Diskussion: Resetråden!

Diskussion i 'Off Topic' startad av mattihp, 28 feb 2022.

  1. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Heleg gillar detta.
  2. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    1 204

    MINA ENHETER

  3. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    741
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Brukar det gå lika bra som i Sverige att betala med kort i Danmark; även i små butiker och foodtrucks osv? Hatar kontanter
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Senast jag var i Danmark hade jag inte en enda dansk sedel eller danskt mynt men vill man vara riktigt säker så finns det ett tips, skaffa ett konto i Danske Bank (i Sverige) och ett betalkort därifrån, det kallas för Dankort och har under många år varit det enda kort som fungerat överallt i Danmark.

    Numera tror jag att både Visa och Mastercard fungerar i stort sett lika bra som Dankort men det kan ju fortfarande finnas undantag.
     
    mattihp gillar detta.
  5. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    741
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    För mycket bös med ett till kort, hoppas vanliga funkar; annars får de klara sig utan våra pengar :) tack för info
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    För mig de tre dagar jag var i Köpenhamn var det ingen som helst problem, kan möjligen tänka mig att det kan vara i några mindre byar ute på landet som det kan bli problem...
     
    mattihp och bernard gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Ska till Budapest i sommar. Funderar på att göra en avstickare och ta buss eller tåg till Bratislava eller möjligen Wien för en heldag, sen tillbaka samma kväll. Är ju så nära, typ 2,5 timmar bort. Någon som åkt på det sättet, är det värt det/kul?
    För ett gäng år sedan gjorde jag en liknande avstickare, tog tåget från London till Paris för en heldag, och tyckte det var lyckat den gången. Typ "resa som de lokalboende gör", och samtidigt få se lite mer, typ landsbygd på vägen.

    Håller med. Har bara haft problem när det gäller resebyråer samt dessa "resesajter" som erbjuder billigt pris. Numera undviker jag alltid sånt.

    När det gäller min resa till New York för några år sedan så hade "resesajten" (typ Supersavertravel eller vad den hette) av någon anledning bokat om hemresan till ett helt dygn tidigare, utan att informera oss, antagligen något slags misstag. Enligt dem skulle vi spenderat över ett dygn på Heathrow innan anslutningsflyget till Sverige gick, vilket de senare hävdade inte var något konstigt alls... Vi missade avgången från New York, resesajten vägrade ta ansvar, och det var ren tur att British airways räddade oss, och gav oss en ny hemresa av goodwill, utan kostnad.

    När vi året innan bokade resa till västra delarna av USA, via en "klassisk" resebyrå på deras kontor i stan, så lyckades vår "agent" några dagar innan det var dags för utresan att skicka ett viktigt epostmeddelande till en påhittad epostadress, en epostadress som inte fanns och som vi aldrig angivit. "Ö" i ett av våra namn lyckades hon byta ut till "oe" när hon skrev in epostadressen, antagligen stod det "oe" i något formulär hon sett, eftersom vissa länder vill att "ö" i resehandlingar översätts till "oe". Vem skriver ens in epostadresser för hand? Är ju en uppenbar risk att det blir fel, vilket det blev i detta fall. Givetvis hade vi gett in rätt epostadress till företaget, de hade även kommunicerat på denna korrekta epostadress flera gånger. Misstaget upptäcktes av oss kvällen innan, att vi saknade mailet, och ingen skada skedde som tur var.

    Jag har fått för mig att om man bokar direkt via flygbolagets webbsida, så tar de allt ansvar vid inställt flyg och förseningar, även fullt ansvar om man missar ett anslutningsflyg. Medan om man bokar via dessa resesajter, så finns inget ansvar alls att utkräva om man t.ex. pga försening missar ett anslutningsflyg. Rätt eller fel?

    Det finns många hotell centralt i New York som har helt rimliga priser. Jag rekommenderar att bo i Midtown, dvs mittersta delen av Manhattan. Downtown är rätt tråkigt (mycket finansiella kvarter), även dyrare antagligen. Uptown är lite väl långt bort från allting, även om delarna närmast Central Park iofs funkar helt okej.
    Bara för att det är Midtown så behöver det inte vara dyra hotell eller lyxhotell. Sen kanske hotellstandarden generellt i USA är något lägre än vad vi i Sverige är vana vid. Jag själv tycker ju att "Scandic hotell" här hemma är väldigt fräscha hotell, och allt jag bott på i USA har ju varit något sämre standard än Scandic, även om det prismässigt säkert har varit rätt likartat.

    Midtown, och även de delar av Downtown och Uptown som ligger nära Midtown, då har man nära till allt. Man kommer promenera massor, lika bra att ha allting utanför dörren. Om hotellet inte ligger centralt på Manhattan så förlorar man tid varje dag och måste kanske betala flera gånger dagligen för tunnelbaneresor. Vissa kanske tycker det är mer värt att hitta ett billigare hotell lite utanför Manhattan, i någon närförort. Jag tipsar dock om att faktiskt bo centralt, vilket inte är så dyrt som vissa kanske tror.

    Jag tycker egentligen inte att det finns behov av att byta boende halvtid. Mest jobbigt att släpa väskor, och man måste då lära sig på nytt hur man ska hitta förnödenheter i närområdet. Skulle väl vara om man vill bo nära t.ex. Brooklyn och utforska det området på djupet, som det kan vara en idé att byta hotell efter halva resan. Men att byta hotell inom Manhattan, det känns ganska poänglöst faktiskt. Av New Yorks andra "boroughs", förutom Manhattan, så är det väl Brooklyn som jag vill rekommendera, som man absolut bör besöka åtminstone en dag.

