Flytta innehåll mellan mina 2 Google-konton - hur?

Diskussion i 'Google Play' startad av lenamarsan, 20 apr 2022.

  1. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ja, jag försöker vänja mig vid det här tagg-tänket. Det har tagit ett bra tag, men nu börjar jag få grepp om det. Tror jag.
     
    Heleg gillar detta.
  2. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hm...

    Exakt hur gör man, när man taggar foton i Google Foto?

    Har letat runt en bra stund, men jag hittar inte alternativet "Tagga" i någon meny eller på något annat ställe heller.

    Tänker jag fel på något sätt? Eller har jag missuppfattat något...?
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Ja, Heleg var lite otydlig i sitt inlägg ser jag. Det finns ingen funktion som heter Tagga i Google Photos. Funktionen vi pratade om var album-funktionen, där Heleg menade att funktionen hellre borde heta "tagga", han tyckte det namnet skulle vara en bättre beskrivning än "album" för vad funktionen gör.

    Så det du ska göra, är helt enkelt att lägga till ditt foto i ett album. Det är det vi diskuterade. Markera foton (ett eller flera), välj "plus"-knappen, sen att lägga till i album, därefter får du välja vilket album eller skapa ett nytt. Går att göra både i telefonen och i webbläsaren. Du kan alltså lägga till ditt foto i hur många album som helst, det flyttas inte utan ligger kvar bland dina övriga foton på sedvanligt sätt oavsett hur många album du lägger till fotot i eller vilka album du tar bort fotot från. Enda skillnaden kommer vara att du även kan hitta fotot i albumet, så det är ett väldigt bra sätt att sortera foton. Jag har t.ex. skapat album för alla möjliga grejer, jag har ett album för bank-papper jag fotat av, ett annat album för mina olika intressen, ett album för släktrelaterade saker jag sparat, typ lite släktforskning och sånt. Ett där jag sparar printscreens på mina löprundor. Ett för avfotade kvitton. Ett för matrelaterade saker. Ett för "medicin-sjukvård"-grejer med mera. Osv osv.
    Sen efter varje resa eller utflykt jag gör, så brukar jag skapa ett album och dela till de som närvarade. Och efter att de blivit inbjudna, kan de även dela sina foton från tillfället i albumet, så att vi får tillgång till varandras foton. Så album är en väldigt mångsidig funktion, som jag gillar starkt. Album kan vara både privata (som bara du själv ser) och delade (så att andra personer, de du väljer ut specifikt, kan se innehållet också).

    Hoppas detta blev klargörande.
     
    BrorSnor, Kristy, bernard och 2 andra gillar detta.
  4. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Är det möjligt att du skulle kunna beskriva i detalj, steg för steg, hur detta ska gå till?

    Jag har försökt men misslyckats.

    Tack på förhand.
     
  5. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Det här var svårt.

    Det blir tydligen en "VCF-fil", och var den hamnar vet jag inte.

    Men några kontakter sparas inte på det andra kontot.
     
  6. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Finns det ingen motsvarighet till "Spara som" i mobilvärlden?

    Då kunde jag ju bara gå in på ett Google Doc respektive en Kontakt i taget, och spara den på det andra kontot.

    Har inga problem med att det skulle ta tid. Är bra på monotona rutinuppgifter.
     
  7. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Du klickar (eller högerklickar beroende på var du trycker) på din mapp i drive enligt nedan.
    upload_2022-7-1_22-29-4.png

    Skriver in adressen du vill dela med:
    upload_2022-7-1_22-31-4.png
     
    Kristy gillar detta.
  8. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Har nu försökt exportera mina Kontakter från ena kontot, och importera dem in i det andra kontot, flera gånger.

    Det står "Kontakterna importeras snart" ; därefter händer ingenting.

    Vad kan vara fel?
     
  9. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Nu tror jag att jag har lyckats.

    Fast hos mig ser det inte alls ut som hos dig.

    När jag ska flytta dokumentet, kan jag välja på 3 "nivåer": Läsbehörig, Kommenterare och Redigerare.

    Jag blev lite förvånad, för när man googlar på att flytta saker mellan olika Google-konton, så står det en massa om "Ägare". Att det bara är Ägaren som har fulla befogenheter över filen/dokumentet.

    Möjligen blandar jag ihop detta med att flytta saker mellan 2 olika Google Drive. Eller är det just det jag håller på med nu?

    Nåväl. När jag nu flyttar, eller snarare kopierar, mina dokument från ena kontot till det andra, så kommer jag att välja Redigerare. Betyder det att jag har precis samma möjligheter att läsa, ändra i, kopiera, flytta eller ta bort i kopian, som i originalet?

    Min målsättning så småningom är att helt sluta använda det konto där jag nu har alla mina Dokument och Kontakter. Därför är jag mån om att allt ska funka efter kopiering till det andra kontot.
     
  10. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    En annan högst förvirrande sak:

    Säkerhetskopieras båda mina Google-konton?

    Det verkar som om bara det kontot jag ska sluta använda säkerhetskopieras.

    Kan man ordna så att även det andra kontot säkerhetskopieras på något sätt?
     
  11. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Har det någon betydelse om jag befinner mig i Google Dokument eller Google Drive, när jag ska försöka kopiera/flytta/dela filer mellan de två kontona?