[Wifog] Diskussionstråden

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av 6150, 4 dec 2013.

Taggar:
  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Iom den "nya" ägaren till Wifog, Transiro Int. AB (sen dec.2019), är i en helt annan bransch än mobiltelefoni, är det en frågan om vilket intresse dom har av att "vidareutveckla konceptet" för användare som inte är relaterade till deras huvudverksamhet.
    Så långt har dom varit mycket positiva till att behålla existerande Wifog användare, och även "släppa" inn nya användare, dock skulle jag gissa att hur dom gör i framtiden är starkt beroende av vilken intjäning/nytta dom har av "rena" Wifoganvändare.

    Hursom, det vore synd om det skulle bli en negativ utveckling. Många har poängsaldon på oreggade kort som går förlorad, några använder ett andrakort till annat än mobiltelefon, och Wifog är ett rätt så bra och billigt koncept för småanvändare, även om det där med att tanka reklampoäng är historia.

    Här är lite info om Transiro Int. AB.
    VD-uppdatering avseende Transiro Int. AB:s förvärv av Wifog Sverige AB
     
    Kristy gillar detta.
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 980
    Mottagna gillanden:
    8 447
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Har för mig att i förslaget stod det 1 februari 2023 för befintliga kontantkort.
     
    stelex och Kristy gillar detta.
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 980
    Mottagna gillanden:
    8 447
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Spontan tanke, kan man skaffa ett zero och bara låta det ligga för att senare använda surfen? Eller finns det ett tak för sparad surf då 0,5GB inte räcker till speciellt mycket idag.
     
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag är lite osäker på vad du menar med "finns det ett tak för sparad surf då 0,5GB inte räcker till speciellt mycket idag".

    Beträffande Wifog är jag av den meningen/uppfattning att det bästa är att glömma allt om poäng och betalabonnemang. Det funkar inte tillfredsställande!

    Wifog Zero fungerar något annorlunda än "normala" mobilabonnemang.
    Man köper paket, "TopUp", som innehåller ringminuter, data eller SMS efter behov. Allt man köper är giltigt tills det är förbrukad, oberoende av tid, dock krävs det ett köp av valfri TopUp per år för att hålla SIM-kortet giltigt.
     
    induktion och chraist gillar detta.
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ok @chraist@chraist, om jag förstår dig rätt, så menar du det s k gratispaketet man får per mnd. i Wifog Zero?
    Detta är beroende av att man tankar 200 reklampoäng, och det brinner inne om det inte anväds inom en månad.
    I dagsläget är reklamtillgången urusel, det tager dig timmar att tanka 200p, värd i kronor ungefär samma som en kopp kaffe kostar på bensinmacken. Det kan man nog glömma. Jag fattar inte att Wifog inte tager bort det alternativet.

    Om du vill ha ett Wifog Zero SIM-kort liggande oanväd över tid är det bättre att köpa det mest passande paket för pengar. Det är ju i allafall rätt så billigt.

    Uten navn.png
     
    fkt67, induktion, chraist och 1 annan gillar detta.
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Att skrapa ihop 200 poäng per månad tar inte några "timmar". Använder man appen i en mobil uppkopplad på wifi eller snnat dataabonnemang (Man ska ju inte göra av med sin Wifog-data på reklamen) och använder enpoängsalternativen finns det alltid det reklam att "titta på". Man kanske får för sig att alla filmerna är på 30 sekunder men så är det absolut inte utan man kan komma in i "stim" med 5-sekunders-reklam. Jag lägger mobilen bredvid när jag håller på att laga mat till exempel och bränner då av 20-30 poäng utan att i princip märka av det alls. Rör med höger hand och klickar på skärmen med vänstern. Samma sak när jag sjunker ner i TV-soffan. Några minuters (max 5) klickande och 20 poäng till. Så 200 poäng är en baggis. Där jag har mitt kort passar dessa 200 poäng per månad faktiskt väldigt bra. Har man fler dötidsögonblick kan man förstås samla ihop mer, men 200 är som sagt en baggis att dra ihop. 3-poängarna är inte värt besväret att försöka jaga efter. Man kanske inte spar mer än en kopp kaffe på macken men en del av oss tar aldrig en kopp kaffe på macken eller Pressbyrån eller annat heller.
     
    chraist, Kristy och Nicole gillar detta.
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ok, enpoängare har jag aldrig orkat hålla på med, ungefär som att plocka lingon med pincett. Visste faktiskt inte att dom fortfarande finns kvar.