    Vid mina besök 2013 och 2018 i köpenhamn så fungerade mitt kort överallt. Hade inga kontanter med. Foodtrucks handlade jag av bara någon enstaka gång varje resa, måste jag dock tillägga.
    Känns väl som att Sverige och Danmark är ganska likartade när det gäller avskaffad kontanthantering.
    För ett gäng år sedan minns jag att vissa svenska parkeringsautomater inte tog Visa eller Mastercard. Gällde nog även vissa varuautomater och liknande. Men jag har inte sett något sånt på länge nu. Det är väl det enda "undantag" jag kan komma på, kanske att sånt kvarstår i Danmark på några ställen. Men ofta finns ju "appar" och liknande lösningar isf.

    Dankort, står såhär på engelska Wikipedia:
    Due to the higher fees charged by banks for the use of non-Danish issued cards (that consist of foreign card network interchange fees plus Danish banks' own fees), many Danish merchants only accept Dankort and Danish-issued credit cards, but not foreign cards. Some merchants might not even accept cards with foreign brands (such as Visa, MasterCard, and so on) since these cards were identified as foreign cards by the merchants, even if they are Danish-issued. In the past they used to charge an extra fee for these cards, but this is now against EU law. Co-branded Dankort-Visa cards are very common in Denmark and do not carry the bigger fee, as Danish merchants treat them as regular Dankort cards within Denmark. Danish holders of Dankort-Visa are normally able to use these cards globally, wherever Visa is accepted and the fee for accepting a foreign Visa card isn't too high that a merchant will deny the use of a foreign Visa card.

    Min känsla är att texten är skriven för ett flertal år sedan och är förlegad.

    Hmm, hörde om det. Någon som hört att Ryanair eller Wizzair skulle ha liknande planer för sommaren?
     
    Kristy och mattihp gillar detta.
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Flygbolaget bär väl alltid ansvaret vid inställt eller försenat flyg vad gäller ersättning osv. Dock är det oftast lättare om du är direkt kund till flygbolaget, eftersom de då kan hjälpa dig enklare med ombokning och liknande. Om du har bokat via en resebyrå är du ofta utelämnad till att de ska kunna hjälpa dig att hitta alternativa lösningar. Det blir oftast krångligare vid förseningar osv, speciellt om resebyrån har blandat in flera olika flygbolag som egentligen inte samarbetar med varandra.

    Säg att du åker med SAS till Paris och sedan ska flyga vidare med Air France - de samarbetar inte med varandra. Dock är det fortsatt flygbolagen som ansvarar för att du kommer till din destination - dock är ansvaret inte hela vägen eftersom SAS enbart ansvarar för resan till Paris och Air France från Paris. Samtidigt ansvarar resebyrån för din resa i sin helhet. Detta eftersom SAS inte kan röra Air France-biljetter. Hade det dock varit Star Alliance-bolag genom hela resan, hade möjligheterna att få hjälp kunnat se bättre ut från flygbolaget.

    Jag har inte full koll på vad lagar och regler säger, ovan är som jag har uppfattat det. Vad jag dock vet är att det ökar risken för krångel när en tredje part blandas in.
     
    Kristy gillar detta.
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Enda orsaken är väl om hotellet inte lever upp till det utlovade!
    Japp, texten fanns med 2013 på Wiki-sidan så den har inte uppdaterats...
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur lång tid brukar det ta innan den tredje sprutan dyker upp i registret, så man kan ladda ned beviset inför resan?
     
  11. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    3-4 dagar, max en vecka typ
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, ok, phew!
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Får man vara nyfiken, vilket land kräver fortfarande vaccinationsintyg? Känns ju som att en stor majoritet har tagit bort sånt för tillfället.
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Korea, och de kräver fortfarande intyget tillsammans med PCR-test både före inresa och sedan ytterligare ett PCR inom 3 dagar från ankomst. Rätt mycket jobb, men de verkar gradvis lätta på det mesta nu de med.
     
    N6290 gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 329
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det finns en del EU länder som kräver vaccinationsintyg eller pcr test om man inte vaccinerat sig
     
    mattihp gillar detta.
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Aha där ser man, har du lust att nämna vilka du tänker på?
    Blir nog svårt att googla fram, om man inte går igenom land för land då.
    När jag planerade sommarens resa så kollade jag reglerna för några olika EU-länder innan vi bestämde oss för resmålet (Ungern), jag hittade då inget land som fortfarande krävde! Därför nyfiken enligt ovan.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 329
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bara att gå in på https://www.google.com/travel/ tryck på utforska och sedan bara välja en stad ni vill åka till. "Reserestriktion Före avresa krävs ett vaccinationsintyg, intyg på genomgången infektion av covid-19 eller ett negativt test för covid-19." står det om jag väljer t.ex. Berlin, Rom och Paris för att säga några
     
    Kristy gillar detta.
  18. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    EU har ju aggregerat information från respektive EU-land om vilka krav det landet kräver, på den här sidan. Om man tänker resa inom EU.

    Re-open EU
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  19. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Finns många länder som fortfarande håller på med fjanterierna.
     
    N6290 gillar detta.
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Nu hör varken Tyskland eller Frankrike till de länder jag studerade inför sommarens semesterplaner, men jag blir ganska häpen över att jag helt lyckats missat att några så stora länder fortfarande håller på med covid-restriktioner. Men du har givetvis rätt. De länderna tycker inte att de har skadat sin ekonomi och sitt demokratiska förtroendekapital tillräckligt redan? Hmm.

    Ja, verkar så.

    Som om det inte vore nog att västvärlden under två års tid blev extremt antidemokratisk och repressiv mot sin egna befolkning, i vissa länder har politikerna alltså ännu inte begripit något?