Fråga: Ny på iPhone, några frågor!

Diskussion i 'iPhone 13-serien (2021)' startad av zappa79, 3 jul 2022.

  1. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Jag är helt ny på iPhone, köpte en 13 pro mest för att lära mig, men börjar gilla den mer och mer.

    Det är dock några saker som jag behöver lite hjälp med.

    På min android telefon (S21 ultra) använder jag ett program från farproc som heter wifi analyzer, med den kan jag bland annat kolla signalstyrka på wifi och även kolla vilken kanal som är bäst att använda.
    Finns det något liknande program till iPhone?

    Jag spelar också en del schack och på min Android lur använder jag en app som heter droidfish. Det som skiljer den appen från alla andra är att jag kan ändra schackmotor, öppningsbok samt även köra en motor från en fjärrdator som gör den mycket starkare än vad processorn i telefonen klarar. Finns det något i iPhone som klarar allt detta?

    Finns det något program liknande youtube vanced?

    I android så använder jag opera som webbläsare, inte minst för att slippa reklam, men också för att när jag nyper för att zooma eller zooma ut så formateras texten automatiskt så man slipper scrolla vänster höger för att kunna läsa allt.
    Jag testade opera på iPhone i hopp om att den skulle göra samma sak, men icke.
    Finns det någon webbläsare som kan göra detta?

    Jag använder CX file explorer på android bland annat för att kunna komma åt min nas och kopiera filer till och från den. Men CX file explorer för iPhone verkar inte ha någon möjlighet att ansluta nätverksenheter alls? Finns det några alternativ?

    Vill också göra ha ett alternativ till SMBSync där jag kan ställa in mappar och filer som automatiskt ska syncas med min nas.

    Det är dom viktigaste för mig, i alla fall vad jag nu kan komma på.

    Sen har jag några saker som egentligen inte är så viktiga men som jag gärna skulle vilja lösa om det går.

    1. När man är inne i ett spel i landskapsläge (liggande) så verkar det inte gå att vända på skärmen?

    2. I sonos appen, och även airplay har jag märkt att det inte går att använda dom fysiska knapparna för att höja och sänka volymen?

    3. Jag har en wifi 6 router men jag ser någonstans någon information vilket wifi band som min iphone använder? På min S21 ultra finns en symbol för wifi 6 när det används.

    4. Samtalsinspelning, är det möjligt?

    5. Hur byter jag bluetooth codec till AptX som mina Sony hörlurar stöder?
     
    Kristy gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet finns det inte någon app i iOS utan det är externa du får använda för det
    Jag tror inte Apple stödjer AptX
     
    zappa79 gillar detta.
  3. Etzolin

    Etzolin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    463
    Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    • För spektrumsanalys behöver du extern hårdvara, men för enklare koll kan t ex appen Network Analyzer vara tillräcklig. Du kan också använda Apples egna app AirPort utility (slå på Wi-Fi scanner i inställningarna)
    • YouTube Vanced finns inte för iOS
    • Samtliga iOS webbläsare använder samma renderingsmotor, dvs WebKit. Det du kan få med tredjepartsprogram är extra funktioner som synkroniserad historik eller bokmärken. Du kan även installera tillägg för att t ex blockera reklam.
    • Du kan ansluta till nätverksenheter i Files appen från Apple
    • Om en app har tvingande landskapsläge så kan du bara vända från ena sidan till den andra
    • Funkar fint att höja och sänka med volymknapparna i Sonos-appen (och även andra appar). Kolla så du inte ställt in telefonen att höja och sänka ringsignalen med volymknapparna.
    • Apple stödjer bara AAC och SBC som bluetooth codecs tyvärr
     
    Hatsune Miku, Kristy, zappa79 och 2 andra gillar detta.
  4. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Testade lite, men det verkar inte som att någon av dom gör riktigt det jag vill.
    Det jag vill kunna göra är att välja mitt nätverk och bland annat mäta signalstyrka på olika områden för att veta vart signalen är bäst. Jag vill kunna se vilka nätverk som överlappar varandra och vilka kanaler som är bäst att använda. (Se bifogade bilder)

    Finns det något alternativ?

