Ninebot F40

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Jens040, 6 sept 2021.

Taggar:
  1. Ninebotman

    Ninebotman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2021
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    8
    Saken är att en elsparkcykel, och det är ju en ninebot max g30 vi pratar om här....aldrig kan bli en moped. Den klarar inte kraven som ställs. Bl.a pga bromsarna. Går inte att regga den som moped. klass 1 eller 2 pga detta. Så det som gäller är det jag skrev . max 250w och max 20 km/h. Är specifikationerna över detta så är den olaglig och får bara köras på inhägnat område/privat mark. Ej i trafik på allmän plats.

    Det du pratar om är escooters och dom ser helt annorlunda ut. men även dom har svårt att klassas som mopeder. och är i princip olagliga enligt ovan.

    Vilka regler gäller för en elscooter/elsparkcykel? - Trafikbrott - Lawline

    Elsparkcykel - Transportstyrelsen

    Det är bara i teorin som klassas som moped klass1 eller 2. Men som sagt kan dom aldrig bli det i praktiken.
     
  2. Abbe83

    Abbe83 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2021
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Tråden är ninebot F40, så det är det vi pratar om. Sedan får du läsa på trafikverket. Den klassas som moped klass 2 och till och med If låter mig försäkra den. Det är just hastigheten som kan vara problemet.

    Ring och fråga själv och säg att hastigheten är 25 km/h och 350 watt motor så ska du Att det går att teckna trafikförsäkring och det är dessutom ett krav.
     
  3. Abbe83

    Abbe83 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2021
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Använder ni slime fluid till denna modell F40?
    Kan ni tipsa om en grym pump man kan ta med sig i väskan?
     
  4. IcEiE

    IcEiE Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2021
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Första gången jag hör om slime fluid.. talar väl om hur mycket jag cyklat etc. i mitt liv. Mesta dels bil men efter jag köpte min elscooter så har jag nästan använt den varje dag till och från jobbet som är ca 2.5km bort. Jag är en rätt så försiktig trafikant skulle jag tro och har därför valt att inte använda mig av försäkring. Har någon några rekommendationer gällande vart man kan köpa vinterdäck till elscootern?
     
  5. Abbe83

    Abbe83 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2021
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Någon annan som upplevt att bromsen släppt, jag märkte det efter jag åkte i lerig mark. Spolat rent bromsskivan men det är stor skillnad på bromsens effekt. Är det enbart genom att spänna åt bromsen som man löser detta?
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är ju en mekanisk skivbroms, så du behöver spänna åt den då och då. Beläggen kan också behöva bytas ut ibland, men de borde hålla rätt länge.
     
  7. Abbe83

    Abbe83 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2021
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Grymt. Lyckades fixa bromsen. Ett problem kvarstår och det är ett hissande ljud när jag kör/däcken snurrar. Enda jag kan komma på är att bromsskiva kommer åt något när däcken snurrar men ej säker. Vad kan det vara och bästa sätt att fixa?
     
  8. Ninebotman

    Ninebotman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2021
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    8
    Inte mycket att men enligt lagen så kan en olaglig elsparkcykel aldrig bli en moped, någon klass. Att den sen klassas som det är en annan sak, men den klarar aldrig kraven för det. Du måste förstå vad du läser.
    Sen är det klart att ett vinstdrivande försäkringsbolag gärna tar emot pengar....vad ska kunde göra klaga....och erkänna att den kör runt med ett olagligt fordon?
     
  9. werty

    werty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Köpte en förra veckan. Första scootern, so far so good. Som den är nu så går den i 25kmh. Om man vill spärra den till 20kmh eller trimma den. Hur går ni till väga när ni vill göra det??
     
  10. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Ni har fel båda två.

    Du har rätt i att fordonet inte är laglig att framföra bara för att det definitionsmässigt råkar vara en moped.

    Du har däremot fel i att det saknar betydelse om man stryper hastigheten eftersom det inte finns något typintygskrav på cyklar.

