Dolby Atmos problem?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Poolkjol, 30 jun 2022.

  1. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Hej,

    Sitter på en tv med inbyggd android tv och får inte Atmos att fungera med alla tjänster. T ex funkar det fint med Disney plus, inte alls med HBO MAX. Netflix verkar vara lite blandat.

    T ex fungerar inte avsnitt 1 av Stranger things säsong 4. Däremot avsnitt 2.

    Någon som har samma problem? Eller funkar det ex med avsnitt 1 säsong 4 för er?
    Jag ser symbolen innan man klickar igång serien men sen när man kan välja ljudformat/undertexter så finns där bara 5.1

    Tacksam för hjälp!
     
  2. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 623
    Mottagna gillanden:
    757

    MINA ENHETER

    Jag har en LG tv och där ändrar jag inte ljudformat själv när jag klickar igång en serie eller film med Dolby Atmos ljud. När jag startar ett avsnitt ser jag symbolen Dolby Atmos i TVn och då är det så. Dolby Atmos är väl ett 5,1 ljud med på lagt Atmos ljud som texTVn kodar av har aldrigt tänkt på att gå in i ljudmenyn i serien och kolla. För mig fungerar Atmos hela tiden där det finns. Konstigt
     
  3. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Ja men precis, har nämligen aldrig själv bytt ljudformat tidigare. Men då Atmos inte fungerade så fick jag tipset att gå in och se om Atmos gick att välja som ljudformat.

    Fungerar Atmos för dig om du spelar upp Stranger things s04e01?

    Funderar på om det är tvn det är fel på, Philips mjukvara eller Android tv generellt :eek:
     
  4. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 623
    Mottagna gillanden:
    757

    MINA ENHETER

    Provade nu på TVn det avsnittet du frågade om och ja Dolby Atmos visade sig som en ikon när avsnittet startade (Dolby Vision också).
    Nu har inte LG TVn android,så du vet iallafall att det spelas upp.
     
  5. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Tänkte att det borde fungera :)

    Fick förklaringen av Philips tekniker att Netflix inte släpper alla avsnitt i Atmos vilket gör att det ibland fungerar och ibland inte.
    Ganska konstigt svar enligt mig, speciellt när inget fungerar från t ex HBO Max.

    Någon annan som har problem med Atmos och kör Android tv/Google TV?
     
  6. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 623
    Mottagna gillanden:
    757

    MINA ENHETER

    Du har ingen annan apparat än TVn att testa med eller genom en hemmabio?
     
  7. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 623
    Mottagna gillanden:
    757

    MINA ENHETER

    Jag använde Google Chromecast med Google TV och där fungerar Dolby Atmos på Stranger things däremot på introt på avsnittet är det inte Dolby Atmos. Det får man klicka bort så fungerar det. Även genom hemmabion, en Denon.
     
  8. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Tack för att du kollade! Jag fick det att fungera enbart genom att köra Netflix via mobilen och casta det till tvn, då gick det. Men inte att spela upp från inbyggda appen. Mycket skumt! Något fel skulle jag säga att det är hos Philips men osäker på om dom anser detta.

    Känns surt att det strular så mycket och att det inte fungerar alls med HBO MAX när jag införskaffat ett "bra" Atmos system :eek:
     
  9. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 623
    Mottagna gillanden:
    757

    MINA ENHETER

    Ok,bör väl vara något med TVn. Har Chromecasten i TVn och då måste TVn koda av ljudet. För mig fungerar det på HBO också men tyvärr mindre utbud av det ljudformatet. LG TVn har Atmoshögtalare inbyggt. Vet inte hur Philips har om det isåfall kan störa. Hoppas det löser sig!
     
  10. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Tacksam för all hjälp :)

    Tvn har Atmos så inget som bör störa där. Troligtvis är problemet hos Philips, dom har en del buggar ibland. Får hoppas på bättre hjälp av dom än att hitta på lögner :scared:
     
    Klurre gillar detta.