Mobiler som inte tål att tappas. Varför produceras sådana?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kate, 17 nov 2012.

  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Inte för mig! Däremot vet jag andra som krockar oftare. Mest i stolpar och annat men ändå.

    Jag tappar inte min telefon heller så för mig är normal användning att inte tappa min telefon. Samma sak med min laptop och allt annat jag är rädd om :)
     
  2. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Att tappa den tillhör knappast normal användning. Den är till för att man skall kunna bruka de tjänster den erbjuder - och att tappas är inte en av dem i de flesta fallen.

    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
     
  3. medstud

    medstud Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om man gör som Nokia och bygger en telefon som tål att tappas får man i stället skit för att den är för tung, med sina 50 extra gram. Form över funktion är tyvärr standard.
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Precis! Det är inte normal användning att ens teknikprylar skall hamna på hårda ytor ifrån höga höjder. Normal användning är att hålla i sakerna.

    Det är därför det finns skal, skärmskydd och försäkringar :)

    Ett tips som passar in i tråden är att Elgiganten börjat, i alla fall i Jönköping, med displaybyte på telefoner för typ 500:-. Billigare än alla försäkringar som finns och det är ju oftast displayen som pajjar.
     
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 143
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag tror inte jag tappat en enda av mina telefoner de senaste fyra, fem åren.
    Har svårt att se hur ni klarar av att tappa dem hela tiden. Vad pysslar ni med för aktiviter egentligen?
     
  6. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Yepp! För den som inte fixar att hålla telefonen borta från asfalten så finns det ju skal med extra bra skydd!

    Exempelvis Case Mate Tough:
    http://www.case-mate.com/Samsung-Galaxy-S-III-Cases/Case-Mate-Samsung-Galaxy-S3-Tough-Cases.asp

    Morsan har tappat sin telefon på stenhårt butiksgolv i samband med arbete otaliga gånger, med ovanstående skal (fast för HTC Desire).
    Hon var förutseende och skaffade ett skyddande skal, och telefonen håller ännu!

    Hellre att de utsatta och tapp-benägna skaffar rätt produkter för sin användning, än att alla telefoner från fabrik ska bli onödigt feta pga extra mycket stötdämpningsmaterial.
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Precis. Belasta inte oss som kan hålla i grejjerna med extra vikt och storlek på grund av de tapphänta människorna :)
     
  8. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Vill man har nåt som tål att behandlas ovarsamt så ska man kika på det material som militären använder... där kan man tala om rediga robusta saker som faktiskt är konstruerade att tåla att skyfflas runt lite hur som helst... varsågod att konka runt på en 3kg tung telefon...
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Företagen designar produkter så att kunden av olika anledningar måste förnya sina produkter regelbundet. Läs om planned obsolescence (planerat åldrande): http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

    Nu handlar det nog inte så mycket om det utan handlar mest om efterfrågan. Kunder köper hellre telefoner som går sönder. De telefoner som är lite mer hållbara och vattentåliga säljer helt enkelt inte lika bra.

    Alla vet ju om att mobiler är ganska ömtåliga så varför skaffar alla då inte skydd som gör dem mer tåliga?

    Frågan som borde ställas är: Varför köper kunder mobiler som inte tål att tappas?
    Det kanske grundar sig i att kunderna helt enkelt vill byta sin mobil regelbundet och en hållbar telefon är svårare att ha sönder.
     
  10. Nwinter

    Nwinter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Telefon 2:
    Sony Xperia S
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Definiera "bra" konstruktion? Bra behöver väl inte enbart betyda stöttålig eller liknande :)

    Enkelt svar på frågan är väl, som så många andra sagt, att en stöttålig, och därmed mest troligt större/tyngre/osv, telefon inte säljer lika bra som en "vanlig" med slimmad design och utseende som prioritet. Då tillverkas dom inte heller i lika stor utsträckning. Jag vet att jag definitivt inte tappar min telefon såpass ofta att jag känner behov av att köpa en som pallar det bättre än min nuvarande... :)
     