    Btw, under mina snart nio år som Wifog användare, har jag inte betalat en krona i mobilförbrukning inom Sverige, plus under tiden man fick ringa utomlands också, hadde jag rätt stor förbrukning på det också.
    Har i dag tre aktiva SIM-kort med tillsammans 665574 poäng. För 4-5 år sedan, innan jag slutade samla poäng, hadde jag också ett poängsamlarkonto utan SIM-kort. Saldot på det kontot konverterade jag till kronor på ett Comviq kontantkort. Jag hadde då något över 1,5 milljon poäng tillsammans, så visst har man varit aktiv att ladda poäng, men det var helt andra "Wifogtider" då. Wifog var i det närmaste en livsstil.

    Edit: "Något under 1,5 milljon poäng" ska det vara vid nogrannare kontroll.
     
    Last edited: 1 jul 2022
    Moby, fkt67 och induktion gillar detta.
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ett litet utsnitt av Wifogs ägare Transiros VD uppdatering juli2022 som kom i dag.

    Jag gissar att "ny möjlighet att använda sina intjänade Wifogpoäng" riktar sig mot poäng deras kunder tjänar, som direkt berör Transiros verksamhet, men det indikerer åtminstone att en utveckling av Wifog pågår. Vilken betydning det får för rena Wifoganvändare återstår att se.

    VD uppdatering juli 2022

    Transiro uppdatering juli 2022.png
     
    induktion gillar detta.
  9. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    627
    Mottagna gillanden:
    514
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Jag har läst lite om Wifog nu, så om jag tolkar det hela rätt så kan man skaffa ett SIM-kort för 25 kr, välja Wifog Zero och ladda 39 kr surf en gång per år sen sätta SIM-kortet, antingen i en IoT-device och sen fungerar det, eller?
     
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ja så är det i princip. Det du laddar på kortet är giltigt tills det är förbrukad, oberoende av tid, och SIM-kortet är giltigt i ett år efter senaste påfyllningen.

    Det du talar om funkar som du säger under förutsättning av att dataförbrukningen inte överstiger 1GB på ett år, som är lika med 39 kr.

    Jag är lite osäker på vad du menar med "sen sätta SIM-korte, antingen i en IoT-device och sen fungerar det, eller?" Påfyllningen sköter du via ditt Wifog konto, (antingen på en dator eller smarttelefon), oberoende av var SIM-kortet befinner sig. Sim-kortet måste först aktiveras dock, gissar det är enklast att göra det i mobiltelefon. Vet ej riktigt, det är så många år sedan jag gjorde det.
     
    Kristy gillar detta.
  11. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    627
    Mottagna gillanden:
    514
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Jag menar att du inte behöver använda det i en mobil eller ringa eller liknande. Då kan man ju använda det i en enhet som bara kräver surf t.ex. värmepanna eller i bil som har modem. Eller om man har en solcellsanläggning eller elbilsladdare.
     
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ja vad jag vet så ska det fungera i enheter som "normala" SIM-kort funkar. Jag har iofs ingen erfarenhet annat än i smartphone, någon annan kanske...?
     
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det kan du absolut. Så länge det inte är någon äldre pryl som går på 2g då det "bara" finns 3/4G i deras nät
     
    4ndroidz, jnsson och Kristy gillar detta.
  14. RickyRickSwe

    RickyRickSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    wifog.jpg

    Någon annan som upplever detta? Eller är det bara jag?
     
  15. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Samma här, tur jag tog skärmdump i morse på saldot :)
     
    RickyRickSwe gillar detta.
  16. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    412
    Mottagna gillanden:
    379
    Blev precis ordentligt orolig när jag en stund trodde att dottern redan bränt månadens förbrukning. Men då var jag alltså inte ensam om problemet...
     
    geobjork, RickyRickSwe och Nicole gillar detta.
  17. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    1 011
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 7a
    Telefon 2:
    Asus Zenfone 8
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Samma för våra tre kort i familjen.
     
    geobjork, RickyRickSwe och Nicole gillar detta.
  18. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det här har hänt ett par gånger tidigare när Wifog har gjort någon ändring i systemet. Efter en stund har man sina saldon tillbaka.

    Nu för tiden verkar det som en hel del ändringar har skett med Wifog konceptet, kan man hoppas på att dom är i färd med att implementera möjligheten att registrera mer än ett SIM-kort per personnummer...? :) Eller kanske det är för mycket att önska... o_O
     
    Kristy gillar detta.
  19. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Observerade inte detta "noll-saldo" förrän nu. Jag har kortet på en plats jag inte kommer åt nu, men utgåt ifrån att det "bara" är på hemsida/app det är problem och abonnemangen funkar som de ska trots detta. Eller...?
     
  20. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Både samtal och mobildata funkar som det ska, åtminstone i mobilen. Det har också funkat tidigare när det har varit såhär.
     
    Asawi gillar detta.