Diskussion: Förslag för utformning av nya regler för eldrivna enpersonsfordon (Skickas till Transportstyrelsen)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Chrilles, 16 apr 2020.

  1. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Man är ju ingen politiker men det låter ju som att begränsningen kommer tas bort?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Polismyndigheten ville inte att effekttaket skulle försvinna, men detta verkar man inte ha tagit hänsyn till, utan punkten som är intressant verkar väl gå vidare nu:
    upload_2022-6-26_10-28-30.png

    Bara fruktansvärt synd att elcyklar begränsas till 250W fortfarande/att ingen förändring skett på den punkten, men det var väl kanske väntat.

    Antar att de flesta bara kan flasha om sina sparkar till 20km/h sedan för att då få framföra dem enligt alla regler.
     
    Chrilles gillar detta.
  3. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Ingenting.

    Allt fortsätter precis som tidigare och absolut ingen som har en nästan laglig cykel väljer att spärra maxhastigheten på den för att den ska bli helt laglig.
     
    Chrilles gillar detta.
  4. Chrilles

    Chrilles Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2020
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    32
    Om jag tolkar hela beslutet kring 2021/22:TU11 korrekt så är det en del saker som godkänns och förändras framöver, punkt 22 är tyvärr inte medräknat i och med avslag - alltså kommer regler kring motoreffekt vara oförändrad och 250w är det som fortsatt gäller framöver.

    Många av punkterna verkar rikta sig till hyrsparkar/hyrföretag och ignorerar tekniken helt - visst, jag håller med om att exempelvis parkering av hyrsparkar är viktigt på våra gator men man ignorerar helt och hållet utvecklingen av ett fordon som många köper och använder istället för bil/kollektivtrafik. Skittrist helt enkelt :(
     
  5. Chrilles

    Chrilles Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2020
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    32
    upload_2022-6-26_11-50-13.png

    Det rödmarkerade gäller punkt 22, motoreffekten.
     
    bernard gillar detta.
  6. Chrilles

    Chrilles Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2020
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    32
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, attans...

    Fruktansvärt tråkigt. Märkligt att elbilar premieras med subventioner osv, men den som vill åka elcykel eller elspark får ingenting och tvingas samtidigt förhålla sig till gamla regler som gör färdsätten långt mindre praktiska än vad de har potential till.
     
    DrT och Chrilles gillar detta.
  8. Chrilles

    Chrilles Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2020
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    32
    Håller med, jag tror tyvärr att hela debatten kring detta fordon är helt och hållet nedsmutsad tack vare hyrsparkar och de problem dem orsakar (nedskräpning, olyckor, brott mot trafikregler etc).

    Vad jag inte förstår är varför man bara inte ger fordonet en korrekt klass istället och därefter krav på förarbevis för högre motoreffekt och hastighet för dem som önskar detta så det går att utnyttja fordonet effektivt. Jag hade inte haft några som helst problem att bekosta det, använda korrekt utrustning/hjälm i utbyte av ett kraftigare fordon. En moped är för min smak ett för stort och klumpigt fordon medans elsparken är perfekt i storlek och mobilitet.
     
    bernard och DrT gillar detta.
  9. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    18
    Är ni verkligen förhoppningsfulla när det kommer till reglering? Jag tänker klassificering (med tillkommande antingen-eller vägkrav), hjälmkrav, försäkringskrav ja rent allmänt bara begränsningar snarare än frihet.

    Gillar inte politiker.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är ju enda sättet om man ska få köra på allmän väg, att reglering tillkommer/anpassas.

    Jag har hellre lite större krav och möjlighet att åka på en kraftfullare spark, än ingen möjlighet alls.

    Vet inte om EU filar på något förslag för just sparkcyklar och liknande fordon annars, så reglerna harmoniseras, det vore väl en alternativ väg om inget nu händer på lokal nivå.
     
    Last edited: 26 jun 2022
    Chrilles gillar detta.
  11. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    18
    Men då tillkommer nog krav på försäkring också. Kanske t om reg.skylt.
     
