Mobilnät, frekvenser och lite annat

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 12 mar 2014.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    100Mbit/s i upplänk är ju dock inte omöjligt på 4G heller. För vanlig kund är det nog svårt att se skillnad på huruvida upplänken går via 4G eller 5G så länge det inte blir någon större skillnad i hastighet.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 330
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Intressant att i Muskö tunneln finns det bara 2G täckning och 3 har ingen täckning alls där såg jag.
    Screenshot_20220521-162240_Inställningar.png
     
    bernard och Scaniaogge gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Telenor har inte täckning heller, antar jag (eller kan Telenor och Tele2 gömma sig bakom samma post i listan, pga N4M, på något sätt)?
    Att 3 inte syns verkar ju naturligt om bara 2G finns.
    Det där brukar ju vara ett vanligt problem tycker jag, "avskilda" platser där man endast får 2G. I en del spårvagnstunnlar i Göteborg finns samma problem. Jag har ofta funderat kring huruvida problemet beror på att 2G är det enda protokoll som tränger igenom in i tunneln (pga låga frekvenser), eller om det istället beror på gammal utrustning eller gamla avtal med tunnelägaren som gör att bara 2G erbjuds av det skälet.

    Något annat, den listan du tagit fram på bilden, är det enda sättet att få fram den på en Pixel-telefon att stänga av automatisk sökning efter nät, eller går det att plocka fram den på annat sätt utan att behöva skruva på inställningar? Typ om man bara vill göra en sökning utan att byta nät, som dig antar jag.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 330
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det där är en bra fråga. Normalt sett brukar det visas Sweden mobile för 2G nätet (och då har Telenor också 2G) men nu när det faktiskt bara står Tele2 så vet jag inte är mitt svar.
    Så här såg det nämligen ut på stället jag var på efter bussturen till stället
    Screenshot_20220521-171128_Inställningar.png
    Dvs ingen täckning för dom med 3 däremot övriga operatörer har täckning. Här ser man också Sweden Mobile.
    Denna tunnel är 3 km lång och långt under marken så här är det nog mer med tunnelägaren (eller vem det är som har hand om det) att göra.
    Jag gick in i inställningarna -> Nätverk och Internet -> SIM-kort -> välj ett SIM-kort -> slår av Välj nätverk automatiskt och låter den sen söka. När jag är klar backar jag bara bakåt och slår på välj nätverk automatiskt igen utan att välja något nät på "välj nätverk" skärmen innan.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telenor skulle teoretiskt inte behöva visas separat. Det beror lite på hur det är uppsatt. Det skulle behöva testas för att kunna ge ett säkert svar.

    Det finns avtal för utrustning hos de olika fastighetsägarna eller ägarna av tunnlar osv, som reglerar vad operatörerna får sätta upp för utrustning osv. Lite beroende på vad det är för utrustning, kan det även krävas ett samarbete mellan operatörerna för att det ska gå att uppgradera utrustningen. Troligtvis är många tunnlar korta och inte speciellt prioriterade, alternativt är det krångligt att hitta en bättre lösning.

    Tekniken spelar absolut lite roll - men överlag går det att säga som så att 2G och 4G på samma frekvens ska ge samma täckningsegenskaper. Anledningen att 2G finns på fler ställen är oftast för att det har körts på en lägre frekvens och det har funnits längre, utbyggnaden har således pågått längre tid och det har gått att justera mer. Är osäker på detta - men jag tror att det även går att köra 2G med högre effekt utan att signalen blir oanvändbar på längre avstånd.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 330
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hur är det när det gäller Sweden Mobile. Har du någon bra förklaring på varför det inte stod Sweden Mobile under välj nätverk istället för Tele2 när det var 2G? Det brukar ju visas som Sweden Mobile, och Sweden Mobile fanns också när jag kom fram, men inte i tunneln
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om det är gammal utrustning kan det väl vara något som gör att den sänder ut det under Tele2s nätkod eller liknande.
     
  8. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Jo men 3s nät kan man ju nästan inte kalla mer än ett regionalt nät med tanke på den icke existerande täckningen i många delar.

    Med tanke på att du kommenterade att du inte förstod varför N4M fick så mycket negativitet så kändes det ju nödvändigt att nämna..

    Jaha har dom det? Ställer mig frågande till det påståendet och om det finns nåt underlag på det förutom deras egna beräkningar.

    Några år sen påstod ju N4M att dom ökat på siter i Norrbotten med 140%. Trots det så kan jag gå in på exemplevis Norrbottens länssjukhus och tappa täckningen helt med Comviq (ibland har den hållt kvar nån stapel täckning men utan data). Enligt Tele2s täckningskarta så är det Mycket god täckning på 2G/3G/4G på den platsen.
    Så kan mycket väl vara att dom byggt ut med fler siter för 4G men isåfall är jag väldigt orolig inför 5G utbyggnaden här uppe för uppenbarligen så stämmer inte deras beräkningar alls med verkligheten vad gäller täckning och kapacitet när den påstådda ökningen är nåt jag inte kan påstå jag upplevt genom åren.
     
