Google Play Music funkar inte längre....

Diskussion i 'Applikationer' startad av Bo_B, 2 nov 2021.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har jättelänge haft mina ljudfiler på ett SD-minne i mina Samsungtelefoner. Jag flyttar detta kort till den nya telefonen när jag byter och så har jag musiken och berättelserna där.
    Jag navigerar med hjälp av filhanteraren "My Files" till det jag vill lyssna på och klickar på filen så spelas den upp i Google Play Music.
    Fast inte nu längre!
    Nu står det bara att jag skall koppla upp till Internet först, men det är jag redan. Allt annat nätrelaterat fungerar.
    Google Play Music verkar ha försvunnit.

    Vad kan man ha i stället? Jag har en videospelare VLC som nu erbjuds när jag klickat på en fil med tex Kamomilla Stad, eller Pelle Svanslös och då hör man ljudet men det finns ingenstans att påverka det annat än ljudvolymen med knapparna på telefonen. Byta ljudfil, stoppa uppspelning, pausa etc går inte för det finns bara ljudet, inget syns på skärmen av spelaren.

    Vi brukade lyssna på detta via bilens ljudsystem uppkopplat med bluetooth när vi körde barnbarnen men nu går det inte längre. Man har ingen kontroll ens i telefonen själv...

    Min telefon är en Samsung Galaxy S7 och jag har ett 64 GB SD-kort som lagring där.
    Musik och barnprogram upptar 5.2 GB i 1477 filer av mp3-typ.
    Videor (mp4) kan jag spela upp med flera olika spelare, men ljust mp3-ljud verkar omöjligt numera.

    OBS! Jag är inte intresserad av "streaming music" eller liknande för jag har allt mitt ljud i form av mp3-filer!

    HJÄLP!
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    frassedylan, chraist och Kristy gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Det bästa du kan göra är att hitta en ny app för ljuduppspelning. Google Play Music har ersatts av Youtube Music som sagt. Jag är inte särskilt säker på att Youtube Music kommer funka så bra för den slags "offlineuppspelning" du gör, även om den bör stödja det. Så mitt tips är att byta app, till en dedikerad app för ändamålet.

    Du vill alltså spela upp en del ljudböcker. Jag antar att det kan vara en lång lista med filer, typ 001.mp3, 002.mp3, 003.mp3, alltså olika delar? Och du kanske värdesätter förmågan att appen minns var du lyssnade senast? Eller vad är viktigt att appen ska kunna göra? Det finns ju några appar som är dedikerade för uppspelning av ljudböcker i mp3-format, jag kan leta upp den jag brukade använda senare.
    "Byta ljudfil, stoppa uppspelning, pausa etc" som du nämner är ju grundläggande saker som alla ljuduppspelare kan göra. Så bättre om du listar några funktioner du söker därutöver.
     
    Kristy och chraist gillar detta.
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Kristy och Nicole gillar detta.
  5. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    chraist gillar detta.
  6. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Inte ljudböcker men barnprogram som jag spelat in från radion för länge sedan (typ 1985) och konverterat till mp3 när det uppfanns.
    Där är det olika avsnitt, säg 12 st som varar mellan 5 och 10 minuter var. De är namngivna som tex 01-Första kapitlet, 02-Andra kapitlet, .. etc
    När ett avsnitt är spelat vill jag att nästa automatiskt skall starta tills man trycker på stoppknappen.
    Behövs inte, dessa program spelas upp gång på gång tex vid bilresor. Det är våra barnbarn som nu får ta del av kulturyttringar som "Kamomilla Stad" och "Klas Klättermus" av Torbjörn Egner, "Pelle Svanslös" och "Nalle Lufs" med Gösta Knutsson samt ett antal andra klassiker som är kapiteluppdelade.
    Fast nu har jag provat några till inklusive Youtube Music och då saknas just funktionen att spela upp nästa fil efter att den föregående slutat. Man kan välja mellan att spela upp samma en gång till (vem vill det?) eller "random" då vilken som helst spelas upp sedan...
    Detta gäller minst två av alternativen som jag provat innan jag gav upp.
    Men just den som spelar nästa fil i bokstavsordning saknas.

    Får väl prova PowerAMP som föreslogs ovan då...
     
  7. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Nu har jag snabbtittat på PowerAMP:s hemsida och jag ser direkt att det inte är en sån jag behöver...

    Så jag plockar upp denna tråd igen eftersom det aktualiserats en önskan att spela upp barnprogrammen i bilen via BlueTooth från telefonen.
    Har bytt till en Galaxy S10 nu och som väntat visas där "Google Play Music is no longer available"... (Min telefon är inställd på Engelska som språk.)