  11. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Tänkte bara flika in med och säga att förr så var bilarna hårdare och tålde betydligt tuffare smällar. Men man kom fram till att mjukare bilar absorberar smällen och chansen att de som faktiskt sitter i bilen överlever. ;)
     
    DCLXVI gillar detta.
  12. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Har faktiskt de skalet på min. Gillar hur den känns i handen. Jag har dock aldrig tappat mobilen än. Displaysskydd används dock inte. Hatar hur de känns då man swypar på skärmen med skydd på. Men skalet rekommenderar jag till folk som vill ha något ordentligt. Synd bara de är lite väl dyrt men de tycker man nog de är värt den dagen man tappar de.
     
  13. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag kan bara prata för mig själv men säg att jag köper en S3 som inte kan gå sönder, kan inte faila, kan inte krascha eller på något sätt göra mig missnöjd. Sedan kommer S4:an.. Den är lite bättre på precis allt. Den kraschar inte heller och strular aldrig.. men den är 50% snabbare, har 256GB lagringsutrymme, och sjukt mycket bättre skärm och den har turbo deluxe 4G+++...

    Jag vet inte hur ni skulle resonera.. men va fan.. poängen är att jag byter inte mobil för den gamla har gått sönder eller strulat nämnvärt mycket.. de finns andra saker, andra kvalitéer, som vi tittar på också. Min farsa däremot han behåller gärna sin mobil i 15 år.. svartvitskärm som har batteritid som håller 2 veckor.. ja han gillar de och vill aldrig ha en smartphone för dom har så dålig batteri och är svåra, men majoriteten av smartphone folket som hänger på Swedroid iaf tror jag resonerar lite som mig. Jag tror fler och fler inser vilken skön sak de är att ha en smartphone. Behoven ökar hela tiden. Precis som med TV. för 15 år sedan va 28" stort..idag är 55" standard... Fråga er själva er sista mobil, va den sönder när ni bytte till den ni har idag? ;)
     
  14. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Japp, totalt förstörd efter ett fall från 3 våningars höjd.
    Däremot så kommer nästa byta ske innan mobilen går sönder...tror jag :)
     
  15. PingviN

    PingviN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Det är ett resultat av att vi inte längre anser att tålighet är så viktigt. Vi vill ha tuna telefoner med stora skärmar i attraktiva material och då är det svårt att få samma hållbarhet som tidigare.
     
  16. DCLXVI

    DCLXVI Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ja, annars hade jag inte bytt...min Desire HD började spontanhänga sig...lite frustrerande...
     
  17. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Kosmetisk snyggt säljer än tåliga saker och om saker inte går sönder. Köper man inte ny, att reparera kostar i längden (beroende hur skadad) och bättre köpa nytt.
     
  18. MrKarisma

    MrKarisma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    En tråd väl värd att väckas till liv igen. Har nu spräckt skärmglaset på 3 telefoner i rad och byte av skärmglas har enligt reparatörerna jag kontaktat kostat omkring 2500kr, så istället har jag köpt ny telefon för ungefär de pengarna varje gång. Min LG G4 har plastskärm, tappad hundratals gånger och det har aldrig varit något problem. Visst, några repor blev det efter 3 års användning, men vem bryr sig? Helt jävla otroligt att tillverkarna envisas med glas i varenda jävla modell nuförtiden! OCH PÅ BAKSIDAN MED!?!?! Blir så jävla förbannad!!!! Nåt så förbannat onödigt idioti total dumhets puckat!!!
     
    eastbound gillar detta.
  19. Lagerlöf

    Lagerlöf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag har inte haft sönder glaset på en enda smartphone, och det är väl rätt många år sedan jag skaffade min första.

    Ser inte att det är tillverkarnas fel riktigt.
     
    Kristy gillar detta.
  20. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 143
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Ser att jag kommenterade i denna tråden 2012, kan uppdatera med att jag fortfarande inte lyckats tappa en telefon på ett sådant vis att den gått sönder. Jag har däremot faktiskt tappat en telefon nu, 10 år senare. :P
     
    jnsson gillar detta.