Garmin vivoactive / forerunner

Diskussion i 'Wearables' startad av Jerpa, 26 jun 2022.

  1. Jerpa

    Jerpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Yoga tab 3 Pro
    Info:
    Nova
    Övrigt:
    Chromecast
    Är ute efter en klocka till frugan.
    Jag köpte en xiaomi band 4 för att hon skulle se när jag ringde/messade . Själv köpte jag en likadan för att få notis från mina arbetskollegor om när det var kaffe/mat.

    Hon rör på sig mycket så vill ha nåt lite mer.
    Har kollat, jämfört och läst en massa. Nu har jag kommit till slutfasen och vill ha input.

    Det jag kollat på är Garmin;
    Forerunner 245 music
    Vivoactive 4S

    Det jag kollat på är en träningsklocka, kunna lyssna på musik utan mobil samt kunna läsa notiser/mail (när mobilen är i närheten)

    Forerunner har enbart knappar och ingen touch, vilket vivoactive har. Det är egentligen det enda stora som skiljer.

    Vad säger ni andra? Tänker jag rätt.
     
  2. bickle

    bickle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag har en Forerunner 245M och min fru har en Vivoactive 4S.
    Jag är jättenöjd med min och hon är jättenöjd med sin men jag tror inte att någon av oss skulle vilja byta med den andra trots att de som du säger är ganska likvärdiga. Vi använder dem för att logga löprundor i första hand och där är det ingen skillnad så länge som man inte har ett kompatibelt pulsband till forerunnern som kan logga mer data (markkontakttid, steglängd osv).

    Anledningen till att jag inte skulle vilja byta är för att jag föredrar knappar före pekskärm. Det är lättare att hantera när man springer tycker jag då jag t.ex kan starta ett nytt varv genom att hitta rätt knapp även om det är mitt i vintern och klockan sitter under dubbla lager kläder.

    Min fru gillar däremot pekskärmen och tycker att min klocka ser ful och klumpig ut i jämförelse med hennes.

    Fråga gärna om du undrar något specifikt, men nu har du fått lite grundinfo i alla fall.
     
    Jerpa gillar detta.
  3. Jerpa

    Jerpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Yoga tab 3 Pro
    Info:
    Nova
    Övrigt:
    Chromecast
    Det lutar mest åt 245 ju mer jag läser.
    Vilket band rekommenderar du?
     
  4. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Köpte en begagnad 245 och har inte testat alla funktioner som musik än,
    starta en runda är dock föredömligt enkelt med knappar och jag testade att cykla till och från jobbet.
    jag installerade dock senare en screen (rh sports) och gissar att den bidrog till mer förbrukning och konstig gps även om den borde ha gått på telefonen som stöd...
    Tyvärr tränar jag inte tillräckligt för att snabbt testa av allt som telefonfria rundor, musiklyssning och feedback i hörlurarna som jag vill ha.

    För mig som mest kör lite löprundor lär pulsband inte ha någon effekt alls - det är nog mest för saker som spinning och intervaller.
    Bara klockan ger ju också kadens som data och även om extra band av rätt typ kan mäta både power, kadens och korrigera exakt distans så är det nog också överkurs om man bara löptränar normalt.

    Funkar inte puls, gps och lite musiklyssnande så lär jag nog komma tillbaks och klaga efter semestern ;)
     
  5. kottend

    kottend Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s21 ultra
    Om man springer och blir lite seriösare och börjar bry sig om puls ska man absolut ha pulsband.
    I vissa scenarion upplever jag att pulsen blir helt ur fas och återgår inte till det normala igen under resten av passet.
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Med Garmin Venu 2 får man både touch skärm och knappar
     
  7. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Hej,
    Har haft min Forerunner 245 på lite mer än två år nu. Funkar kanon att tracka aktivitet som promenad eller paddling (kajak) men även som att visa notiser från mobilen. Generellt sätt så brukar inte gilla något klocka, halsband etc dvs bära något på kroppen (förutom kläder förstås hehe) men den 245 är så pass lätt och slim att den stör mig aldrig. Dock jag sover inte med den. Batteritiden är fortfarande ca 2-3 veckor även efter två år. Helt fantastisk! Kan bara rekommendera. Jag använder den originalbandet som klockan kom med.