Diskussion: Stora ekonomitråden - sparande, aktiehandel, fonder etc.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av cavveman, 5 sept 2016.

?

Vart sparar du pengar

  1. Avanza

    70,9%
  2. Nordnet

    14,5%
  3. Opti

    2,1%
  4. Lysa

    13,2%
  5. Savr

    5,1%
  6. Njorda

    0 röst(er)
    0,0%
  7. Bankkonto

    13,7%
  8. ISK, Fond på bankens sida

    20,9%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Saab upp 10 procent idag
     
  2. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 475
    Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Last edited: 7 mar 2022
  3. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 475
    Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  5. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 475
    Mottagna gillanden:
    1 170
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
  6. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Om ni råkade få en summa, säg cirka 150k, vad hade ni gjort då?
    Ligger inne med 50k på börsen nu men minus 10.
    Vad hade ni gjort?
     
  7. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Jag hade satt upp en automatisk överföring med 10.000 i månaden, 5.000 i en Sverigefond och 5.000 i en globalfond. Då pytsar du in pengar under 15 månader och behöver inte tänka eller tajma så mycket :)
     
    KTM, nexusS och Buzz gillar detta.
  8. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Det beror på när du räknar med att behöva pengarna igen och hur mycket buffert du har i övrigt.
    Personligen hade jag gjort liknande vad @Travolta@Travolta föreslår ovan.
     
    nexusS gillar detta.
  9. Emile

    Emile Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej på er!

    Skulle verkligen behöva lite goda råd. Är 33 år och bor i en bostadsrätt tillsammans med min sambo.

    Jag har nyligen börjat strukturera upp mitt sparande lite mer ordentligt.

    Sparar på lång sikt, delvis till pension men också för något kortare horisont. Här sparar jag i olika indexfonder.
    Har avsatt pengar till buffert. Detta ligger på sparkonto
    Sedan har jag några olika målsparande. Dessa ligger på sparkonto men upplåsta för en viss tidshorisont.

    Allt detta månadssparar jag till, förutom bufferten som är på målnivå.

    Men det svåraste verkar vara hur jag ska lägga upp sparande inför ett lägenhetsköp kanske 3-5 år framåt?

    Jag tänker risknivåmässigt men också hur mycket som är rimligt att spara i relation till det övriga sparandet. Har nyligen köpt en lägenhet med min sambo som vi tänkt bo i ett tag. Det svåra är att vi ju inte idag vet exakt vart vi vill bo och när och hur mycket pengar jag kommer att behöva när det blir dags.

    Hur bör man tänka där? Är det sparkonto som gäller även för detta?
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hej,

    nu är jag absolut ingen expert och jag skriver bara hur jag hade gjort.

    Skulle jag flytta inom en snar framtid, skulle jag försöka se till att amortera något extra på bolånen för att få ner belåningsgraden på den aktuella lägenheten. Genom att göra det minskar en även framtida räntekostnad eftersom lånen är mindre. Likaså får en förhoppningsvis ut mer pengar vid en försäljning.

    Hade jag planerat att flytta inom en bestämd tidsperiod hade jag sparat i fonder med lägre risk för att minska risken att de har minskat alltför mycket under den period jag skulle flytta. Om den exakta tidsperioden för flytt är lite obestämd, kan fonder med högre risk fungera eftersom det då går att anpassa när de ska säljas lite mer. Kanske hade jag sålt av fonderna en period innan för att flytta pengarna till ett sparkonto och på så sätt säkra dem för en eventuell nedgång.

    Hur mycket som är rimligt beror väl på era inkomster, vad de andra sparmålen betyder för er i förhållande till en flytt.
     
  11. Emile

    Emile Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Stort tack för svar!

    Har kollat lite på hemmet och räknat lite på det. Det här blir ganska speciellt. Utifrån vart vi helst skulle vilja bo om säg 4 år, och om löneutvecklingen följer märket och om vi inte räknar med att vi gör karriär, då kommer vi kunna köpa det strax under det vi helst vill ha sett till område i Stockholm, utan att lägga in extra medel. Då räcker det med att lägga in vinsten. Men det är klart, värdet på vår bostad kontra målbostaden kan ju diffa i värsta fall . Ska säga att vi kommer amortera 2 % den första tiden.

    Om vi skulle kolla på det absoluta drömläget, ja då skulle vi behöva ha med oss ganska mycket mer kontantinsats. Och sett till gällande bolånebestämmelser ser jag att bostadskostnaderna stiger skyhögt.

