Flytta innehåll mellan mina 2 Google-konton - hur?

Diskussion i 'Google Play' startad av lenamarsan, 20 apr 2022.

  1. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    DISCLAIMER:
    Jag är enormt oteknisk, fattar långsamt, har lätt för att missförstå och/eller feltolka information, är långrandig samt förirrar mig ofta i detaljer istället för att se helheten. Det behöver således inte påpekas. Tålmodiga, vänliga och pedagogiska svar välkomnas.


    Jag har av misstag TVÅ Google-konton sedan 3-4 år tillbaka.

    Det fanns absolut ingen vettig tanke bakom detta. Tvärtom. Det bara blev så. Jag hade överhuvudtaget inte riktigt klart för mig vad ett "Google-konto" egentligen var för något. Än mindre hade jag nån aning om vad implikationerna skulle bli av att ha dubbla konton.

    Egentligen "stör" de dubbla kontona mig inte så mycket - jag kommer åt allt jag vill komma åt, och märker överhuvudtaget inte att jag har dubbla konton.

    Åtminstone inte förrän helt nyligen, när jag hade bytt bankkort, noga skrivit in de nya uppgifterna för att Google ska kunna dra de 19 kronorna per månad som jag betalar för extra utrymme - och sedan ändå fick ett mail om att Google hade misslyckats med att dra pengarna. Jag insåg då att jag inte hade uppdaterat kortinformationen för det Google-konto till vilket jag har köpt extra utrymme, utan till det andra.

    Och då insåg jag att det är lite rörigt, det här med dubbla konton. Jag har också tidigare fått rådet här på forumet, att försöka hålla mig till ett konto.

    Problemet är att jag helt enkelt inte vet hur/vad jag konkret ska göra, eller inte göra, för att "hålla mig till ett konto". (Dock vet jag vilket av kontona som ska vara "huvudkontot").

    Det är ju inte så att det med jämna mellanrum dyker upp en liten röd ruta i mobilen med texten: "Hej! Du verkar ha 2 Google-konton. På vilket av kontona vill du spara den här YouTube-videon?"

    I nuläget är det två saker jag skulle vilja fixa. Två av dom för mig viktigaste apparna - Google Dokument och Google Kontakter - verkar vara kopplade till det Google-konto som jag avser att sluta använda. Hur det har gått till, vet jag helt enkelt inte. Men så är fallet.

    Nu skulle jag vilja flytta alla Kontakter och Dokument från Google-kontot som ska "fasas ut", till Google-kontot som framöver ska vara mitt "enda" konto.

    Jag har drygt 300 kontakter. Vet inte hur man tar reda på hur många Dokument jag har, men jag gissar att det är minst 400 st.

    Jag har googlat på begrepp som "flytta filer till ett annat Google-konto" men hittar ingen relevant information. Bara vägledningar i hur man som "administratör" kan flytta information mellan olika användares Google-konton, och det är väl inte applicerbart på det här caset (?).

    Frågan är alltså, hur jag flyttar Kontakterna och Dokumenten från mitt ena till mitt andra Google-konto.

    När jag ändå frågar, skulle jag även bli tacksam för information om hur man ändrar sitt Google-namn. Alltså det namn som syns offentligt, när man t ex kommenterar en YouTube-video. Jag har mitt riktiga för- och efternamn som Google-namn på mitt huvudkonto, och vill ändra detta.

    Tack på förhand för svar!
     
  2. Fr3dr1k

    Fr3dr1k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2021
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6
    Säkerhetskopiera allt till båda kontona ? Jag har med 2 konton men har all viktig information på mitt huvudkonto. Skulle gärna ta bort det andra med men det kontot är kopplat till Pokémon go. Och det vet ja inte hur jag flyttar till mitt huvudkonto. Annars hade det vart borta för länge sedan.
     
    lenamarsan gillar detta.
  3. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 901
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    jag exportera kontakterna från ena kontot till datorn
    sen importera till den nya
     
    lenamarsan och Kristy gillar detta.
  4. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hur menar du "säkerhetskopiera allt till båda kontona"?
     
  5. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Skulle du kunna beskriva steg för steg hur du gjorde?
     
  6. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 901
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    Logga in – Google Konton

    från konto
    Logga in
    Google - Kontakter - Exportera. "välj platsen du vill spara/exportera till"

    till konto
    Logga in
    Google - Kontakter - Importera."välj filen du sparade/exporterade"

    [​IMG]
     
    KTM, lenamarsan och Kristy gillar detta.
  7. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Du kan även dela en mapp från din drive från konto A till konto B, gå in på den delade mappen och kopiera över alla dokument till huvudkontot.
     
    lenamarsan och Kristy gillar detta.
  8. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack!
     
  9. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Det lät ju hur enkelt som helst, av din beskrivning att döma.

    Kan man göra detta på mobilen? Jag har dator, men har inte använt den på ett par år, eftersom allt jag behöver finns på mina mobiler.
     
