Diskussion: Postnord - leveransfrågor, nya tjänster & nyheter etc.

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 15 maj 2017.

  1. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Borde framgå på PostNord hemsida. Vore bra början att kolla där. Har inte hört att det erbjuds förfrankerat kuvert. Det finns portokod som man köper via appen och skriver på kuvert. Är inte så insatt. Skickar typ två kuvert om året.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har erfarenhet nu av Postnords nya leveranser. Fick ett paket från Fyndiq dumpat i trapphuset runt 12.00 på dan, då jag var på jobbet. Kunde skicka min far som plockade upp försändelsen innan den blev stulen.

    Kort sagt så drar man sig för att beställa nåt om man är osäker om det inte går till ett ombud.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tolkar inloggningen som att historik kan sparas på kontot - men framförallt att du enklare kan använda PostNord-appen på flera enheter.

    PostNord säljer förfrankerade C5-kuvert. Ett fempack av dessa kostar 110kr, dvs 22kr/st. Dessa tillåter en vikt på upp till 100g. Ett frimärke för 13kr tillåter en vikt på upp till 50g. Det gör att de förfrankerade kuverten blir billigare om du kommer att skicka brev som väger mer än 50g - men gör du inte det är det bättre att köpa enstaka frimärken eller portokoder i PostNord-appen. :)
     
    svenix gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Jaha, hade missat det. Jag blir dock något konfunderad av bilderna du lagt upp. De marknadsför konto-funktionen som att det primära syftet med konto är att paket ska läggas till automatiskt när epostadressen matchas. Men automatiskt tillagda paket har ju funnits länge, och konto-funktionen borde ju innebära så mycket mer än automatiskt tillagda paket. Så ett konstigt val att de marknadsför just det.
    Du som har konto, vad mer kan man göra? Förutom att beställa i webshoppen med kontot osv.

    Portokod var ju en smart funktion.
    Portokoder – köp porto online | PostNord
    Men lite märkligt att frimärke kostar 13 kr medan portokod är 1 kr dyrare för samma vikt. Postnord borde ju tjäna mindre på frimärken då det finns en mellanhand (butiken) och dessutom tillkommer kostnader för att trycka och transportera frimärken, så man kan därför tycka att portokoden borde vara billigare, alltså tvärtom mot rådande läge. Men nåväl, kan säkert vara värt 1 kr att slippa springa till närmaste butik om man vill skicka något :)

    Samma här, jag skickar 1-2 brev om året, om ens det. Nu är det dags att ansöka hos Ratsit igen om att bli dold i deras publika sök. Var tredje år måste det göras på nytt. Blanketten måste skickas över post har de bestämt..

    Vet precis känslan, jag fick skicka ut en snäll släkting som åkte över halva stan för att hämta ett paket när jag var bortrest för ett tag sedan. Ett (1) paket har hittills blivit stulet hos mig, men Apotea var då smidiga att skicka ut ett nytt rätt snabbt. Man drar sig för att överhuvudtaget beställa om man ska vara hemifrån kommande dagar mer än enstaka natt..

    Utmärkt jämförelse, tack. Synd att de endast säljer fempack, det är alldeles för mycket för mig. Men nåväl, portokoder som jag inte kände till, är nog den bästa lösningen för mig framöver! Denna gång har jag redan hunnit köpa frimärken dock.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    När jag loggade in på en ny telefon så fanns mitt paket som jag själv lagt till på den andra telefonen i den nya när jag loggade in. Det paketet hade inte automatiskt lagts till, då det var ett returpaket till Tele2 och de hade inte lagt in mina uppgifter alls, för de hade lagt Telews adress som både avsändare och mottagare. Så med kontot så syncar den paket bland annat
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Enligt både den äldre konsumentköplagen (1990) och den nyligen införda konsumentköplagen (2022), så övergår risken för varan till köparen vid avlämnandet. Avlämnandet anses vara när köparen får varan i sin besittning.

    I den nya KKL står det bl.a.:
    Varan är avlämnad när konsumenten, själv eller genom en transportör som konsumenten anlitat eller genom någon annan som handlar på konsumentens vägnar, har fått varan i sin besittning. Även om det är konsumenten som har anlitat transportören anses varan inte avlämnad när den har lämnats över till transportören, om det är näringsidkaren som erbjudit transportalternativet.

    I normala fall, om jag själv hämtar ut varan hos ett postombud, eller om någon jag bett hämtar ut den (typ familjemedlem), så övergår varan i min besittning i samband med att den hämtas ut från ombudet. Så långt inga konstigheter.
    Så som uttrycket "besittning" vanligtvis tolkas i lagtext, så ligger det även nära till hands att varan övergår i min besittning i det ögonblicket när den ligger i min brevlåda, dvs på golvet innanför min lägenhetsdörr, eller om den ligger i mitt låsta postfack (fastighetsbox). I samband med placeringen på dessa ställena så har jag, mottagaren, rådighet över varan även om jag fysiskt sett inte befinner mig på platsen eller vet att den finns där ännu.
    Men, nu när Postnord börjat ställa paket i trapphuset utanför lägenhetsdörren, så vill jag hävda att varan knappast är i min besittning i samband med att den ställs där, eftersom den är placerad i ett allmänt utrymme där nästan vem som helst har tillgång till den. I så fall bör det vara först när jag upptäckt varan, och tagit in den i min bostad, som jag har besittning över den. Om varan placeras på en gårdsplan utomhus, typ veranda eller liknande, så tänker jag likadant att den inte övergår i min besittning förrän jag faktiskt fått rådighet över den. Sen det här med olåsta brevlådor utomhus, vilket många villor har, där är frågan om övergång av besittning faktiskt har skett, om vem som helst kan öppna brevlådan och ta varan? Jag är tveksam.

