Xiaomi 11t pro - en bra mobil?

Diskussion i 'Xiaomi Mi 11 / Mi 11 Pro' startad av uVerz, 14 jan 2022.

  1. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    442
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Har du kollat batteristatistiken efter testet och jämfört? Där står ju vad som förbrukat hur mycket.

    Har du samma operatör för båda mobilerna? Jag har märkt på min 11T att kopplingen till mobilnätet och användning av mobildata kan dra väldigt mycket i vissa situationer, och där kan förmodligen signalstyrkan spela in.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ju sämre mottagning man har, ju mer ström drar telefonen :)
     
  3. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    442
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Ja självklart. Jag hade inte tid att utveckla mig, men jag har haft hög förbrukning även när mottagningen till synes varit hög, och lägre förbrukning på andra ställen med lika många streck på mätaren. Kanske är det en mer fluktuerande signal på de ställen som drar mer. Min poäng var i alla fall att om det är olika nät för de båda mobilerna kanske det i viss mån påverkar att förbrukning blir olika. :)
     
  4. Willywonkasthlm

    Willywonkasthlm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2022
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    9
    Tycker att det är grym batteritid på min 11t pro, jag har som regel att aldrig låta den gå under 30procent i batteri, utan då laddar jag den fullt igen, tror detta hjälper att bibehålla batteriets funktion.
     
  5. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Hade flightmode och körde på Wifi vid testet, så inget som påverkades av mobilnätet.

    Skall göra om testet om några veckor, men det är ju lite oroande att batteriet tycks tappa fart redan efter ett halvår.

    Kollade statistiken och det var nästa samma på övrig förbrukning på bägge mobilerna.
     
    Holabanarne gillar detta.
  6. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    442
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Det låter illa om samma förbrukning i mAh på båda ger så olika procentuell urladdning. Så fort ska inte ett batteri degraderas.

    Känner du i daglig användning att batteriet har försämras så mycket sedan du köpte den första, eller skulle det kunna vara den nya som på något sätt är bättre pga något hårdvarumässigt fel hos den gamla.. ?

    Jag tycker själv att batteriet på min 11T (drygt en månad gammal) är godkänt/bra generellt, men inte riktigt vad jag hade förväntat mig med tanke på det stora batteriet. Mitt intryck är att andra får bättre batteritid med samma telefon, även om det förstås är svårt att jämföra med olika användningsmönster och olika appar osv..
     
  7. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jag har misstänkt nåt fel för jag har ju en 10T Pro också som köptes feb 2021, upplever batteriet i den som bättre än min första 11T Pro. Skall prova en fabriksåterställning.
    Idag har båda 11T Pro mobilerna vait igång mot Telias nät , fulladdade i morse.

    Gamla nu på 87% med 48 min skärm

    Nya nu 89% med 2 tim 22 min skärm

    Svårt att jämföra andra händelser då jag bara ringt från den nya.

    Kommer även göra en liknande jämförelse med 10T Pro framåt helgen.
     
  8. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    442
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    "Nya nu 89% med 2 tim 22 min skärm". Imponerande, och inget jag ens kommer i närheten av med min icke-pro..

    Mycket intressant att läsa om dina jämförelser. Fortsätt gärna att skriva vad du kommer fram till, och om det hjälper med fabriksåterställning.
     
  9. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    442
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Nu har jag inte 11T Pro utan syskonmodellen 11T, men batteriet ska väl vara detsamma och har ju diskuterats här.
    Jag vet inte hur pass man kan lita på batteristatistiken i telefonen, men jag gjorde lite beräkningar vars resultat förvånade mig.

    Läget var som följer:
    Tid sedan laddning: 7 timmar
    Batteri kvar enligt mätaren: 76% (23% förbrukat)
    Skärmtid: Lite drygt 1 timme.
    Energi använt av system, skärm och appar sammanlagt, dvs allt som listas under statistiken: 601 mAh

    Telefonens batteri ska vara på 5000 mAh. 601 mAh är då 12% av batteriets kapacitet, men batterimätaren påstår alltså att ca det dubbla, 23%, har använts.

    Om man i stället litar på att 23% av batteriets verkliga kapacitet har konsumerats av de 601 mA-timmarna ger uträkningen 601/0,23 att batteriet endast skulle ha 2613 mAh vid 100%!

    Det gör mig lite orolig eftersom den här telefonen har två batterier som ju ska vara ca 2500 mAh styck för att få 5000 mAh sammanlagt.

    Man frågar sig då; betyder detta att ena batteriet inte fungerar, eller är batteristatistiken helt åt skogen?

    EDIT: Jag lutar åt att det är statistiken som är uppåt väggarna. Jag gjorde om uträkningen några timmar senare och fick helt andra procentsatser, betydligt mer gynnsamt denna gång.
    Bör man kanske kalibrera batteriet genom att nästan ladda ur det en gång? Det längsta jag har gått ner till är 20-nånting %.
     
    Last edited: 18 maj 2022
    Willywonkasthlm gillar detta.
  10. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Så, nu har jag gjort factory reset på min äldre 11T Pro och kört samma YT klipp i bägge mobilerna på max ljusstyrka och rätt hög volym. Körde från 100% laddat med flightmode och bara Wifi. Körde 3.5 timmar följande klipp med loop
    View: https://www.youtube.com/watch?v=Ao6ta_XucXU


    Gamla mobilen nere på 74 %

    Nya hamnade på 80%

    Bägge visar 3,5 timmar skärmtid. Känns nog rätt ok ändå att den äldre mobilen tappar lite mer.

    Jag har även kört ned den nya mobilen till 0% och laddat fullt 2 gånger, så kanske kalibreringen ändrats.

    En annan sak jag upptäckte är att det ser ut som ena mobilens skärm är något ljusstarkare än den andra trots max ljusstyrka på bägge.

    Sålde min 10T Pro men innan testade jag batterikapaciteten på den och den var lite sämre än min äldsta 11T Pro, men det är ju inte Amoled på 10T Pro så jag antar det är lite skillnad där.