    Kontentan, om man ska försöka nå en sådan. Vi skulle kunna spara något varje månad på mellanhänder risk för att ha lite marginaler. Sen kan man ju se det som en bonus om någon av oss hinner få högre lön genom befordran, då kanske drömboende ligger närmare till hands. Frågan är om det finns någon anledning i detta fall att spara mer än någon tusenlapp i månaden på mellansikt?

    Istället lägga merparten på högrisksparandet med andra ord. Har ni några tankar kring detta resonemang, tänker jag helt galet?
     
  12. Emile

    Emile Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har börjat klarna lite för mig nu, så tänkte sätta det på pränt om det finns något jag kan förbättra eller lära mig.

    Skulle gärna ta emot lite råd kring mitt sparande och investeringar. Jag har strukturerat mitt sparande i lite olika nivåer. Lite 4-hinkar-mässigt.


    Så här ser det ut idag:

    1. Buffert.

    Här har jag och sambon ca 50.000 som en stötdämpare.
    En del försäkringar i form av hemförsäkring, A-kassa, inkomstförsäkring osv.
    Har också ett antal olika sparkonton. Några med kostnader öronmärkta för t ex bröllop. Men också konto för målsparande, så som semester 2023.
    Eftersom posterna i stort sett redan är påfylld är det bara semestersparandet som är ett löpande sparande. Sparar 800 kr/månaden.

    2. Mellanrisk

    Jag och min sambo äger en bostadsrätt ihop. Därför ser vi det som att denna pott är relativt välfylld.
    Har tänkt att spara ett par tusen i månaden i en kombination av aktier och räntor för att eventuellt framtida möjliggöra bostadsköp om vi vill ha större efter att vi skaffat barn. Kanske radhus eller villa, vem vet. Det kommer rimligen bli dyrare än idag så förmodligen är det bra med lite torrt krut till kontantinsats även fast det blir om 3, 5 eller 7 år eller vad det nu blir. Där är tanken att vikta denna portfölj för varje år. Vi vet ju inte exakt om och när vi flyttar, så jag tänker att vi får göra den avstämningen på årbasis.
    Denna består av:
    5 % Avanza emerging markets
    55% Avanza Global
    30 % AMF räntefond mix
    5 % Handelsbanken GI Småbolag Ind
    5 % PLUS Allabolag Sverige index

    Jag månadssparar 2000 kronor i månaden i denna portfölj.

    3. Hög risk
    Denna portölj är nästan identisk med mellanriskporföljen, men utan ränta och annan fördelning. Syftet med portföljen är att den ska marinera på lång tidshorisont och skapa möjlighet till diverse önskvärda livsalternativ.

    10 % Avanza emerging markets
    60 % Avanza Global
    10 % Handelsbanken GI Småbolag Ind
    20 % PLUS Allabolag Sverige index

    Kan tilläggas att jag har en separat portölj för just pensionen som är exakt identisk. Anledningen till det är att detta är pengar som är big no-no att röra, och detta är pengar som ska gå uteslutande till pension.

    Jag månadssparar 6000 i “basportföljen” och 1500 i “pensionsportföljen”

    4. Mycket hög risk
    Har intresserat mig för aktier ett litet tag, men de är först nu jag haft möjlighet att faktiskt investera lite. Läser en hel del och försöker hålla mig uppdaterad. Detta är då vad många brukar kalla för “leva av sig” portfölj, men jag tycker det är himla roligt och försöker som sagt lära mig och bli bättre hela tiden. Detta motsvarar idag 10% av högaktieportföljen. Jag äger aktieandelar som motsvarar nästan exakt 2000 kronor idag, och tanken är att fortsätta investera även i denna portfölj.

    Bahnhof B
    BTS Group B
    Castellum
    Elekta B
    Garo
    Investor B
    Microsoft Corp
    NIBE Industrier B
    Securitas
    Storytel B

    Har tänkt att månadsspara i även denna del.

    Sammanfattningsvis:
    Skulle gärna ta emot era tankar kring om upplägget, och kanske även förslag på ändringar som bör göras i upplägg eller respektive portfölj. T ex om jag viktat något konstigt. Är inte helt säker på om jag kommer förmå spara riktigt lika mycket som ambitionen är enligt vad jag redogjort för, men har iaf tänkt att testa och se och sedan göra anpassningar.

