Tvinga ner telefonen från 4G till 3G för att slippa kostnad för dataroaming?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av N6290, 8 apr 2022.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    En kompis som använder Comviq som operatör fick ett ganska konstigt sms nyligen med information om roamingkostnader. Smset kom vid ett besök i ett icke-EU-land, och avslutades med ett konstigt påstående:
    [​IMG]

    Notera det sista stycket, där man uppmanas att stänga av dataroaming samt byta från 4G till 3G under telefonens inställningar. Varför? Hur skulle det göra någon skillnad om man använder 4G eller 3G när det kommer till roamingkostnader? Jag har aldrig stött på den formuleringen tidigare hos någon annan operatör, har ni?

    Först tänkte jag på VoLTE. När man ringer samtal över VoLTE så är det ju i teknisk mening datatrafik som används, även om det inte ska debiteras som datatrafik utan som samtal. Tidigare protokoll såsom 3G använde väl något särskild ljud-protokoll inom 3G-protokollet när man ringer samtal, medan 4G låter samtal gå som ren data, IP-baserat, såvitt jag förstår. Kan detta ha något med saken att göra? Jag har dock aldrig hört talas om att personer på utlandsresor skulle få betala dubbelt för telefonsamtal, alltså betala både för samtalskostnad och för datakostnad för ett och samma samtal, så verkar långsökt att det hänger samman med Comviqs påstående.

    Sen kom jag att tänka på en ganska okänd funktion, nämligen att GPS-funktionen/platstjänster faktiskt tillåts använda mobildata i liten omfattning trots att man stängt av både mobildata och dataroaming, vilket diskuterats i denna tråd:
    Datatrafik i USA trots avstängd Mobildata och Dataroaming (Telia)
    Där har det påståtts i något av inläggen att denna trafik som GPS/platstjänster genererar skulle gå som GPRS, men jag har inte sett det påståendet styrkt. Skulle någonting liknande detta kunna hänga samman med Comviqs råd om att stänga av 4G? Jag ser inget uppenbart samband men lyfter bara frågan.

    Andra teorier?
     
    Kristy gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, väldigt märkligt. Så länge man stängt av data-roaming så ska man inte bli debiterad alls. Jag förstår faktiskt inte alls varför Comviq gav det rådet om att gå ner till 3G. Särskilt med tanke på att fler o fler länder stänger ner 3G nätet. Vad jag vet använder inte GPS internet om data-roaming är avstängt utan då går den bara rakt på GPS signaler och inte A-GPS som kan använda internet om man har internet, vilket man inte har om man inte aktiverat data-roaming.
     
    Kristy gillar detta.
  3. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 050
    Mottagna gillanden:
    1 345
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Det gör nog ingen skillnad, troligen är det någon på kundservice som skrivit meddelandet som inte förstår att datatrafik fungerar på 3G också. Vad det avser VoLTE så ska det inte spela någon roll heller.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Mest troligt något en person utan speciellt bra koll kommit på. Gissningsvis har de inte stöd för VoLTE i aktuellt land och tänker väl att kund måste byta till 3G för att kunna ringa osv. Det spelar dock ingen roll.

    Sedan iPhone 12 går det inte heller att välja bort 4G i en iPhone - vilket gör det ännu orimligare att det står i ett SMS från sin operatör.
     
    Kristy gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet får man bara en prislista per land. Jag har inte sett på någon svensk operatör som visar olika kostnader för olika operatörer i ett land.
     
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Precis! Men det kan medföra att ens operatör inte tillåter roaming i alla nät, vilket har diskuterats tidigare i annan tråd. Den svenska operaören har samarbets/roaming-avtal med bestämda operatörer. Möjligen med olika priser, men det är inget kunden (jag) påverkas av. I alla fall har jag inte heller sett något sådant.
     
    Kristy gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Telenor Sverige listar bara 1 prislista för Burma idag iallafall. Källa: Roaming i Myanmar | Surfa utan extra kostnad | Telenor

    Absolut, men det är en annan sak vilket du också säger :)
    Precis. De må ha andra avtal mellan de olika operatörerna i landet, men jag har inte heller sett det någonsin
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Någon användare som är Comviq-kund som orkar skriva till deras support och säga att de kommer med ett märkligt påstående i roaming-smsen, och kanske se om de har någon förklaring utöver de gissningar vi haft här i tråden? ;)