Varför frågar min telefon om HMS Core?

Diskussion i 'Applikationer' startad av MacWiss, 30 jun 2022.

  1. MacWiss

    MacWiss Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2022
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Jag har en Samsung S22 Ultra som jag precis installerat från en backup av min gamla telefon (Huawei P30 Pro) med hjälp av appen SmartSwitch enligt anvisningarna från min S22. Allting fungerar fint sånär som på en app - BankID. När jag startar den så kommer det en popupruta med texten "HMS Core måste vara installerad för att använda den här funktionen...", se bifogad bild. Om jag trycker utanför rutan så kan jag fortsätta att använda BankID som vanligt, men det är irriterande att meddelandet dyker upp varenda gång jag startar BankID.

    Någon som varit med om något liknande och kan förklara vad det beror på? Jag har testat ominstallera BankID samt rensat alla appdata för BankID, men inget verkar hjälpa.
     

    Bifogade filer:

  2. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Har du möjligtvis fått en backup av bankid för en version anpassad till Huawei,
    eller så är det någon annan funktion som QR-läsare som kommit från den världen.

    HMS core lär du inte behöva om du inte fortfarande har någon spy-ware från Huawei installerad.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  3. MacWiss

    MacWiss Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2022
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Problemet löst! Helt plötsligt så stod det att BankID inte var aktiverat längre, varpå jag installerade om ännu en gång och aktiverade BankID på enheten. Sen fungerade det per automagi. Tack för input!

    Mvh