Everydaycard - Nordea

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av xTQ, 17 jun 2020.

  1. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Fler som har trassel med EDC via Klarna? Andra gången nu som det inte går.
     
  2. AlanW

    AlanW Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Motorola Edge 20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola Edge 20
    Tror inte jag har upplevt problem med EDC och Klarna, inget jag minns i alla fall och, har nog haft EDC 3-4 år, fast då använder jag korten direkt, ingen curve etc...ännu :)
     
    bernard gillar detta.
  3. Kevo

    Kevo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Funderar på att skaffa detta kort, undrar bara de säger att man kan dela upp betalningen 4-24 månaders räntefritt, gäller det i alla butiker? Blir förvirrad av hemsidan där det först står grundvillkor och sedan räntefria alternativet.
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Har inget med butiken att göra utan det är Nordea som står för delbetalningen. Det står att du väljer när fakturan kommer, om du vill betala hela eller delbetala.
    Se bara till att du är medveten om kostnaden för att delbetala, uppläggningsavgift och adminavgift och ränta liksom.
     
  5. Kevo

    Kevo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Det såg jag, såg bara att det står att man kan välja 4-24 månader räntefritt (med adminavgift såklart) sen står det ränta med grundvillkor. När gäller det ena eller det andra? Blir lite osäker på om den 4-24 månaders räntefritt är en kampanj eller en standard grej i kortet. Ursäkta för förvirringen är lite ny med kreditkort.
     
  6. PSAJD

    PSAJD Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ränta med grundvillkor gäller om man vill dela upp betalningen av hela fakturan. Räntefri delbetalning kan man dock välja på enskilda gjorda köp på över 1000 kr. Smartast är ju dock alltid att betala hela fakturabeloppet, då tillkommer inga avgifter eller räntor.

    info från Mina sidor:

    • ÄNDRA KÖP TILL DELBETALNING

    Vilka köp kan jag ändra till delbetalning?
    För att kunna ändra till delbetalning behöver ditt köp vara minst 1 000 kronor och max din köpgräns på kortet. Delbetalning kan inte väljas för spelande eller för kontantuttag/banköverföring. Du kan ändra ditt köp fram till brytpunkten för nästa faktura (dvs inom samma månad som du gjort köpet).

    Hur ändrar jag ett köp till delbetalning?
    Du ändrar till delbetalning direkt här på Everydaycard online. Gör så här:

    1. Klicka på knappen 'Ändra till delbetalning' vid det köp du vill delbetala
    2. Välj delbetalningstid, granska och godkänn
    upload_2023-2-11_20-21-23.png


    *I månadsbeloppet ingår administrationsavgift på 35 kr/mån. Uppläggningsavgiften debiteras på första fakturan.

    Räkneexempel: Om du delbetalar ett köp på 10 000 kr i 4 månader med 0 % i ränta betalar du tillbaka med 4 lika stora betalningar. Effektiv ränta blir 8,33 %, totalt belopp att betala 10 235 kr. Månadsbelopp: 2 535 kr. inkl. admin.avgift. Uppläggningsavgiften debiteras på första fakturan.

    Jag har nyss gjort ett köp som jag vill ändra, men ser ingen knapp?
    Det kan dröja några dagar innan köpet bokförts. Först då kommer knappen synas bland dina transaktioner.

    Hur lång tid har jag på mig att ändra till delbetalning?
    Du har fram till brytpunkten för nästa faktura på dig. Det betyder att du som mest har en månad och som minst bara någon dag att fundera. Fakturan bryts runt den 4:e varje månad, men påverkas av helger och helgdagar. Eftersom det tar upp till tre dagar innan köpet bokförs och du kan ändra det, rekommenderar vi att göra inköpet med marginal till nästa brytpunkt.

    Vad händer om jag ångrar mig?
    Om du ångrar dig, vill ändra uppläggningen eller lämnar tillbaka varan/tjänsten du köpt, kan du skicka ett meddelande till Kundservice via Meddelanden så hjälper de dig att ändra eller ta bort delbetalningen.