    Last edited: 25 maj 2022
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 330
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Telenor och Tele2 når 90 procents yttäckning
    Det har inte varit så mycket skriverier om det tyvärr. Kan inte hitta något som du frågar efter med en snabb Googling.
    Kan det vara något med den telefonen? Låter märkligt om täckningskartan skulle vara så off. Om det finns Wi-Fi på sjukhuset kan du använda dig av VoWi-Fi på ställen där du har dålig eller ingen täckning
     
  10. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Låter absolut konstigt. Jag kikade nu, det sitter en N4M-mast 900 meter ifrån sjukhuset, så bör inte vara några täckningsproblem.

    För övrigt håller jag med om att N4M fungerar hur bra som helst. Visst, de ger oftast inte flera hundra Mbps som Telia, men det är väldigt sällan jag får under 10 Mbps och det räcker ju för allt man gör på en telefon.
     
    KTM och jnsson gillar detta.
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 330
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tror du citerade fel person? :) Kan du se om masten är riktad mot sjukhuset?
     
  12. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Nä jag citerade rätt, ville bara inflika att det sitter en mast där. Sjukhuset ser ut att sitta precis mellan två sektorer, så kan nog vara därför täckningen blir dålig. Sedan kollar jag på Sunderby Sjukhus, det stod på Norrbottens hemsida att det är länssjukhuset.
     
    jnsson gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 330
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Håller helt med. Jag var 2010 i Harsa där Tele2 inte hade mottagning alls, 2017 var jag på samma ställe igen och då hade jag full 4G täckning på stället. Så jag har iallafall märkt av utbyggnaden. Även vägen Ljusdal - Sveg - Funäsdalen hade väldigt lite 3G men väldigt mycket mer 4G, nästan hela sträckan har 4G. Sedan att jag har ett abonnemang som skulle bli närmare dubbelt så dyrt om jag byter operatör gör inte saken sämre. Har flera datakort som kostar mig 0:-/mån
     
  14. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Oneplus 9 Pro, Realme GT Neo2, S22 Ultra. Hade nog comviq som primär under ca 4 månader och då var jag på den platsen minst 2 gånger i månaden och liknande fel varje gång. Men nu är det väl 2-3 månader sen jag bytte bort Comviq som primär men har skaffat ett comviq att ha vid sidan om som jag ska testa igen när jag åker ut dit nästa gång.
     
    Last edited: 25 maj 2022
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 330
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ok, se @schrödinger@schrödinger inlägg. Det finns en mast inte långt ifrån sjukhuset alls.
     
    KTM gillar detta.
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Men blir inte detta lite konstigt? Om @iterva@iterva skriver att täckning saknas på platsen, varför ska motsatsen försöka bevisas? Vi får väl lita på att det inte är tagit från luften.

    Vad gäller hela diskussionen så blir det lite konstig, kan jag väl tycka. Alla har sina erfarenheter och det är ju toppen att de flesta har någon operatör som de är nöjda med. Det finns väl ingen vits i att försöka övertyga någon som är missnöjd att bli nöjd - eller vice versa?

    Oavsett om en operatör har 50 eller 99% yttäckning betyder det inte att det fungerar tillfredsställande på platsen där jag befinner mig. Beskrivningen yttäckning säger ju inget mer än att täckning beräknas finnas på en viss procent av den aktuella ytan. Det säger ju inte ens att täckningen på platsen duger till att användas, bara att det beräknas finnas täckning utomhus under goda förhållanden.

    Sen är det ju toppen att vi alla delar våra erfarenheter så att de som funderar på att byta kanske kan få en bra bild av vad folk tycker. Men det hjälper ju inte att försöka övertyga någon kan jag väl tycka..

    Nu blir ju detta också off topic - men låt oss hålla oss till ämnet.

    Jag håller tummar för att N4M kör igång mer med utbyggnaden av 5G inom kort och använder sitt tillstånd på 700-bandet. Telia behöver, som tidigare nämnt, mer konkurrens!
     
    Kristy och iterva gillar detta.
  17. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Tänkte inte svara mer i denna diskussion men jag har nämnt detta problem redan i December och sen igen i Februari. :)

    Hoppas verkligen N4M börjar använda 700 Mhz för 5G som du var inne på @Cupcakes@Cupcakes.
     
    Last edited: 25 maj 2022
    Cupcakes gillar detta.
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Avslutande fråga, när du sett att Comviq saknar täckning, gäller det även utomhus på sjukhusområdet, eller bara inomhus?
    Om det bara är inomhus täckning försvinner så skulle säkert mycket glas och betong i en stor byggnad kunna vara förklaringen. Men det förtar ju inte ansvaret från Tele2 - om det blir så bristfällig täckning vid en stor välbesökt byggnad som ett sjukhus så skulle de sätta upp extra sändare vid sjukhuset som förstärker täckningen.
     
    Kristy gillar detta.
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 330
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  20. Scaniaogge

    Scaniaogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2014
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Det var Banverket, 3GIS och Tele2 (N4M). Tre har byggt 4G i området för inte så längesedan så vad jag kan räkna ut är det Tre som har dom nya antennerna.

    Edit: Dock ingen hi3g märkning alls, men det verkar dom ha slutat med. Såg ut som nya kablar från 3GIS boden.