Fråga: Bästa Smarta Hemlarm 2022

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av lejonel, 24 maj 2022.

  1. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 848
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Börjar bli rätt less på Verisure. Kört med dom i över tio år nu och har därmed rätt gamla kameror, detektorer osv. Dom har betydligt modernare prylar på sin hemsida me vill ha löjliga priser för att byta ut befintliga.

    Därmed funderar jag istället på att köpa ett "smart Hemlarm" och slippa som 500kr/mån som Verisure äter upp.

    Så någon som har tips på ett bra system som gärna går att få in i Google Home.
     
  2. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jag är faktiskt inne på att köpa Ajax och läser väldigt mycket om det :)
    Dock har jag ingen erfarenhet så jag kan nog inte uttala mig.
     
    bernard gillar detta.
  3. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Jag kör Samsung smartthings.
    Vet inget om Ajax men om du är villig att pilla lite själv så kan jag rekommendera smartthings. Styrkan är att du kan köra både z-wave och zigbee prylar.
     
    chraist gillar detta.
  4. SwedeWhite

    SwedeWhite Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2019
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag har kört Ajax i 4 år-ish. Bytte från Verisure pga kostnadsbiten och den löpande månadskostnaden
    Har fungerat utan problem för oss (vi är en familj med tonårsbarn).
    Det tog mig 1-2 timmar totalt från att jag packat upp prylarna till allt var igång och fungerande. Har inte rört hårdvaran sedan dess (förutom en sensor, se nedan).
    För mig var det verkligen plug and play
    Jag har ett GSM-kort från Comviq för en 300-ing/år som sköter GSM-delen.

    Har diverse dörr/fönster sensorer och ett par water-protect. Totalt 20 enheter ungefär. Har dock inte fire-protect vilket jag läst/hört om kan va överkänsligt. Men ingen erfarenhet där

    Jag fick byta 1 dörrsensor då den drog onormalt mycket batteri (fick byta batteri en gång i kvartalet) - gick på garanti. Övriga enheter har fortfarande mycket batteri kvar efter 4 år.

    Vi använder oftast appen (iphone och Android) för att larma av, och keypad för att larma på. Har läst att många "klagar" på att keypaden är omständlig men det är inget jag upplevt. Dock har vi valt att ha samma kod för alla i familjen. Ska man ha separata koder blir det väl många tryck för att larma av. Därav kör vi appen.

    Jag håller på att snegla på att byta/integrera mina kameror i Ajax men har inte haft något jättebehov av att byta så den lösningen jag har nu funkar för oss. Men visst är det smidigare att ha allt i samma system.

    Så vi är supernöjda - och jag är inte någon Ajax-fanboy som försvarar Ajax i vått och torrt. Jag är en vanlig användare som (faktiskt) råkar va helnöjd med mitt köp och val
     
    bernard, frpl, milky81 och 1 annan gillar detta.
  5. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Med separata koder, hur menar du att det blir många tryck för att larma av? :)
    Kör du några kameror idagsläget?
    Men köpte du något paket eller köpte du allting "löst"?
    Dum fråga men varför har man ett GSM kort? Går inte saker och ting på wifi?
     
  6. SwedeWhite

    SwedeWhite Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2019
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    .Inga frågor är dumma och jag svarar så gott jag kan :)

    Jag TROR att om man har separata koder för olika personer måste man slå ex *01*1234# för att person 1 ska larma av. *02*1234" för person 2 osv. Dvs 9 knapptryck. Larma på är 1 tryck. Och larma av i appen är 1 tryck

    Jag göra några gamla d-link kameror som inte kan integreras därav mitt ev byte

    Jag köpte allt löst men som ett paket, så att säga. Leverantören (som inte finns längre) satte ihop ett skräddarsytt paket till mig

    GSM kortet är extra säkerhet så att det kan larmas om ex Wifi går ner. Men det är såklart valfritt om man vill ha det. Enheterna pratar med varandra via ett internt protokoll. Så både Wifi och GSM kan köras parallellt
     
  7. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Haha tack! :)
    Ah då förstår jag, jag funderar på att köpa allting löst också och kanske på avbetalning alternativt ta några produkter i taget. Men vilken hub köpte du?

    Det är iofs smart! Men vilken plan från comviq köper du?
     
  8. SwedeWhite

    SwedeWhite Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2019
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    När jag köpte fanns bara original-Huben så det är den "gamla" standard varianten. Jag betalade knappt 9.000 för allt som jag sparade in efter bara något år jämfört med Verisure

    Jag tror Comviq-planen heter "kotantkort standard" eller liknande. Det är 1 Gb data som räcker 365 dagar. Men jag vet att det finns andra (billigare/bättre?) alternativ. Men jag är nöjd med det jag har
     
    bernard gillar detta.
  9. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Ah det var rätt smart! :)

    Ah så 1GB skulle räcka för ett år om jag förstår det korrekt? :)
     
    SwedeWhite gillar detta.
  10. SwedeWhite

    SwedeWhite Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2019
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Absolut. Det går ju "ingen" data.. Tror det gått åt 200 mb på 4 år eller något liknande. Osäker på vad som används men tror systemet skickar några kilobyte för att kolla systemet då och då
     
  11. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jaha ohaha! Det var ju ingenting! :D
    Men använder ni inte keypaden för att larma av? Tänker att det är "omständigt" att ta fram telefonen, leta fram appen och larma av. Är det någon delay därefter?
     
  12. SwedeWhite

    SwedeWhite Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2019
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jo. Vi använder keypaden kanske 3 ggr av 10. Men som jag sa har vi valt att ha samma kod för alla i familjen. Då är det;
    Slå kod (4 siffror) och larma av. Det funkar ok. Men det är supersmidigt att ta fram mobilen också. Smaksak.

    Fördröjningen kan du styra i appen och per sensor. Men det finns dom som är mycket bättre än mig på det. Kolla Ajax-forumet här exempelvis
     
  13. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Ah sorry jag menade ifall det fanns någon tag. Skrev lite fel där haha :D
    Oj visste inte att det ens fanns ett forum här, tänkte inte ens på det! Kollar!:)
     
    SwedeWhite gillar detta.
  14. adress

    adress Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2019
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    76
     
  15. adress

    adress Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2019
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    76
    Många larm finns det. Jag vill gärna vara ansluten till vaktfirma - på gott och ont. Hur fungerar det i ditt fall? Har nu Verisure och. Sköter på/av via Yale Doorman. Bekvämt med bricka och kod. Allt fungerar klockrent med min iPhone och AppleWatch.
    Verisure höjer ofta månadsavgiften vilket är irriterande. Bekvämlighet kostar - tyvärr