Första intrycken & omdömen Pixel 6 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 6 Pro' startad av Swedroid, 20 okt 2021.

  1. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Låter som det behövs en återställning alternativt så har du fått ett måndagsex tyvärr. Visst fingeravtrycksläsaren är inte världens bästa eller snabb men har personligen inga större problem med den.

    Samma här, inga probs alls. En grymt fin telefon!
     
    katho och Kristy gillar detta.
  2. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 018

    MINA ENHETER

    Jag stöter fortfarande på buggar och glitchar emellanåt. Läser en del på Reddit och XDA och det verkar ganska utbrett. Tyvärr har det varit problem med alla Pixel-telefoner jag haft. Har haft alla utom A-modellerna.

    Det största irritationsmomentet just nu är att telefon blir för varm och vissa funktioner inaktiveras, tex. kameran.

    Som jag skrivit tidigare är det ändå min favorittelefon. Det är mycket som är väldigt trevligt med den.

    Och imorgon kommer juni-patchen som löser allt :)
     
    AndliN och DroidJunkie gillar detta.
  3. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    +1 på det, jag är väldigt nöjd med min.
     
  4. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Samma här inga problem.Nöjd jag oxå
     
  5. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Efter att jag sålt min 6 Pro saknar jag möjligheten att styra skuggorna i sökaren på kameran samt den rena Android-upplevelsen. Samt såklart det mycket låga input-lagget. Tycker dock att 4x zoom är i minsta laget. 5x hade varit perfekt. Samt att jag inte saknar den överdrivna HDR-processningen (innan justering) i kameran. Saknar inte heller den extremt hala telefonkroppen.

    Trots detta lär jag väl plocka upp en snart för att återbesöka kameran och se om de trimmat något. Överlag är nog Pixel 6 Pro den bästa Android-telefonen som släppts men det finns helt klart förbättringspotential.
     
  6. Skogvaktaren

    Skogvaktaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2018
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    18
    Är förhållandevis jättenöjd jag med. Helt klart bästa Google telefonen jag ägt. Dock stör jag mig jäkligt mycket på fingeravtrycksläsaren
    På senare tid så tappar jag nät då och då där jag aldrig haft problem.
    När man swipar upp ibland så låser sig skärmen då och då...
    Hade inga problem från början med dessa saker..utan det har uppstått mer och mer senaste månaderna.
    Måste nog försöka med en återställning snart fast det bär emot ☹️
     
  7. Fr3dr1k

    Fr3dr1k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2021
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6
    Eller så testar du installera beta 13 och ser om det hjälper ?
     
  8. Skogvaktaren

    Skogvaktaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2018
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    18
    Den skarpa lär väl släppas snart.känns som jag kan vänta på den
     
  9. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Själv slog jag till på en igen. Saknar den låga vikten och är nyfiken på Android 13. Samt insett att hur bra än Gcam blir på S22 Ultra är det ingen port som har perfekt fungerande astro med rätt fokus på stjärnorna vilket jag saknar.
     
    DaBull, Taskman, flipp och 2 andra gillar detta.
  10. Jonas78gbg

    Jonas78gbg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2018
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    41
    Välkommen tillbaka

     
    inact_046 gillar detta.
  11. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Införskaffade mig en Pixel 6 Pro (för andra gången) som anlände igår. Jag har även en S22 Ultra Snapdragon och en iPhone 13 Pro Max så det är lite oklart om jag kommer behålla Samsung eller Pixel som min Android side-kick. Anledningen till att jag återbesöker denna lur är att jag verkligen saknar stock Android samt vissa funktioner i kameran som aldrig blir lika bra med en portad GCam (framförallt när man fotograferar stjärnhimlen med Astro mode).

    Första intrycken (jämfört med S22 Ultra) efter att ha använt Pixeln i ett dygn:
    • Den lättare vikten är ett mycket stort plus
    • Stock Android är verkligen det snyggaste och mest finputsade som Android kan erbjuda just nu. One UI ser faktiskt förjävligt ut i jämförelse
    • Input lag är iPhone-klass på Pixeln men det förekommer mer stutter och hack i animationer och scroll jämfört med både iPhone och S22 Ultra (trots att jag forcerat 120hz i developer settings)
    • Skärmen är inte lika "poppig" som S22 Ultra men snäppet mer korrekt kalibrerad och mer användbar för att redigera bilder
    • Har saknat motion-lägena i kameran och magic eraser i bildredigeringen (trots sina tillkortakommanden)
    • Always on display på Pixeln är den bästa implementationen på någon telefon jag testat. Älskar den stora klockan och hur inkommande notiser presenteras samt att man ofta ser profilbild till notiser som kommer från meddelandeappar. Funktionen att identifiera musik som spelar är också helt suverän.
    • Pixel 6 Pro i vitt är väldigt läcker, jag gillar designen skarpt trots robocop-visiret på baksidan
    • Pixeln är verkligen snorhal, väntar ivrigt på mina EasySkinz
    • Batteritiden är rätt dålig på Pixeln men så är det alltid i början innan adaptive battery lärt sig användningsmönstren
    • Gillar att kameramodulen på baksidan täcker hela bakstycket och gör att telefonen inte vickar på bordet
    Kameran då?

    Ser att det hänt saker här under tiden jag inte ägt en Pixel. Jag tog lite bilder innan jag uppdaterade kameraappen och de såg ut som jag mindes dem från tidigare. Sen uppdaterade jag till senaste version och glädjande nog verkar de ha lugnat ner HDR något - det såg direkt mer naturligt ut. Det är fortfarande en av de mest HDR-intensiva mobilkamerorna och bilder blir ibland lite too much men det går ju att justera med Shadows-reglaget.

    Hur står den sig mot S22 Ultra med en perfekt kalibrerad GCam då? Bättre än tidigare, glädjande nog. Men S22 Ultra GCam verkar ha ett litet övertag både i detaljrikedom och brushantering. Jag har tagit rätt många testbilder och i 3/5 fall är S22U/Gcam den bättre bilden och 2/5 fall är Pixeln snäppet mer detaljrik och renare i bruset. En sak som däremot S22U/Gcam alltid är bättre på än Pixeln är färgkorrekthet. Framförallt vitbalansen är fortfarande en enda röra på Pixeln. Obegripligt att de inte åtgärdar detta.

    Om det finns intresse kan jag göra ett litet kameratest mellan S22U/Gcam och Pixel 6 Pro så att ni kan bedöma själva. Det är i mitt tycke de två bästa kameramobilerna just nu på Android-sidan, så det kanske kan vara kul läsning.
     
    anderzohn, Kristy, poowntus och 4 andra gillar detta.
  12. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    100% closeup från en bild tagen i ett halvmörkt rum i det vanliga kameraläget (ej Night Sight).

    Screenshot_20220616-164000.png
    Pixel 6 Pro

    Screenshot_20220616-163948.png
    S22 Ultra Snapdragon GCam

    Det är tydligt att Pixeln är både brusigare och saknar lite detaljer. Den plockar inte heller upp den gröna färgen på Blossa-flaskan lika bra som S22 Ultra/Gcam.

    Det är dock "pixel peeping" det handlar om, dvs tittar man på bilderna på en mobilskärm ser man inte denna skillnad alls. Den syns dock på en högupplöst datorskärm där Pixelns bild ser mindre detaljerad ut.

    Som sagt, finns det ett intresse kan jag göra ett mer djupgående test med olika typer av bildscenarion som tydligare visar skillnaderna mellan dessa två kameror.
     
    Kristy, livinl0ud, AndliN och 2 andra gillar detta.
  13. Tjotte

    Tjotte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    499
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Jag körde beta 13 tills för 2 veckor sedan när jag bestämde mig för att gå ur beta, telefonen ska då få en uppdatering som installerar senaste skarpa versionen. Jag hade problem med att några appar inte fungerade i beta så därav rollback. Problemet var att telefonen crashade av återställnings-OTAn och gick inte ens att flasha om. Efter lite argumentation med google uk (valde dem för att få bra engelskspråkig support) och efter flera eskaleringar av mitt problem till experter 3 instanser upp i leden så gick de till slut med på att byta ut min enhet mot en refurbished, lär komma nu i veckan..

    Men till kritan, var försiktig med att köra beta om det inte är absolut nödvändigt är det jag vill ha sagt. Jag kommer inte köra beta ngt mer :P
     
    Kristy gillar detta.
  14. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 763
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Jag har ännu en gång skaffat mig en Pixel 6 pro. Va inte nöjd med den förra gången bl.a för att det va för mycket buggar. Nu känns det som den fått tid på sig att mogna. Tycker exempelvis att ljudet är mycket bättre än vad jag kommer ihåg. Använder mig av adaptive sound. Är faktiskt väldigt nöjd med ljudet nu. Inte lina obalanserat som tidigare. Visst kommer mer ljud i nedre högtalaren men jag upplever det inte alls så obalanserat som tidigare. Och fingeravtrycksläsaren har man banne mig fåttigång. Även fast jag har ett whitestone dome glas på så reagerar den snabbt. Det här va en kul nygammal bekantskap.
     
    flipp, eastbound, Jowee och 2 andra gillar detta.
  15. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Håller helt med om ljudet. Den är nu bättre än min S22 Ultra vilket den inte var innan.

    Fingeravtrycksläsaren är dock lika usel för mig. Funkar bra inomhus men så fort jag går ut i solen är det PIN-kod som gäller (trots att jag läst in fingret i solljus).
     
  16. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 763
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Precis så där kände jag med ljudet. Det är fylligare än i min S22 ultra. Otroligt vilken skillnad det är mot förut.
     
