Fråga: Wakelock..??

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 15 jun 2022.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Android 12 har gjort en stor förändring till det bättre på min telefon, Motorola G30, jag är jättenöjd på alla vis. Det har medfört att jag har "experimenterat" av nyfikenhet, mycket mer än med någon annan OS version förut.

    Batteriförbrukningen är mycket bättre än det var med 11:an, dock nu upptäcte jag en grej, "Wakelock". Telefonen har nästan inte använts efter senaste laddning.
    Googlande visar att Wakelock är det många som har frågor om, utan att man (jag) hittar något exakt svar.

    I mitt fall, plötslig dyker Wakelock upp i battery usage stats, och grafen visar en mycket högre batteriförbrukning från vad som kan se ut som ungefär samma tidpunkt som Wakelock aktiverades. Några minuter senare kan man tydligt se att Wakelock är aktiv.
    Jag startade om luren, och Wakelock försvann (??), utan ens visa %-siffran för redan förbrukat batteri av Wakelock. Några tmmar senare visar grafen att elförbrukningen har börjat stabiliseras ungefär vid tidpunkten för omstarten.

    Jag undrar vad som har aktiverat Wakelock? Om det är möjligt att finna ut? Googlande visar alla möjliga orsaker och lösningar, utan egentligen ge något konkret svar. Ett iofs rimligt påstående var någon bugg i Android, eller i någon appuppdatering, men...(?)!

    Någon som har en "input" i frågan?

    Wakelock.png
     
  2. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    958
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Wakelock är att appar kan hålla igång cpu/skärm etc när telefonen är oanvänd:


     
    Kristy och katho gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har dock inte sett det namnet under batterihistoriken överhuvudtaget vad jag kan minnas
     
  4. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    958
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Okej. Jag har Wakelock i batterihistoriken på Pixel 6 Pro.

    Under rubriken ”Systemanvändning …”
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah, då måste den ha tillkommit på senare versioner. Jag har Android 9 och där finns den inte med för mig iallafall.
     
  6. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    What is this, 2012!

    Jag ser att gamla batteri problemet är tillbaka.
     
  7. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Är antagligen så enkelt att någon app eller tjänst t.ex vill synkronisera något med servern ( fotobackup, annan backup, hämta mail, meddelanden) och då helt enkelt sätter en tid telefonen ska vara aktiv innan den går ner i "sparläge" igen. Dvs man tvingar telefonen att vara aktiv den tiden.

    PowerManager.WakeLock | Android Developers
     
    Kristy gillar detta.
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag kan inte hitta alternativet "Systemanvänding" i Android 12 på Motorola. Kan det vara ett spcifikt Google Pixel feature?

    Konstigt i mitt fall, efter reboot försvann båda Wakelock och Android OS från listan i batterihistoriken. Android OS har jag iofs inte sett på listan förut vad jag kan påminna mig.
     
  9. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    958
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Möjligt. På Pixel är batterihistoriken uppdelad på "Appanvändning" och "Systemanvändning".
     
    Kristy och geobjork gillar detta.
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag får upp "Wakelock" en gång ibland i batterihistoriken, utan att jag kan finna ut vad som aktiverar det. Kan då se på grafen en markant ökning i batteriförbrukningen. En omstart av telefonen tar bort Wakelock, och förbrukningen går helt markant ned.
    Ser i tips för att spara batteri att man rekommenderas att "Stäng aktiva appar och starta om mobilen regelbundet".
    Undrar då hur man hittar och stänger av aktiva appar? Och hur ofta gör man det?

    Tips för att spara batteri.
    "Vid en intensiv användning tar batterierna snabbt slut. Du kan förbättra batteritiden genom att vara uppmärksam på några saker. Stäng aktiva appar och starta om mobilen regelbundet. Detta stänger appar som körs i bakgrunden och som minskar batteritiden! Var även uppmärksam på inställningar som GPS, NFC, Bluetooth och/eller automatisk synkronisering. Stäng av dessa inställningar när du inte använder dem. Mobiltelefonens skärm är ofta det som förbrukar mest ström. Om du sänker ljusstyrkan kan du snabbt och enkelt spara energi!"
     
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Aldrig, förutom om det är någon app som visar på onormal aktivitet (troligen en bugg i appen isåfall).
    Operativsystemet sköter sånt själv på optimalt sätt.

    Det wakelock du ser har dragit 2% på över 20 timmar, försumbart mao.
     
    frassedylan gillar detta.
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det du säger stämmer inte om du tittar på graferna jag postade i TS-inlägget. Från kl.05:36 till kl.06:16 har batteriprocenten gått ned från 35 till 30%, altså på 40 minuter. Det var en ren tillfällighet att jag upptäckte att något inte stämde med batteriförbrukningen. Efter reboot blev det "normalt" igen.
    Också, ett googlesök på ämnet visar att detta inte är ett okänd issue, dock är mina kunskaper alt för dåliga till att vara sig hitta orsaken eller argumentera om det.
    Men en sak vet jag dock med säkerhet, något ändrade sig vid en tidpunkt på min telefon, som har en konstig/oönskad inverkan på batteriförbrukningen, och det dyker upp lite då och då.
     
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Lösningen är att ta bort/stänga av boven.
    Att stänga ned absolut alla appar kommer att leda till sämre batteritid för att apparna behöver hämta data som de annars håller lokalt i ram-minne.
     
    Last edited: 23 jul 2022
    geobjork och katho gillar detta.
  14. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ja så långt har jag fattad det. Problemet är bara att jag inte hittar boven.
    Först mistänkte jag Nova Launcher då det var enda "nya" appen jag installerat efter uppdateringen till Android 12, men Nova är det inte.

    Alt kan funka helt fint ett par-tre uppladdningsperioder. Fantastsk batteritid efter Android 12. Så plötsligt kan batteriet dyka från 80 till under 40% när den t ex ligger inaktiv över natten, och då visar Wakelock sig alltid vara aktiverad.
    Jag hadde mycket sämre batteritid i Android 11, dock aldrig det här "fenomenet". Möjligen ett "skönhetsfel", men man vill ju bli av med det...