Spräckt display

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av Tisu, 9 sept 2010.

  1. BENmeister

    BENmeister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    jahapp, nu gick även min lcd display sönder ikv, just när man fixat surf till mobilen.
    Själva glaset är inte alls trasigt, är bara lcd displayen som lyser i grymt konstiga färger och därmed gör mobilen oanvändbar.
    Har kollat lite på lcd displayer på ebay som kostar lite över 500kr. Är det svårt att byta själv, och vad är det för kvalitét på den lcd displayen?

    Är detta något som kan vara värt att ta upp med sitt försäkringsbolag?
     
    Last edited: 10 okt 2010
  2. calle_d

    calle_d Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Det är svårt att byta själv vad jag vet. Jag skulle inte ge mig på det. Försäkringsbolaget borde kunna reglera skadan med en självrisk (brukar vara 1500 kr).

    Hur gick displayen sönder? Tryckskada? Tappad i golvet?
     
  3. BENmeister

    BENmeister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Det skumme är att jag verkligen inte vet. Jag hade mobilen i fickan tillsammans med plånboken. När jag tar upp mobilen ser man att den fått en smäll på vänsterkanten av skärmen och det läcker liksom ut färger där.

    Måste man visa upp kvitto till försäkringsbolaget? Är det någon skillnad om man köpt mobilen i USA?
     
  4. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
  5. BENmeister

    BENmeister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Det som verkar vara konstaterat i den här tråden är att det verkar vara väldigt svårt att byta displayen själv.

    vet ni vad Acer tar för pris om man skickar telefonen direkt till dom?
    https://customercare.acer-euro.com/customercare/CaseBooking.aspx

    Kommer förövrigt snart lägga ut en bild på hur min skärm ser ut...
     
  6. honoka

    honoka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Om inte Mobilproffset är en auktoriserad Acer verkstad så nej. Din garanti försvinner i och med att kvaliteten på deras jobb inte kan garanteras. Men förmodligen kan Mobilproffset ge dig någon form av garanti på just deras jobb,
     
  7. BENmeister

    BENmeister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

  8. Crozz

    Crozz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    252
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Kostar 1454kr (inklusive frakt och moms) för att få skärmen fixad.
     
  9. nkewk

    nkewk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ärligt talat så vet jag inte, men skulle tro att bara för att jävlas så kommer dem inte ta emot den... : /
     
  10. mrxyz

    mrxyz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    fan också..

    Tappade själv telefonen i golvet(ca 0.5 meters höjd) igår och stora delar av displayen är nu trasig. Dock klarade sig glaset utan en enda repa.. känner nog att det inte är värt att laga. När kommer första androiden med två-kärnig processor till Sverige?
     
  11. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Nu har ju Acer haft kvalitetsproblem med sina mobiler i de första batcharna och om glaset inte har spruckit så kan ni ju faktiskt kolla med Acer om det går på garantin då displayen kanske var felmonterad och därför gick sönder vädigt enkelt. Spekulationer kanske men ändå värt att fråga tycker jag.
     
  12. BENmeister

    BENmeister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    svenska acer verkar inte vela ha oss som har liquids att göra. Acer i usa hävdar att fel på displayen inte täcks under garantin..
     
  13. BENmeister

    BENmeister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Har nu tagit isär telefonen, och allting gick helt felfritt, även fast det är många delar att hålla reda på. Har använt mig av sprängskisser samt bilder från andra som tagit isär telefonen.

    Nu väntar jag bara på att den nya displayen ska komma vilket kommer ta ca. 3v då den skickas från Honk Kong. Tror det kommer gå bra faktiskt, har höga förväntingar att jag kommer bli en av de få som själv lyckas byta displayen.

    Har använt rätt sorts skruvmejsle (T5) samt verktyg för att ta isär klockor för att skruva isär mobiltelefonen.

    En sak som är säker är att det är pilligt arbete. Har även tagit kort steg efter steg när jag plockat isär mobiltelefonen. Lyckas jag lägger jag ev. upp en guide som andra kan följa för att lättare veta hur man ska få isär den på rätt sätt utan att göra några misstag.

    //
    BENmeister
     
  14. Karambamannen

    Karambamannen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Coolt BENmeister!
    Helt rätt sätt tycker jag.
    Min HTC Legend råkade ut för samma sak. Kommer försöka rädda den själv på samma sätt som du.
     
  15. BENmeister

    BENmeister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    okay, arbetar just nu med att ersätta skärmen, den nya kom igår.
    Funderar bara på vilken typ av lim jag ska limma ihop telefonen med igen.. Några förslag?
     
  16. BENmeister

    BENmeister Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    skärmen utbytt, jävla krångel ändå.. Nya skärmen fungerar perfekt, men nu funkar istället inte touchen alls.. Jobbar vidare med att lösa detta
     
  17. Doid

    Doid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag tappade min Liquid i början på september och skärmen slocknade. Jag skickade in den för reparation genom Expansys (som skötte sig bra!) som skickade den vidare till Acer (som är en ren katastrof). Efter mer än en månad utan att något hände begärde jag tillbaka luren.

    Sedan skickade jag efter en screen här http://cgi.ebay.com/ACER-A1-OEM-S10...072899?pt=PDA_Accessories&hash=item230aaea483 och lämnade in luren och screenen på Mobil Teleakut (08-654 00 35) på S:T Eriksgatan 35 i Stockholm.

    Screenen kostade ca. 550 SEK och reparationen 500 SEK. Skärmen fick jag inom en vecka från Hongkong och reparationen fixade dom på en dag. Om ni tycker att 1050 SEK är ok för att få er trasiga Liquid hel kan jag rekommendera det här sättet.

    Sen strulade Launcher Pro därför att versionen hade blivit för gammal men det skapar jag en ny tråd för.