  12. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Ok. Så 250w/20kmh fortsätter att gälla för elsparkcyklar.
    Vad har då blivit godkänt i utredningen?
     
  13. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    18
    Nu kan man promenera in med dom i affärer kommer en sådan sak vara möjlig efter reglering? Dom blir ju inte fysiskt större av att en lag tillkommer men när det officiellt klassas som "moped klass 1/2", kommer affärer då börjar poängtera att den MÅSTE vänta utanför? Kommer lagen tvinga dom till det rakt av?
     
  14. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Ja.

    Precis.

    Det gör dom precis som dom vill, både nu och senare. T ex så har mitt lokala ICA Maxi numera bilder vid entrén på hundar, cyklar, sparkcyklar och annat som dom inte vill ha in.

    Nej.
     
  15. Pjey

    Pjey Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2021
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    4
    Så himla tråkigt att det ska vara så svårt att få den här ändringen att gå igenom. Folk på över 100kg vikt kan liksom inte åka runt på en 250w för den är för klen
     
  16. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Eftersom detta är klubbat och klart så måste jag säga att vi troligtvis har de sämsta lagarna för elsparkcyklar i världen.

    I England är de helt olagliga men mest för att de inte har utrymme i lagen men det håller på att prövas.
     
    Chrilles gillar detta.
  17. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135

    I Sverige är det ju tyvärr samma. Nästan. Det finns väl ungefär 2 sparkar som säljs och är lagliga att framföra på allmän väg. Alla andra är olagliga.
     
  18. Chrilles

    Chrilles Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2020
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    32
    Har haft lite diskussioner med både Transportstyrelsen och Polismyndigheten under några veckor för att få klartecken i hur "Lag om vägtrafikdefinitioner SFS(2001:559), stycke 4:a" skall tolkas.

    Det är verkligen beundransvärt hur olika svaren skiljer sig åt beroende på vilken person man talar med, både med motsägelser mot varandra och knepiga formuleringar.

    Följande står för att en elsparkcykel skall klassas som en cykel, ni har alla läst det vid det här laget :)
    • Har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt.
    Min tanke och frågeställningar var, om man kan sänka märkeffekten (nominell) själv på sin elsparkcykel (via cfw) och på så sätt hamna på 250 watt och då få framföra den som cykel (sämre effekt men högre komfort och säkerhet), trots att den är inköpt med en högre effekt men där den kontinuerliga effekten nu är inom vad som är tillåtet.

    Hamnade tillslut hos en utredare hos Transportstyrelsen som hade diskuterat det med Elsäkerhetsverket och bedömningen blev att det är märkeffekten vid normal spänning utan kringutrustning av motstånd eller styrsystem och att denna endast fastställs av tillverkaren. Det är inte framdrivningseffekten som avses i ovan stycke i lagen.

    Tycker det är ganska knepigt formulerat, om framdrivningseffekten inte avses av lagen så tolkar jag det som att jag kan köpa en elsparkcykel på 250 watt, trimma den till önskad effekt (med risk för varmare motor och sämre batteri) och köra vidare "lagligt" fastän det inte borde vara så. För mig låter det som framdrivningseffekt och märkeffekt är samma sak?

    Man kan dock tydligen via ett klassificeringsbeslut får sin elsparkcykel klassad som en cykel men jag antar att man då får göra tester och få fram fakta/bevis för att visa att den är enligt bedömningen ovan i sin anmälan.
     
    bernard och raptor gillar detta.
  19. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Lagarna jag känner skulle fungera

    Max 40 km hastighet tillochmed 30 cyklar andra förbi
    Obegränsad effekt
    Krav på plinga och ljus men plingan kan vara digital
    Lite lättare regler på trottoar inte förbjudet om någon inte är där annars max 5 km bakom gående och 20 max om ingen finns där
     
  20. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Tänker på ett litet citat:
    "You can´t make the world a better place by following all the rules"
    Känns så träffande i detta fall! Jag kommer att fortsätta visa mitt missnöje med att pendla med min elscooter. Vill dom tjata och böta så får dom väl göra det tills vi får någon förändring.
    Ride on! :cool: