Problem: Galaxy watch 46mm tappar connection

Diskussion i 'Samsung Galaxy Watch 4 (Wear OS)' startad av Tallandnice333, 23 maj 2022.

  1. Tallandnice333

    Tallandnice333 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2022
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Ny medlem på forumet, ett utmärkt ställe detta.

    Har ett mystiskt problem som nån härinne kanske kan upplysa mig om hur det skall åtgärdas.

    Har som rubriken talar om sedan ca 1 år, en Samsung Watch 46mm, har funkar hur bra som helst med min gamla Samsung A51 som jag haft några år nu, den är rent ut sagt ganska sliten.
    Skaffade därför förra veckan ny lur, en Ulefone Armor 8 Pro (android 11), behöver en rejäl lur eftersom jag mestadels jobbar utomhus (golfinstruktör samt idrottslärare). Gillar verkligen nya luren skall ju tilläggas.

    Nu till problemet, klockan och luren tappar connection efter ca 1h.
    När jag återställer både klockan och luren så binder de ihop hur bra om helst, alla funktioner och appar lirar ihop, men så efter ca 1h försvinner den, och hur jag än försöker binda dem ihop igen så går det inte förrän jag återställer både klockan å luren.
    4 ggr har jag försökt med total återställning på båda.

    När jag testar så återansluter den direkt till min gamla lur hur lätt som hest med alla funktioner intakta.

    Nån som varit med om nåt liknande?
    Eller kanske nån kunnig person härinne sitter inne på en lösning, förutom att återgå till samsung-lur igen då alltså?
    Har absolut inget emot Samsung, men behöver nåt rejälare känner jag.

    Tackar för alla tips redan på förhand.

    //Tallandnice333
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är tyvärr väldigt klurigt med BT-problem då det finns lite man kan göra åt saken annat än att vänta på systemuppdateringar som potentiellt kan fixa det.

    Vad du kan göra är att testa stänga av alla energisparinställningar för Samsung Wear-appen. Titta under batteri->optimerade appar och se till att Samsung-appen inte är optimerad.

    Gå även in på inställningar->appar och klicka på Samsung-apparna där och se så Ulephone inte har någon egen inställning för batterioptimering eller dylikt som kan spöka med anslutningen.
     
  3. Tallandnice333

    Tallandnice333 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2022
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Ok, jag testar och ser hur det går.
    Tack för svaret!

    //Tallandnice333
     
    bernard gillar detta.
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Kolla att Samsung wear appen har automatisk start eller något liknande iklickat. Har varken Samsung klocka eller Ulefone, men har märkt att det spelar roll med mitt Miband och Xiaomi-lur.
    Tror precis som @bernard@bernard är inne på att det har med någon batterisparfunktion att göra.
     
    Last edited: 23 maj 2022
    bernard gillar detta.
  5. Tallandnice333

    Tallandnice333 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2022
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Testade batterisparfunktionerna, funkade ca 1h igen, sen tappade den connection igen...suck.
    Kollade även automatisk start, ingen förändring.
    Önskar jag vore mer high tech.

    Kanske får jag byta in luren mot en samsung trots allt, xcover är ju skapligt "rough"
    Men, jag gillar verkligen min Ulefone.

    Nån som har nån annan ide?
     
  6. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Du råkar inte ha en gammal Wear OS-klocka synkad med telefonen också? Har märkt att Galaxy Watch 4-pluginen till Galaxy Wear-appen inte fungerar korrekt tillsammans med Googles Wear OS-app. Effekten blir att den ena klockan konstant kopplar ifrån, i mitt fall den äldre Wear OS-klockan dock.

    Min första gissning skulle dock vara någon agressiv battery saver eller liknande, precis som bernard nämnde.
     
    bernard gillar detta.
  7. Tallandnice333

    Tallandnice333 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2022
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Har ingen annan klocka inkopplad, luen är ju ny också.

    Tror jag stängt av alla batterisparfunktioner, men kanske ligger det nån i bakgrunden som jag inte hittar.
    Är som sagt ingen hacker.

    Kanske finns det nån i stockholmsområdet som kan hjälpa mig rent fysiskt med det hela?