    Kan jag ändra ett köp som redan fakturerats?
    Skulle det vara så att du inte hinner lägga om ett köp till delbetalning inom samma månad kan du få hjälp av Kundservice om du hör av dig inom 30 dagar efter att köpet gjorts. Skicka ett meddelande till Kundservice via Meddelanden.

    Hur lång blir återbetalningstiden?
    Det finns flera återbetalningstider att välja på. Jämför i lugn och ro hemma och välj den som passar dig.

    Vad är det för ränta på delbetalningen?
    Delbetalningen har 0 % i ränta. Du betalar en uppläggningsavgift som debiteras på första fakturan och en administrationsavgift per månad. Du ser avgifterna och en summering av totalkostnaden för just ditt köp innan du bekräftar din ändring. Avgifterna gör att en effektiv ränta uppstår och att det inte är detsamma som räntefritt.

    Räkneexempel: När du väljer att delbetala ett köp på 10 000 kr. i 4 månader med 0 % i ränta betalar du tillbaka med 4 lika stora betalningar. Den effektiva räntan blir 8,33 %, totalt belopp att betala blir 10 235 kr. och månadsbeloppet 2 535* kr.
    * I månadsbeloppet ingår administrationsavgift på f n 35 kr. Uppläggningsavgift på f n 95 kr debiteras på första fakturan.

    Uppstår några övriga kostnader när jag ändrar till delbetalning?
    Nej, inte utöver de som nämns i föregående fråga.



    · BETALNINGSFRIA MÅNADER
    Du har möjlighet att utnyttja 2 betalningsfria månader per år! De får dock inte tas ut i följd, och du måste ha minst tre månadsbetalningar bokförda innan du kan ta ut en betalningsfri månad. Kika på betalningsalternativen på din månadsfaktura - här ser du om du har kan välja att pausa betalningen. Ränta och adm.avgift debiteras då på nästkommande månadsfaktura.
     
    utor gillar detta.
  7. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Tyvärr så verkar EDC helt ointresserade av vad kunderna tycker samt feedback. Det är supersvårt att följa bonusen och det är idiotiskt att inte extra kortinnehavare kan släppas in för att kunna se aktuellt saldo. Har mailat in synpunkter, och får ett standardsvar där de tackar för synpunkterna, haha! Går antagligen direkt i papperskorgen.
     
    utor och Hultan gillar detta.
  8. Hultan

    Hultan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2019
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Ja, EDC verkar tyvärr ganska ointresserade av att förbättra vissa saker. Synd! Efter att du nu påminde mig så ska jag maila dem igen. Bra om många mailar om det, ofta :) Synd bara att det inte verkar finnas något alternativt kreditkort med 1% eller mer i bonus på allt, till en rimlig årskostnad. Då hade jag säkert bytt. Vi får hålla varandra underrättade här på forumet.
     
    utor och Vispen74 gillar detta.
  9. Kevo

    Kevo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2023
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Hur många dagar brukar det ta för att delbetslnings knappen ska synas vid ett köp? Syns ej trots att det ej är reserverat
     
    utor gillar detta.
  10. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Edit:
    Stämde av med kundtjänst. Ingen ränta påförs på övrigt saldo vid räntefri delbetalning. Jag som blandat ihop förslag på betalning med faktiskta transaktioner.
     
    Last edited: 11 apr 2023
    KTM gillar detta.
  11. mena

    mena Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    160

    MINA ENHETER

    Tänkte byta från Refunderpay till Everydaycard. Fungerar det att lägga till Everydaycard till Curve kortet?
     
  12. Hultan

    Hultan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2019
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Ja! Det har funkat i ett par års tid för mig. Jag kör Curve via Apple Pay med Everydaycard i bakgrunden (har även det fysiska Curve-kortet med mig ifall att…). Min sambo har det fysiska Everydaycard som hon betalar med. Då slipper vi avgifter för ett extra Everydaycard.

    En parentes: kom precis på att rent teoretiskt borde väl 3 personer kunna använda ett Everydaycard med hjälp av Curve!? En som har Curve via Apple Pay, en som kör det fysiska Curve-kortet och en med det fysiska Everydaycard. Men men, lite överkurs kanske.