    Är också nyfiken på hur jag kan utveckla aktiesinvesterandet. Jag är glad amatör, och kanske vore det smart att ha fler basaktier i portföljen. Samtidigt ska portföljen ge utrymme för lite lek, och det utgör bara en liten del av det totala investerandet så jag tror jag unnar mig intressanta aktier, helst sådana sådana jag själv förstår mig ordentligt bra på. Frågan är om det är lämpligt med någon typ av månadsparande är klokt även här? Lite på varje post, eller bör jag kanske köpa en aktie i månaden?
    Har inte satt någon summa på denna del, kanske sätter jag av 1000 i månaden.

    Jag känner att det kan bli svårt att hålla sig till 10% av högaktieportföljen, pga av att jag blivit mer och mer intresserad av aktier. Men kanske kan det var klokt att hålla denna post nere på denna nivå?

    Om du kommer med tips på vad jag gjort galet blir jag tacksam om du vill återkomma med hur jag kan lägga upp det istället!

    Rapportera
    Citera+ Citera
     
    milky81 och Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  13. Alix

    Alix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 mini
    Telefon 2:
    iPhone SE 1st gen nr 1
    Förståsigpåarna och andra intressenter jobbar hårt på att vi konsumenter ska uppfatta inflationen och högre priser som oundvikliga. Vi förväntas acceptera det utan att knota. Fenomenet kallas greedflation. Stand your ground! Smörj inte kapitalet som nu passar på att lura en inflationsovan befolkning. Pruta! Avstå!
     
    MrKarisma och mij gillar detta.
  14. mubound

    mubound Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2018
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Exakt så! Spara långsiktigt är den "rätta vägen"

    Avanza Zero är en av de bästa fonderna, sjukt låg avgift jämfört med alla andra.

    Avanza använder Bank-ID. Kod eller fingeravtryck, super smidigt.
     
    Last edited by a moderator: 21 sept 2022
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Jag investerade i Lysa och Opti i våras, några månader efter att kriget började. Fram till idag har Lysa-innehavet ökat med 96 kr, och Opti-innehavet minskat med 439 kr, jämfört med totala summan jag lade in. Inga jätteförändringar, så känns som ganska stabila sparformer båda två, medan mina Avanza-aktier har gått både upp och ner rejält, beroende på vilken aktie man kollar på.

    Jag funderar på att lägga in mer i Opti och Lysa. Tycker ni det är klokt just nu? Jag sparar långsiktigt, behöver inte pengarna på ett antal år.
    Ni som har en jämförbar situation och också använder Opti/Lysa, hur ser eran förändring ut jämfört med min?
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Plus alla bolag Sverige känns som ett säkert kort då index ligger rejält nere i år...

    Storebrand global all countries ger bäst riskspridning då man är indexerad i många länder till skillnad från de flesta andra fonder som är väldigt USA exponerad.
     
  17. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Finns det ngn tråd för ref för savr och annan trading? Någon som vet? ☺️
     
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    bernard gillar detta.
  19. MrKarisma

    MrKarisma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Själv swingtradar jag på lite längre sikt i stora stabila bolag som HM, Avanza Bank, Tele2, Swedbank osv. Köper när de gått ner oförtjänt mycket och säljer några månader senare när de gått upp oförtjänt mycket. Ganska enkelt. Håller mig borta från små förhoppningsbolag. Om något av de stora bolagen jag sitter på inte går upp så behåller jag bara aktien och njuter av utdelning tills det vänder. Visst, det blir inga miljoner över en natt, men sprider man ut det på många mindre affärer så blir det några tusenlappar i värdeökning av portföljen varje månad (exklusive insättningar) vilket inte är fy skam. När man lever på under existensminimum till vardags så är några tusenlappar förhållandevis ganska mycket pengar.
    Målet är att gå FI vid 2-2.5 miljoner utportionerat i olika utdelningsaktier och bara jobba lite extra ibland när det behövs eller hitta ett jobb jag kan känna passion för. Mitt nästa delmål är att nå ett portföljvärde på 500K under 2023. Önska mig lycka till!
     
    Last edited: 1 jan 2023
    cobben, janson, SuperNinja och 1 annan gillar detta.
  20. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Nån som använt Lendify på sistone? Det ägs utav Lunar numera.

    Jag prövade för skojs skull med att låna ut runt 1000kr på en ränta som sägs vara 6.8%

    upload_2023-1-17_12-19-3.png

    Räknade grovt att jag kommer få tillbaka ca 1030kr efter att serviceavgift och sånt dragit. Då landar jag på ca 2.5% och inte det utannonserade 6.8% Känner mig ganska lurad... Stämmer min uträkning, har jag missat något, eller är det kanske inte lönt med att låna ut småbelopp?
     
    Last edited: 17 jan 2023
    bernard och Pfefe gillar detta.