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    För att byta visningsnamn: Gå in under personliga uppgifter
     

    Bifogade filer:

    Kristy och lenamarsan gillar detta.
  11. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Ja, det är inga problem. Gå in i drive-appen, tryck på de tre prickarna till höger om en mapp/fil du vill dela och tryck sedan på Dela i menyn.
    upload_2022-4-22_10-53-36.png
     
    Kristy och lenamarsan gillar detta.
  12. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ännu en fråga.

    Jag har precis (ja, jag är teknisk idiot) upptäckt att man kan skapa mappar för sina foton, och på så sätt sortera upp dem och få bättre ordning.

    Men dels vet jag inte om denna funktion ligger i själva mobilen (Sony Xperia XZ Premium) eller i Google. Eller är det samma sak? Appen jag använder heter "Album", och är - gissar jag - Sonys egen fotoapp.

    Kan någon förklara hur Album och Google Foto förhåller sig till varandra? Om jag tar ett foto, hamnar det då i bägge apparna?

    Jag ska inom kort byta Sonyn till en Moto, och om jag nu skapar olika mappar och organiserar bland fotona, så vill jag förstås att resultatet av det arbetet följer med till Moton (och alla andra kommande Android-enheter).

    Sedan har jag ingen aning vilket av mina Google-konton som jag är inloggad på, när jag fotar. Eller vilket av mina Google-konton som alla mina befintliga foton ligger på.
     
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Om du går in i Google Foto ser du upp till höger vilket konto du är inne på. Klicka på ikonen uppe till höger så kan du botanisera bland inställningarna. Bland annat för säkerhetskopiering av dina bilder. Jag tro inte det du organisera i appar i Galleri-appen följer med till Google Foto om det inte finns någon koppling bland inställningarna (har någonstans i bakhuvudet att man kan välja vilka mappar som ska säkerhetskopieras till Foto, men använder inte mappar på det viset själv). Som sagt, botanisera bland inställningarna!
     

    Bifogade filer:

    lenamarsan gillar detta.
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Om du har ställt in det så. Det är inte automatiskt vilket märks när folk undrar hur de ska komma åt sina bilder när skärmen gått sönder eller man glömt sitt lösenord etc. Men om du nu går in i Google Foto och faktiskt hittar nytagna bilder där, ja då är det inställt så. Annars inte... Som sagt, botanisera i inställningarna i Google Foto! (Det är nästan automatiskt så tillvida att om jag inte minns fel brukar det vara förvalt när man konfigurerar sin mobil och ställer in hur det ska synkas, men det är klart om man bara klickar på utan att ha koll på vilket konto etc, eller klickar av saker för att man tror att man inte vill ha dem då blir det ju värre)
     
    lenamarsan gillar detta.
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Det låter av din beskrivning som att Album är Sonys egen app. Du kan ju dubbelkolla på ikonen för Album, jag antar att det är en helt annan symbol än den som används för Google Photos? Då är det nog Sonys påhitt.
    Använd INTE Sonys app, du har ingen nytta av det, och innehållet och sorteringen kommer inte synkas till framtida enheter.
    Däremot, inne i Google Photos finns också en album-funktion, den kan du däremot använda och innehållet där kommer synkas till alla enheter där du använder Google photos. Du kan alltså, inne i Google photos, välja att lägga till foton i olika album som du skapat, vilket är ungefär som mappar. Fotona kommer då synas både i huvudvyn och i albumet, dvs på bägge ställena. Du kan även ha foton i flera album samtidigt, inga konstigheter.
     
    lenamarsan och Kristy gillar detta.
  16. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Detta har funkat för flera stycken jag hjälpt.
    Om du har ett facebook konto länka först ditt spel dit med, när den säger det är klart logga ut och logga in med ditt facebook konto. Nu kan du ändra gmail och det kommer syncas på det kontot ge det en stund för att syncas eller gör en manuell google sync i telefonen. Logga ut och logga in med din nya google konto och du är klar.
     
    Kristy gillar detta.
  17. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Det är fel att kalla det för album, det ger helt fel associationer för alla bilder ligger på samma plats men de är försedda med taggar (namnlappar) som talar om var man ska kunna se bilden.

    Man kan förse varje bild med hur många taggar som helst, ex. jag tar en bild på ett par kompisar och de har hundar, jag kan tagga bilden med varje kompis namn, varje hunds namn och platsens namn mm, när jag sedan väljer att se alla bilder med ett visst namn så dyker de bilder med den taggen upp.

    Det här med taggar fungerar även för ex.vis mail och en massa andra olika typer av dokument i Googles värld.
     
    lenamarsan och Kristy gillar detta.
  18. Fr3dr1k

    Fr3dr1k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2021
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6
    Jo jag löste det tillslut men gud va krångligt det vart. Speciellt då ja hade FB låst till en gubbe.
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    En gubbe, vad menas?
     
  20. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Stort tack för svar.

    Jo, jag har kommit fram till att "Album" är Sonys egen mapp, så den kommer jag att undvika, och istället använda Google Foto.

    Inloggad på rätt Google-konto, då. Mycket att hålla reda på....
     
    Kristy gillar detta.