    Finns det inte motsvarigheten till MP3-spelare som appar till Android, dvs enkla spelare som i princip enbart spelar lokalt material i mp3-format?

    Dvs ingen "moln"-koppling eller funktioner för att söka igenom nätet efter information om de lokala mp3-filerna och visa upp grafik etc...
    Och inga rekommendationer av typ "du är nog intresserad av detta också"...

    Bara helt enkelt en uppspelare som man kan ställa in att spela avsnitten efter varandra i alfabetisk ordning och som kommer ihåg var på filsystemet man var förra gången.

    EDIT:
    Jag hittade till sist en som verkar fylla alla kraven:
    Simple Music Player: Play MP3

    [​IMG]
    Den är inriktad på lokal lagring av mp3-filer, dvs exakt det som jag var ute efter!
     
    Last edited: 16 jun 2022
    Kristy gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag använder app för att spela upp lokal musik, dock har jag pro versionen
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.rhmsoft.pulsar
     
    Kristy gillar detta.
  9. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Kan den här vara något? Är Samsungs egna musikapp Samsung Music - Apps im Galaxy Store
    Finns förvisso en flik för Spotify i den (som kan tas bort) men fokus är på lokalt material.
     
    Kristy gillar detta.
  10. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Verkar också fungera någotsånär. Men det finns inget sätt att stänga av spelningen. Bara att pausa...
    Jag vill kunna stänga appen och sluta spela genom att trycka nånstans, men detta hittar jag inte. Har haft spelare förut som "minimeras" till en liten ruta som sen försvinner och det är jättebesvärligt att hitta ett sätt att få stopp på spelningen då. Den här verkar vara lite åt det hållet...
    Får testa lite till..
     
  11. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Förstår inte problemet, kör med PowerAMP på allt lokalt för telefonen vare sig det är flac eller mp3. När du minimerar finns alltid styrning kvar i notisfältet, annars kan man även lägga till widgets på hemskärmen för ytterligare kontroll. Spellistor, sortera efter folders, album, namn, filnamn, artist osv osv finns. Senare för mycket inställningar ärligt talat :-)
     
    poipen, Kristy och Nicole gillar detta.
  12. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Håller med! Funkar alltid och finns dom inställningar man behöver.
     
    Nicole gillar detta.
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ser att du själv hittat den som jag funderade på att föreslå då jag själv använt den en del. (Men i och för sig tror jag att Poweramp som andra föreslagit också skulle fungera utmärkt.)
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Jag har inte testat appen i fråga, men måste kommentera på ovanstående.
    Du vekar göra skillnad mellan att "stänga av" uppspelningen och "pausa" uppspelningen. På en modern telefon är ju dessa två grejer samma sak. Det är ingen skillnad mellan att pausa och stänga av ljudet. Möjligen skulle man kunna "döda" appen genom att välja "stoppa aktivitet" i inställningarna men det är knappast någon poäng, Android sköter sånt på egen hand. Att notifikationen för uppspelning ligger kvar i notifikationsfältet efter att man pausat gör ingenting, bara strunta i den så försvinner den efter en stund.
    På gamla kassettbandspelare så var det väl två olika saker att pausa och stoppa, två olika symboler om jag minns rätt. Där det förstnämnda, pausa, innebar att tonhuvudet ligger kvar mot magnetbandet, typ, redo för fortsatt uppspelning, att apparaten fortfarande är igång. Medan det senare var ett mer definitivt sätt att stoppa uppspelningen, där strömmen bryts dessutom. Den skillnaden finns ju inte kvar i våra digitala apparater.

    Missförstår jag dig, eller löser denna information ditt problem? Alla appar har ju givetvis nånstans där man kan "trycka" för att stänga av/pausa ljudet, så därför misstänker jag att ovanstående är problemet, då det låter som att du letar efter något som inte längre behövs.
    Du behöver inte ens öppna appen - det räcker att trycka på paus-knappen i notifikationen. Du behöver inte stänga av appen på något ytterligare sätt.
    Om appen minimeras så är det bara att öppna den igen, antingen genom att trycka två gånger på den minimerade vyn, eller genom att trycka på appens vanliga ikon. Du kan även pausa/stänga av ljudet direkt från den minimerade vyn, utan att behöva öppna appen. Sen kan du "hålla in" den minimerade vyn, och dra den ner till X:et som dyker upp, så stänger du ner appen så den inte ligger minimerad på din skärm längre.
     
    Klurre gillar detta.