Fråga: Vilken linux distribution använder du?

Diskussion i 'Linux' startad av Oscar den allsmäktige, 21 sept 2021.

  1. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    :cool: Ja, ubuntu, glömde skriva det :cool:. Menade att jag inte kör deras "Ubuntu Server" utan "Ubuntu Desktop".
     
    chraist och bernard gillar detta.
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    När jag började med Linux i mitten av 90-talet var det i princip bara två olika distributioner som jag hade att välja på: SLS Linux eller Slackware Linux. Jag valde Slackware Linux och har aldrig ångrat det valet även om jag genom åren fått många goda råd att gå över till andra distributioner.

    Exempel på sådana rad var: RedHat (som sedan blev kommersiell), Mandrake (som sades vara lättare att installera och administrera), Caldera (som skulle vara mer lämpat för kommersiell användning), SuSE (som var en del av United Linux) och nu på sistone Ubuntu (som alla andra kör). Det enda av alla dessa råd som jag fått genom åren som jag skulle kunna betrakta som lite mer hållbart är Debian som är nästan lika gammalt som Slackware och även Debian är "still going strong".

    Som desktop kör jag numera xfce, men den typ av fönster som jag tenderar få flest av är alltid xterm. Genom åren har jag också kört fvwm (i olika varianter), Gnome och KDE.

    m v h Henrik
     
  3. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Kubuntu för mina android byggen.
    Fast hade nog funkat lika bra med nån annan dist
     
    Oscar den allsmäktige och chraist gillar detta.
  4. Nammatj

    Nammatj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2016
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    27
    Linux Mint Cinnamon.
    Har bara hållit på med Linux ett drygt år så är rätt ny. Testade några olika Distros men tyckte att Mint kändes enklast och stabilast för en nybörjare.
    Kör linux på huvuddatorn och den primära laptopen. Jag har dock kvar Windows på en extra skräplaptop.
    Då jag inte spelar så har jag inte hittat några nackdelar än, bara fördelar.........
     
  5. Triumph1

    Triumph1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2017
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Wifog
    Telefon:
    Honor9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Wifog
    Telefon:
    Honor9
    Platta:
    Huawei Mediapad M5
    Kör Ubuntu 21.10 på en överklockad Raspberry pi4b v1.4
     

    Bifogade filer:

  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 295

    MINA ENHETER

    Manjaro med KDE Plasma.
    upload_2022-1-4_11-26-36.png
     
    chraist och bernard gillar detta.
  7. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    810
    Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Bytte mot Pop OS istället, tycker det fungerar bättre än senaste Ubuntu för mig.
     
    bernard gillar detta.
  8. ouhn

    ouhn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2021
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Fedora med Gnome. Har provat Mint, Pop OS, Manjaro och OpenSuse. Även en drös andra via live image. Körde OpenSuse med KDE i cirka sex månader och var rätt nöjd men efter att ha gett Gnome en andra chans så har jag fastnat för Fedora och Gnome och kommer (antagligen:P) att hålla mig till Fedora. Upplever att min laptop fungerar absolut bäst med denna distron.
     
    chraist gillar detta.
  9. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Kubuntu sen +10 år, orkar inte byta
     
    chraist gillar detta.
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Laptopen med puppy gick sönder mer och mer för varje gång jag öppnade och stängde skärmen så den är skrotad nu, plockade ut SSD-disken och använder den i en stationär nu istället.

    Laptopen blev ersatt av en Chromebook och jag är nöjd med det bytet...
     
  11. botavaids

    botavaids Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Testat olika som Ubuntu och Mint men gick tillbaka till Windows. Är inte Windows säkrare?
     
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Själv avskyr jag Windows men Linux är sannolikt mycket säkrare än Windows. Numera kör jag en Chromebook som bärbar men måste tyvärr än så länge använda Windows på mina stationära (av olika skäl).
     
  13. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Kör Pop sen några dagar. Överlag så riktigt nöjd! Supersmidigt när dom har en egen iso för dom som kör Nvidia grafik.
    Men alltid söker man ju annat så testar även Fedora 36 och Solus Plasma/Budgie i VM. Var egenligen bara Fedora jag blev mest nyfiken på men är ju så enkelt med VM så varför inte nåt annat också.