    Lycka till!
     
  13. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    717

    MINA ENHETER

    Är det fortsatt så att köp via Curve hos matbutiker taggas som just köp i matbutiker? Är ju viktigt då EDC ger 1 % cashback vid köp i matbutiker men 0,5 % i övriga butiker.
     
    Last edited: 31 aug 2023
  14. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Då borde man väl kunna utöka till 4 personer genom Google Wallet också, åtminstone om man har en Android också. Tekniskt då liksom.
    Men frågan är om det är juridiskt hållbart? Det är väl troligen mot avtalet med kortutgivaren åtminstone.
     
  15. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    983

    MINA ENHETER

    Det där får någon gärna undersöka, om inte annat tänker jag själv testa det i november när bonusen återställs. Men det borde bara vara viktigt att använda EDC-kortet i mataffärer/bensinstationer i början på bonusperioden eftersom man efter 20k spenderat får 1% överallt, då kan man använda Curve hela tiden.
     
    Last edited: 31 aug 2023
    Hultan gillar detta.
  16. monavis

    monavis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2014
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Om du gör det, kan din sambo inte använda kortet utan din bankID på nätet. Tror det är värt att betala för extrakort.

    Och kortets försäkringar gäller inte om man betalar med Curve.
     
  17. Hultan

    Hultan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2019
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Sant. Men 90-95% av gångerna min sambo köper något på nätet, och därmed kräver att jag godkänner köpet på mitt mobila bankID, befinner jag mig alldeles i närheten. Annars får hon bara ringa och förbereda mig på att jag ska godkänna. Detta händer klart mindre än 1 gg/månad för oss.

    Du har säkert också rätt i att man förlorar alla försäkringar etc på det bakomliggande kortet då man betalar via Curve, vilket är viktigt att vara medveten om. Däremot tror jag Curve har en del försäkringar kopplade till Curve-kortet men har inte kollat upp detta. De kanske är bra men vågar inte lita på det helt ännu.

    Som en annan smart droid en gång skrev (utor tror jag):
    ”1. Vid dyra inköp, resor m.m där försäkring är nödvändig, handla med originalkortet.
    2. Övriga inköp, eller där försäkring via hemförsäkring täcker ev risker, går bra med Curve-card.” …alltså de absolut flesta vardagsköpen hemma (och på resan då man slipper växlingspåslag utomlands upp till 10 000 kr/30 dagar rullande (avgift tillkommer på helger…då ex PFC-kortet och liknande kan användas)).

    Att samköra ett EDC (utan extrakort) med sambon mha Curve funkar jättebra OM man är sambos som ofta träffas och kan använda det fysiska kortet vid köp som ”1.” ovan, om man inte litar/har koll på Curves egna försäkringar.
     
  18. Hultan

    Hultan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2019
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Detta är en mycket bra fråga. Jag har gjort några egna halvvetenskapliga uträkningar och tyckts se att jag får korrekt 1%-bonus i matbutiker med Curve och EDC som underliggande kort. Men jag är fortfarande inte helt säker eftersom bonusuträkningen på EDCs ”mina sidor” är obefintlig. Detta är den största nackdelen med EDC. Nästan omöjligt att dubbelkolla att man får korrekt bonus på alla köp då det är en viss fördröjning av både köpet och ev bonus innan de visas i ”mina sidor”.
     
  19. monavis

    monavis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2014
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Det finns inga försäkringar med gratis Curve. Tror det är inte smidigt att behöva tänka EDC vs Curve hela tiden. Jag använder Curve bara som backup om jag glömmer min plånbok.

    Dessutom funkar Curve dåligt för att betala drivmedel pga reservation som tar lång tid.
     
    Last edited: 31 aug 2023
  20. Jonthan

    Jonthan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    394
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max
    Platta:
    IPad Pro 2020
    Gör som dig, använder bara Curve utomlands och för en del betalningar på nätet
     
    monavis gillar detta.