    Det är en cykel om hastigheten är begränsad till max 20 km/h och motorn har max 250w märkeffekt. Det är irrelevant hur eller utav vem den kom att bli konstruerad på det viset.

    Huruvida försäkringsbolag kommer att skylla på något finstilt om man råkar ut för en olycka när man åker runt på en olaglig men försäkrad moped är det nog ingen som vet och troligen varierar det från fall till fall.
     
    muSPK gillar detta.
  11. Jens040

    Jens040 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Liten enkel uppdatering, efter att ha haft scootern sedan början av september 2021. Jag har pendlat till och från arbetet i stort sett varje vardag sedan dess, i ur och skur. Alltså drygt ett halvårs användande.

    Jag har ännu enbart pumpat däcken ibland, och justerat bromsen en och annan gång. Otroligt nöjd med tanke på priset. Jag tänker köra denna tills den rasar ihop, sen köper jag en med dämpning. Möjligen nya Apollo City, eller Segway P100S. Dämpning är det enda jag saknar på denna F40, annars har den verkligen fyllt sin funktion i vått och torrt, så här långt :)
     
    najs gillar detta.
  12. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Ni som kör/kört både denna o max G30 vilken föredrar du o varför.

    Är på väg att köpa en av dem så önskar höra om era erfarenheter

    Tack på förhand
     
  13. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    För er som bestämt er o vill köpa ida eller imorgon från Svensk butik så säljer elgiganten F40 för 5555:-
     
    bernard gillar detta.
  14. Abbe83

    Abbe83 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2021
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Idag hände det, punktering på bakdäcket. Någon som har erfarenhet att fixa punktering på f40 däck? Tack.
     
  15. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
  16. Abbe83

    Abbe83 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2021
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Ni som köpt slang till Ninebot f40, var köpte ni ifrån?
     
  17. Abbe83

    Abbe83 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2021
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Läste denna review på segways hemsida. Verkar ju vara väldigt oroväckande. Jag fick nyligen punka på bakdäcket och tittar på ersättningsslang. Slangen på fram och bakdäck verkar lite olika där en är rak och den främre är vinklad ventil.

    Med anledning av detta, känner ni till något ställe i Stockholm som kan reparera ifall man skulle få punktering på framdäcket?

    Ninebot F40
    "This must be one of the worst engineered scooters out there. Beware if you get a flat tire on the front tire, you cannot disconnect the tire to replace the tube, the wire connecting the motor to the rest of the scoooter does not have a disconnect. So you must try to replace an already difficult tire while making sure you do not damage the wire othRead more about review stating Terrible to work on/fixer wise you are at risk of damaging way more than a tube. You might think you will just take it to a shop and they’ll fix it, right? Wrong, called around to the shops in my area and none would touch it. I live in Northern New Jersey and commute daily into Manhattan, and between those two areas which are very densely populated, I cannot find a shop that will work on it. This is possibly the worst investment I have made for something I need to use on a daily basis."
     
  18. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Jag har svårt att tro att det där problemet skulle vara värre på F40 än någon annan Ninebot-modell.

    Smidiga däckbyten är helt enkelt inte prioriterat och åtminstone på m365 så tålde den där motorkabeln sjuka mängder våld, utan att gå sönder, i samband med däckbyte.

    Vill man absolut ta loss den så får man göra det i andra änden, vid batteriet.
     
  19. Abbe83

    Abbe83 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2021
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
  20. Ninebotman

    Ninebotman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2021
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    8
    Jag har bara sagt fakta i mina inlägg. underbyggda av info från polis och trafikverket och advokater/jurister.

    En elsparkcykel kan aldrig klassas som moped klass1 eller 2 i praktiken. B.la pga bromsarna. Går ej igenom en besiktning typgodkännande.

    Säljs den så att den går fortare än 20 km/h är den olaglig. Oavsett om man spärrar hastigheten. Och maxwatt för ej överstigas.
    Inget seriöst försäkringsbolag försäkrar ett olagligt fordon. Då bryter dom själva mot lagen.