    ZorinOS Core känns också rätt nice om man söker en riktigt clean dist som även känns rätt modern och man kan nog tom installera denna åt nån icke IT intresserad. Kan nog vara ett alternativ till Linux Mint.

    Är ca 4 år sen jag hoppade från Linux Mint tillbaka till Windows och hann helt klart glömma bort hur pass mycket valmöjligheter man har på denna sida. :P
     
    Last edited: 23 jun 2022
    chraist, katho och bernard gillar detta.
  14. Monkeestorm

    Monkeestorm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2017
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone XS
    Jag har kört Debian i slutet av 90 talet, men på senare år har jag av ren lathet och enkelhet kört med Ubuntu, men för tillfället kör jag faktiskt Mint
     
    chraist gillar detta.
  15. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 510
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ta en titt på Kaos, senaste KDE och inspirerat av Arch.
    KaOS – A Lean KDE Distribution
     
    iterva och bernard gillar detta.
  16. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 510
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    @iterva@iterva Vill du ha en liten utmaning men med väldigt trevlig belöning är Void Linux något att titta på. Tänk dig om Slackware hade släppt sina rötter och "utvecklats till ett moderna Linux", då skulle man få Void.
     
    bernard och iterva gillar detta.
  17. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Kör nu även Pop på min jobb laptop. Allt fungerar efter installation, ingen manuell konfig krävdes överhuvudtaget. BT musen däremot vill på att emellanåt frysa till men det är enda.

    Testade även Fedora 36 Workstation under flera dagar på laptopen och kan varmt rekommendera den som alternativ till Ubuntu då man får en stabil dist med stock gnome. Finns även olika spins om man vill ha en annan desktop.

    Den verkar ha lite rykte om sig att vara en frankenstein dist. Pacman utan att vara arch baserad tyckte jag läste nånstans? Har mest testat Manjaro och EndeavourOS i vm och synd att Manjaro verkar ha fått så dåligt rykte om sig då själva systemet känns väldigt nybörjar vänligt. Dom flesta rekommendationer man läser säger att undvika den och köra Endeavour istället.
     
    Last edited: 29 jun 2022
    bernard och Oscar den allsmäktige gillar detta.
  18. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 510
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Är det Wayland du kör i Pop_os så har jag själv att musen hänger när jag testade wayland. Lösningen var att ta ur och sätta i bt-mottagaren igen. Håller med dig om Fedora, en bättre dist enligt mig om man vill komma från Ubuntu's besatthet av Snaps ;-)

    Yes, Kaos var från första början baserad på Arch men gick sedan över till helt eget. De plockar som sagt det "bästa" enligt dem från andra distar. Varför lägga tid och resurser att uppfinna något som redan finns. Därav bla vaket av Pacman.

    Manjaro har jag själv kört tidigare och det är en bra och stabil dist överlag. Men när man fyller på med paket osv kan det hända att det kan bli problem. Råkade själv ut för detta flertalet ggr vilket medförde att jag gick till Arch istället. Manjaro är ok som sagt så länge man håller sig borta från AUR vilket i min mening är hela anledningen man ska köra Arch eller en Archbaserad sist.

    EndeavourOS är förinställd Arch med ett extra repo för sina egna appar. Manjaro har helt egna repon så de håller på paket vilket med kan medföra att saker går sönder.
     
    iterva gillar detta.
  19. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 230
    Mottagna gillanden:
    1 201

    MINA ENHETER

    Kör med Fedora 36 Kde. Kan inte bestämma mig om jag gillar kde eller gnome.
     
    iterva gillar detta.
  20. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Gick faktiskt tillbaka till Fedora med gnome på jobb datorn då jag trivdes bäst med den. Problemet löst. :D

    Ja snaps får man ju hoppas Canonical lägger ner helt. Flatpaks verkar många mena är ett bättre alternativ. Hörde på en pod dom kalla Snap "store" the place for abandonware...

    Fedora är väldigt trevligt. Jag personligen lutar mot gnome, speciellt på lapton men även på stationära så gillar jag enkelheten med gnome. Märker att jag aldrig är inne i "start" menyer ändå när jag testar kde/xfce osv utan av vana så går fingret till super (windows) knappen för att söka och starta appen jag behöver den vägen. Så hela "start" menyn känns överflödig.
     
    Last edited: 8 jul 2022