    Det ovan sagda gäller alltså konsumentköp. Vid köp mellan näringsidkare eller mellan privatpersoner gäller istället köplagen, som säger, ungefär, att avlämnandet (och övergång av risken) sker när varan lämnas in för befordran, t.ex. när den lämnas in till postombud. Dvs från det ögonblicket när den lämnas in står köparen risken för varan även om Postnord slarvar bort varan så att den aldrig kommer fram, om inget annat avtalats.

    Mina frågor:
    Någon som vet om det ovan sagda nånsin prövats, av domstol eller av annan instans, typ ARN? Någon som råkat ut för att Postnord eller säljaren av en vara hävdat något annat, än det jag påstår ovan? Typ att varan är stulen från trapphus eller veranda och att säljaren hävdar att de inte har ansvar för den. När mitt paket blev stulet från trapphuset en gång, så var Apotea smidiga att skicka ut en ny vara utan krångel iaf.

    Nu när man kan hämta ut paket med QR-kod efter Bank-ID-signering i Postnord-appen så uppstår vissa ytterligare frågor av intresse. Men de kan vi ta en annan gång.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag ser inte att det är någon skillnad på att hämta ut ett paket med QR kod jämfört med att hämta ut paketet och legitimera sig i butiken. Du har ju inte hämtat ut paketet bara för att du signerat med bank-id tidigare
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det är ju dessutom ditt ansvar om du förmedlat den nya QR-koden till den person som hämtar ut varan utan att behöva legitimera sig, den QR-koden kommer bara du åt i din mobil och de personer i de länkar som du lämnat ifrån dig så det är väl knappast någon skillnad för begreppet besittning av varan.
     
    jnsson gillar detta.
  10. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Detta var ju piffigt, vid vår sopstation stod denna idag.

    Är det som Instabox, fast PostNord?

    Kanon isf, nära och bra :)
     

    Bifogade filer:

  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    frpl och Nicole gillar detta.
  12. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Tack! Har googlat, såg den nyss, så detta var nytt för mig, vet du om man kan se någonstans vilka som är anslutna till den? Jag beställde medicin så sent som igår, till Instabox, fick inte upp detta alternativ, på Meds. :)
     
    Last edited: 21 maj 2022
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    PostNords paketbox har funnits i iallafall 1 år, men det har gått trögt för PostNord att sätta upp boxarna, finns inte ens i delar av Stockholm än.

    Hos Webhallen så finns Paketboxen upp som val om man väljer Till postombud/Brevlåda. Där kan då välja i listan vart man vill att paketet ska skickas till
    upload_2022-5-21_11-22-49.png
    Så det är nog lite upp till företaget du handlar av hur de vill visa det.
     
    Nicole gillar detta.
  14. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Tack! ✿

    Tullinge är denna i :)
     
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Tänk på att vara försiktig med att beställa dyrbara/eftertraktade varor till postboxen, det verkar göras en hel del inbrott i dem. Jag skulle tippa att de flesta inbrotten sker under de mörka timmarna eller då det är folktomt runt omkring så se till att vara beredd att hämta ut paketet snabbt!
     
    Nicole gillar detta.
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har inte läst mycket alls om det. Kan du länka till några nyheter om det? Jag såg att en hade länkat igår, men den artikeln är låst så kunde inte läsa den. Annars har jag inte sett mycket nyheter om det alls
     
  17. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Ah, ja, jag tänkte på det, tack! ✿
     
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Nicole gillar detta.
  19. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Tyvärr inte men jag vet att det finns alldeles för många oärliga människor i samhället som inte drar sig för att stjäla från andra.

    Jag skulle definitivt inte välja ett obevakat Postnord-skåp som leveransalternativ för eftertraktade varor, inte minst med tanke på att Postnord verkar haft en hel del insiderstölder de senaste åren. Det är ju bara för chauffören att tipsa sina oärliga vänner vilka luckor de ska ge sig på...
     
    Nicole gillar detta.
  20. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Dagens postnord: skulle ha fått en leverans av postnord i fredags. Kollit var för stort så det körde inte ut.. Kundtjänst säger att det finns på terminal. Åker ut och där finns det inte reggat och kundtjänst säger att det inte får lämnas ut annat än via hemleverans... Och kan inte leveras hem då det är för stort.... Enda lösningen är att det går i retur till polen där den skickades från.