Recension: Yale linus (family pkt)

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av ludde28, 12 aug 2021.

  1. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Family pkt = lås + keypad + wifi brygga

    En snabb recension av yale linus.
    installation: smidig o snabb. lght - säkerhetsdörr.
    det mesta av gamla låsvredsinnandöme gick att återanvända (var fortfarande rätt längd), vilket gjorde att jag slapp klippa skruvar och medbringare.
    Det finns en bra video på youtube hur man installerar (kan vara bra att man tittar igenom den innan man påbörjar installationen.
    Sen var det dax för att ladda ner o installera appen från google play.
    Hopparning med låset var strait forward med hjälp av en QR-kod på batteriluckans insidan.

    Efter det kopplades wifibrygga i vägguttaget i hallen (ska vara nära låset).
    Första parning misslyckades och jag fick ta loss bryggan och koppla in i uttaget igen för att starta den automatiska installationsprocessen.
    På andra försöket funkade det enl. instruktionen.

    Sen var det dax för keypadden. Här gick det som med låset, strait forward.

    I appen kan några settings vara lite tvetydiga, men det ger sig med lite tester. (hade varit bra med med en frågande pkt att kunna trycka på så att en förklarande text dyker upp.

    Några av viktigaste funktioner är auto lock och auto unlock.
    Jag tänker inte använda auto lock då jag är rädd att låsa mig ute.
    Den risken kan man minimera med keypadden, om man installerar den (som man ska) utanför dörren.
    JAg känner nu att det är lite siså med säkerheten att ha en nummerplatta utanför dörren, men det kanske är tillräckligt säkert.
    Använder keypadden i stället inne för att låsa dörren samt öppna den när jag ska ut. (man programmerar in en enkel kod som man kan låsa upp med. För att låsa - trycker man på en låsknapp (Yale).

    Jag använder istället auto lås upp funktionen.
    De fåtal gånger jag testade funkt. så funkade den klanderfritt.
    När jag är på gatan utanför huset får jag en notis om att låset förbereder upplåsning. När jag kliver ur hissen så låses dörren upp (man kan höra det).

    Låsets batterier är tack o lov av den absolut vanligaste sorten -> 4st AA som sägs räcka drygt ett halvt år.

    Låsning o upplåsning går hyffsat fort (har inte nåt annat smartlås att jämföra med).
    Låset låter lite när den jobbar, men det är individuellt om man störs av ljudet eller ej (jag störs ej).

    Det jag har kvar att testa är fjärrupplåsning.

    På det hela är mitt första intryck av låset god och gör det det ska.

    Det som stör mig är :
    låset låser (kolven åker ut) även om dörren står på glänt (appen indikerar att dörren är öppen, men låser ändå).
    Det borde vara lätt fixat via en mjukvarouppdatering.

    Jag önskar att det fanns en "lås/lås upp knapp" på själva låset - tryck på knappen så låses /låses upp dörren när du är hemma (isf att använda låsvredet, autolås efter en viss tid eller som i mitt fall keypadds).

    Önskar mig även en liten indikeringsdiod (låg batteriförbrukning) som visar hela tiden statuset på låset (låst /upplåst).
    t. ex: färg e-ink fönster som alternerar mellan rött o grönt -> e-ink drar nästan ingen ström alls.

    Önskar även en funktion att om dörren är öppen och man trycker på "lås dörren knappen" (antingen i appen eller på keypadden) så låses dörren efter att den stängs.
    Även denna funktion borde kunna fås på ett enkelt sätt via mjukvarouppdat.

    Och som nr.3 önskas ett tillbehör som är endast en låsknapp som man kan sätta utanför dörren trycka på den så låses dörren.

    I appen har jag inte hittat statusindikering på låsets batteri, endast på keypaddens batteri (som är 2st AAA).
    Appen ska varna för vid lågt batteri, men kanske inte visar status jämt.

    Appen är inte helt intuitiv när det gäller att tex lägga in användarens foto, pausa gästen åtkomst.


    Thats all for now.
     
    Last edited: 13 aug 2021
    svenix, gefy, Buzz och 1 annan gillar detta.
  2. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    en liten uppdatering:
    fjärrlåsning/öppning på distans funkar som det ska, både via wifi-koppling eller 4G.

    Keypadd: man kan ge andra personer tillträde till lght genom att att aktivera de i appen.
    Då skapar man en kod som ska användas i keypadd och kan tidsbegränsas (gälla from - tom på minuten när), eller för att gälla hela tiden. Detta kan skapas på distans och koden kan smsas om man vill.

    Och då kommer till det kluriga: hur ändrar man bilden/avataren i appen på den nya personen.
    Hittar inget intuitivt infallsvinkel än., får kanske vänta mig till support (en onödig belastning på support om man hade gjort det intuitivt).
    Det var inget intuitivt att ändra ägarbilden heller (men man kan göra det via kontoinstälning).
     
    Last edited: 13 aug 2021
  3. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    lite mer uppdate:
    jag har samsung smarttag, där man kan programmera knappen med olika funtioner.
    Testade då att lägga in lås funktion på den knappen och det funkar - trycke på tagknappen och dörren låses. (det går även att lägga till lås upp funktion).
    Det går även att låsa/låsa upp via smatthings appen, men då ser man inte vem det är som låser /låser upp i loggen.
    I smartthings appen går det att se batteristatus på låset, vilket det inte gör i yale access, eller åtminstone har inte hittat det.
    Jag har inte samsung hubb.
     
    Last edited: 16 aug 2021
  4. johanho

    johanho Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    89
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Tack för en trevlig recension @ludde28@ludde28 !

    Går själv i tankar om att skaffa detta lås. Jag tycker att Yale Doorman verkar lite läskigt att ha på sin enda ytterdörr i lägenheten då man läst skräckhistorier om lås som gått sönder och inte gått upp.
     
  5. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Ni som använder en Linus. Är ni nöjda?
     
  6. Pierre1985

    Pierre1985 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Pro
    Undrar samma sak.