som finns. Möjligtvis även 6a, men ryktet påstås säga att den saknar hörlursuttag. Vi får se om någon vecka på den punkten förhoppningsvis, när 6a lanserats.

    Först lite frågor om Pixel 4a 5G:
    Fnac verkar ha ett ganska okej pris på 4a 5G, 415 euro. Över 4000 kr för en ca 1,5 år gammal telefon, är det prisvärt eller inte? Kanske värt det pga att det är en Pixel som egentligen är svår att få tag på i Sverige. Jag tänker egentligen att 4a har för många år på nacken vid det här laget, vill gärna ha något lite mer framtidssäkrat, men är kanske beredd att tänka om, särskilt om andra Pixel-telefoner kostar betydligt mycket mer alternativt inte finns tillgängliga alls. 4a 5G var väl Googles första telefon med 5G, är det något i denna tidiga 5G-implementering som kan orsaka problem, eller något man kommer sakna som nuvarande 5G-telefoner har? Hur skulle ni resonerat i min sits, köpa 4a 5G eller köpa något nyare/dyrare? Någon nackdel med 4a 5G som jag bör känna till? ;-)

    Sen går vi över till 5a:
    Pixel 5a säljs endast i USA och Japan fick jag höra, vilket förklarar att den inte verkar säljas någonstans i Sverige. Går det överhuvudtaget att beställa en 5a till Sverige med forward shipping, till rimligt pris? Hur mycket kommer det påverka att det är en US-variant, är det både 4G- och 5G-band som kommer saknas? Avråder ni från denna telefon om man är bosatt i Sverige? Vi kan ju hoppas att det kommer en EU-variant längre fram, men verkar kanske osannolikt.

    Jag har dålig koll på Fnac, Amazon och Clove m.fl. tjänster, är det någon av dessa man bör undvika numera när UK lämnat EU? Tull ska tydligen inte förekomma på mobiltelefoner hörde jag, men moms förekommer tydligen, jag vet inte om det blir högre summa i moms (eller dubbel moms av något slag?) vid UK-köp än vid unionsinterna köp inom EU? Säljer någon av dessa sajter begagnade varor? Jag vill INTE ha begagnat, tänkte att det vore synd om t.ex. fransk språkförbistring får mig att köpa begagnat oavsiktligt.

    Om man ska gissa vad Pixel 6a kommer kosta, inklusive leverans till Sverige, vad tror ni baserat på vad tidigare a-modeller har kostat direkt vid lansering? Tycks Pixel 6a lanseras även i Europa, med EU-band, enligt ryktena?

    Hur skulle ni gjort i min sits? Jag kommer antagligen vänta tills 6a släpps, för att se om det är ett alternativ eller inte. Annars verkar 4a 5G som mitt bästa alternativ, då jag tvunget måste ha Pixel. Jag är egentligen inte speciellt kräsen och måste inte ha det allra nyaste, tror ni jag blir nöjd med 4a 5G från Fnac - eller är det något som gör 4a 5G till ett dåligt val?
    Tacksam för svar!
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om jag inte minns fel har både 4a och 4a 5G slutats tillverkas så det kommer nog bli rätt svårt att hitta dessa nya nu
    Hos Fnac kostar frakten till Sverige ca 10 euro plus runt 400 euro för telefonen skulle jag gissa
    Det med moms beror helt på om butiken du köper ifrån drar av momsen när du väljer att den ska skickas till Sverige. Gör butiken inte det kommer du betala både UK och SE moms totalt sett
    Får man fråga varför du måste ha just Pixel?
     
    Kristy gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Glömde fråga en viktig sak. Vid min uppgradering är det jätteviktigt att den nya telefonen klarar VoLTE och VoWiFi med Halebop, då 3G stängs ner allt snabbare nu. I en annan tråd fick jag svar igår där en användare sa att 4a 5G inte klarade VoLTE med Halebop i hans fall, medan VoWiFi fungerade. Jag levde i antagandet att Halebop hade fixat fullt stöd för den modellen, så jag hoppas användaren som skrev är ett undantag som kanske ändrat något i sin telefon.
    Någon Halebop-användare som kan kommentera detta, fungerar VoLTE (och VoWiFi) eller inte?

    Jo, enligt Wikipedia-artikeln är det bara Pixel 5a och Pixel 6 som säljs numera, så det bör vara som du säger att 4a-varianterna slutat tillverkas.
    Fnac verkar ju sälja 4a 5G, och såvitt jag förstår är det nya telefoner, ej begagnade, de erbjuder på den sajten. Så antar att Fnac kan vara en av få möjligheter att få tag i den!