    Tack, såg det nu! Men kan man på något sätt ställa in där att den ska synca med min NAS, eller finns externa appar till det?

    Det var så jag menade, lite dåligt förklarat bara. Men det är ju just det, min iphone 13 vänder inte spelet utav någon anledning. Någon inställning kanske?

    Det var precis det jag hade gjort, nu funkar det. Tack! :)
     

    Bifogade filer:

  5. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Ett alternativ till Vanced är Musi, Musi - Simple Music Streaming on the App Store (apple.com), som kan spela upp videos i bakgrunden och utan reklam. Har aldrig använt Vanced, men ser ut som att den appen hade mycket fler funktioner, men har inte sett någon app som kommer närmare Vanced än Musi på App Store.
     
    zappa79 gillar detta.
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Vad behöver man det till? Fungerar inte Youtube-appen?
     
  7. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Wow, tack!
    Det här duger utmärkt för musik. Synd bara att det inte går att ladda ner.

    Nu behöver jag bara något för att skippa reklam, sponsorer och självpromotering på Youtube.
     
  8. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Inte om man vill slippa reklam, sponsorer, självpromotering, osv.
     
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Aha, såklart, det går inte för sig att betala för sig. Självklart ska inte folk få betalt för sitt arbete.

    Får du betalt för att du jobbar? Om du jobbar?
     
    MultiMan, jnsson och iterva gillar detta.
  10. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Jag har ingenting emot att betala om man faktiskt slipper allt detta. Men det gör man inte.

    Jag har tidigare betalat för youtube, Spotify, tidal, Netflix, Amazon video.

    Tidal och Netflix betalar jag fortfarande för, men all musik finns tyvärr inte på tidal som jag vill lyssna på.

    Anledningen till att jag inte längre betalar för youtube är att jag ändå inte slipper höra om deras sponsorer, självpromotering, prat innan musikklipp och så vidare. Youtube låter dig helt enkelt inte slippa sånt hur mycket du än betalar.
    YouTube vanced låter mig välja vad jag vill skippa.
     
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Eller hur, du måste ha haft något fel hos dig när du betalade för Youtube Premium. :D
    Hade kontaktat Youtube om jag haft såna problem för en tjänst jag betalat för.
     
  12. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Men snälla!
    Betalar du för youtube själv?
    Om du gör det, visa mig hur youtube kan hoppa över intron automatiskt, prat i musikklipp, självpromotering, och så vidare. Om du kan göra det så har jag ingenting emot att betala.

    Och bara så vi förstår varandra, jag pratar inte om vanlig youtube reklam, ja det försvinner när man betalar.

    Jag pratar om när dom som själva gör filmen och mitt i någonstans avbryter för att säga "by the way guys, this clip is sponsored by.. Blah blah"

    Sen pratar jag om intron som dom flesta youtubers har i början på varje klipp.
    Även outro, sånna saker.
     
    Last edited: 4 jul 2022
  13. Alix

    Alix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 mini
    Telefon 2:
    iPhone SE 1st gen nr 1
    Du kan kolla in Vinegar (klicka i iPhone): ‎Vinegar - Tube Cleaner

    Har dock bara hört gott om det, inte testat själv.

    För egen del kör jag med YT Premium via VPN i Indien. Man kan ladda ned trial och sedan prenumerera "från Indien”. Kostar drygt 15 kr i månaden. Enda nackdelen är att de föreslår Bollywoodartister mer än annars...

    Edit: Varför kör jag inte Vinegar då? Jo, jag har YT på AppleTV och Vinegar funkar inte där. Skulle kunna airplaya, förstås, men gitter inte, plus att Premium har vissa fördelar, som att ladda ned offline.
     
    Last edited: 4 jul 2022
  14. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    YT Premium Lite för 65 spänn är helt klart den mest välplacerade streamingpengen för min del.