  17. MalZon

    MalZon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Pixel 6 Pro 12/256Gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6 Pro 12/256Gb
    Fick min P6P igår. Satt hela kvällen och loggade in över allt, fixade BankID m.m. så har väl inte hunnit riktigt klämma och känna på den. Men jäklar va mycket inställningsmöjligheter det finns.
    Enda jag direkt kan känna att jag saknar är en liten indikator när man har en notis och nät batteriet är fulladdat.
     
    Kristy och AndliN gillar detta.
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Skaffade mig en 6 Pro i helgen. Min första Pixel. Inte hunnit använda den så mycket än men än så länge är intrycken rätt goda. Skärmen är lite bättre än vad jag hade förväntat mig. Det finns säkert ännu modernare med nyare teknik på senaste Samsung men om man ser till generell bild så tycker jag detta verkar tillhöra den absoluta toppen. Perfekt uniform panel med god färgåtergivning som bara är härlig att titta på.

    Hade inga större förväntningar på högtalarna efter jag tittade nån recension i helgen men de överraskade ju. Tycker det låter riktigt fylligt och bra. Sen såg jag ju kommentarerna angående det här inne nu som förklarar saken.

    Kameran verkar väldigt kompetent. Ska bli kul att kunna leka med HDR-reglagen för skuggor etc. Det verkar ju Google vara ensamma om och det är en riktigt fin funktion som är en stor bonus. Tele verkar kompetent och kul att de satsade på den vilket de flesta inte gör.

    Sett till flyt verkar den ju helt ok men hade nog förväntat mig en lenare upplevelse. Vissa appar hackar en del samt enhandsfunktionen har inget flyt i sin animation. Faktum är att min Motorola Edge 20 har bättre flyt i vissa appar samt systemanimation för enhandsläge. Så jag kan inte säga att jag upplever förbättrat flyt med Pixeln även om den givetvis är snabbare. En eloge till Motorola som jag alltid tycker har optimerat deras telefoner väl. I alla fall de jag testat.
     
    flipp, frassedylan, Etzolin och 4 andra gillar detta.
  19. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Kul att du testade en!

    Håller med om skärmen. Det är nog min favorit just nu på Android, påminner väldigt mycket om min 13 Pro Max i kalibreringen (ingen tint när man vinklar den och väldigt clean vitbalans).

    Kameran är absolut en höjdare. Visst går det att slå den med en bra GCam-port på S22 Ultra, men det finns en stabilitet i stock-kameror som man aldrig riktigt uppnår med GCam ports. Det är alltid något som strular eller nåt scenario som kräver manuella inställningar för att fungera. Det är så skönt när allt bara funkar.

    HDR-reglaget är suveränt smart och jag saknade det från första sekund när jag sålde min förra Pixel 6 Pro. Jag hade bara önskat att man kunde sätta ett ingångsvärde - hög, default, låg som trimmar den automatiska HDR-justeringen åt ett eller annat håll. Jag tycker nämligen att automatiken ljusar upp skuggor snäppet för mycket fortfarande.

    Sen är det ibland störande när kameran manuellt skiftar till digital zoom på 4x. Det går såklart att komma runt genom att manuellt aktivera night sight, men det är en sak jag uppskattar med GCam ports - att man har full kontroll över detta själv.

    Ytterligare en sak som är tydligt sämre än S22 Ultra kameramässigt är närgränsen. Tele kräver ett ganska långt avstånd för att kunna fokusera och det finns inget makroläge på ultrawide. Även 1x-kameran har relativt dålig närgräns.

    Se till att sätta på ett skin på den om du precis som jag tycker att den är för hal. Jag köpte från EasySkinz och leveransen tog cirka två veckor. Deras skins med skrovlig yta är väldigt härliga och ökar greppbarheten avsevärt på telefonen.

    Vad det gäller animationer och hackighet håller jag helt med dig. Det som är bra med 6 Pro är att den har mycket lågt input lag, så den reagerar alltid direkt på touch, men det är alldeles för mycket småryck här och där. Helt ofattbart att de inte kan fixa så att Chrome kan scrolla mjukt på webbsidor, det är väl kanske där man har störst nytta av 120hz och nu blir det ingen direkt bra upplevelse när det ibland går supermjukt och sen börjar det rycka. Det är bara iPhone som klarar att scrolla mjukt av alla lurar jag testat, S22 Ultra är likadan. Kanske är en Chrome-issue helt enkelt. Ska testa lite andra browsers.
     
    frassedylan, Kristy och dannejanne gillar detta.
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Input lag är lågt ja, det är en positiv sak. Tycker haptiken är rätt skön också. Låter litegrann men till skillnad mot min Mi 10 Ultra låter det mer som ett dämpat mekaniskt tangentbord typ, *thock* så att säga medans 10 Ultra mest låter lite ihålig och billig fast den också har rätt bra stuns.
     
    flipp gillar detta.