    Kan man veta i förväg om UK-butiken i fråga drar bort moms när man vill få varan skickad till ett annat land?
    Om köpet är EU-internt, t.ex. Fnac från Frankrike till Sverige, så förutsätter jag att EU-regler förhindrar att man behöver betala dubbel moms, och att säljaren själv ansvarar för att det betalas moms i rätt land.

    Jag är fäst och van vid Pixel, skulle kännas rejält konstigt att välja något annat efter att ha haft "Google experience" (Nexus och Pixel) från typ 2013 och framåt. Vill inte att någon annan tillverkare ska vara inne och pilla i mjukvaran, lägga till bloatware och liknande (även om det blivit mindre av dessa saker på senare år).
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Självklart är det inga avgifter på paket som skickas inom EU
    Det finns andra tillverkare som för med "Google experience". Motorola t.ex. har i princip vanilla Android. Annars kan man också på en hel del telefonen låsa upp bootloadern och lägga in en custom ROM. Det har jag gjort på min Xiaomi telefon och något som jag kommer göra på alla Xiaomi telefoner jag köper
    Det ska stå i kassan i så fall.
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 108
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    jnsson gillar detta.
  6. Yogge

    Yogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2021
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4a
    4a (utan 5G) har inget Volte eller Vowifi hos Haleb0p. Men tydligen ska det fungera hos Telia och Fello enligt andra användare här i forumet, så man hoppas ju att det ska dyka upp någon gång. Men det börjar luta åt Fello mer och mer.
     
    Last edited: 7 maj 2022
    Kristy gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Pixel 6a presenterades ju här i dagarna, och den saknar hörlursuttag som bekant. Så jag funderar på att slopa mitt krav på hörlursuttag. Jag får väl köra adapter eller USB-C-hörlurar alternativt Bluetooth i så fall och vänja mig. Då finns det ju plötsligt desto fler modeller att välja på, än de jag räknade upp i trådstarten. Länge sen jag hade sån beslutsångest.

    Pixel 5 och 6 verkar kosta nästan lika mycket på Fnac. För Pixel 6 tar de 579 €, 5:an bara något mindre. I så fall är ju 6:an mer lockande av de två. Jag tycker egentligen att över 5000 kr för en telefon är för mycket, 5000 kr är en magisk gräns, men då Pixel-telefoner är svåra att få tag i numera så kan det ändå vara värt det. Jag missar ingen skatt eller dold avgift på Fnac hoppas jag, priset kommer bli 579 € plus en fraktkostnad, inget mer? Vet någon hur länge Fnac har kvar rabatter? 579 € är ju rabatterat pris, står det.

    Pixel 4a känns något för gammal. 5a finns ju inte i Europa. 6a släpps först om flera månader.

    Vad tycker ni, är 6:an en bra telefon? Jag har läst om ett flertal skumma buggar som ska beröra 6:an, är det något som man bör oroa sig för?
    Har ställt frågan i annan tråd också, men har Pixel 6 stöd för VoLTE och VoWiFi hos Halebop?

    Eller är det bättre att vänta på 6a? Jag antar att prestandan kommer vara sämre på 6a (inte för att det spelar så stor roll).
     
  8. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Jag hade nog väntat på 6a och kollat om den har en bättre fingeravtrycksläsare. Den ska ju ha samma SoC som vanliga 6an, däremot bara 6GB RAM (mot 8GB i P6) och något sämre kamera (från tidigare Pixellurar, men dom är nog tillräckligt bra).
     
  9. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 196

    MINA ENHETER

    Totalpris blir 614.57€ Momsen är högre i Sverige så man får betala mellanskillnaden också.
     
    N6290 gillar detta.
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Aha, vad är problemet med fingeravtrycksläsaren i Pixel 6?
    Jag har Pixel 3a, så har aldrig upplevt detta med fingeravtrycksläsare under skärmen. Jag antar att den har svårt att känna av fingret i Pixel 6 eller något sånt?
     
  11. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Ja den funkar ibland, mycket irriterande. I övrigt gillar jag Pixel 6.
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Är det hårdvaran eller mjukvaran som är kass?
     
  13. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Det är nog tyvärr hårdvaran, som jag förstått det finns det bättre fingerprint-lösningar som sitter under skärmen.
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Det blev en Pixel 6a, är mycket nöjd! Inga problem med fingeravtrycksavläsaren för mig.
     
    msandstedt och Kristy gillar detta.