Diskussion: VoLTE, VoWi-Fi, eSIM och 5G stöd

Diskussion i 'Google Pixel 6 Pro' startad av Swedroid, 19 okt 2021.

Taggar:
  1. NewfarM

    NewfarM Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Screenshot_20220128-102956.png
     
    PhillieB och Tjotte gillar detta.
  2. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    e-sim funkar alltid ovansett marknad de e-sim är exakt samma som ett simkort i sig själv men inbyggd i en kretskort bara e-sim behöver man aldrig ifrågasätta så länge operatören i ett land erbjuder det så funkar det ovansett vart telefonen köps e-sim bara gör det enklare och skaffa ett lokalt nummer när man reser utomlands.

    Så fort jag drar hälsa på släktingar i Sydkorea eller ena kusinen Japan har ett sydkoransk eller japansk nummer på några minuter på telefonen.

    Däremot VoLTE och Wi-Fi samtal är helt annat det styrs inte utifrån kretsen utan behöver ha stöd för landets operatörsprofil på modemet, i värsta fall får man maska den och fixa stöd om de inte finns officiellt i telefonen.

    Själv tycker jag EU borde normalt lag bestämma att alla operatörer i hela EU måste acceptera e-sim genom lag skulle radera tusentals tons plast i EU. Skulle också skynda på operatörerna och införa det också.

    Har inte heller några problem med Wi-FI samtal VOLTE via Fello på min Pixel 6 Pro ser att statusen finns där.
     
  3. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Hur många sydkoreanska eller japanska turister kan skaffa ett e-sim i Sverige? Comviq påstår att de har e-SIM för kontantkort men gissar att man måste registrera kontantkortet med ett svenskt personnummer först?

    Varför skulle operatörer i andra länder (som blivit tvingade enligt din idé) acceptera ditt svenska BankID?

    Miljöargumentet för att ge operatörerna total kontroll är väldigt svagt, en godispåse och en burk kattmat är mycket mer plast och metall och SIM-kortet byts extremt sällan.
     
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Du kan ju bara skaffa ett nummer hos respektive lands operatör som erbjuder e-sim för få ett esim nummer, du behöver inte registrera dig på samma sätt som i Sverige.

    när jag är i hong kong jag går bara in på 1010.com.hk och när jag åker till japan så går fixar jag bara ett plan på gojapan mobile och när man är i sydkorea så väljer jag bara nizmobile.

    Och det gånger jag ska vara i flera asiatiska länder under samma resegång så väljer jag Maya Mobile | eSIM Plans - International Roaming Data

    Så kan man skaffa esim hos de flesta länder direkt speciellt vid surfplan och likande då är det bara betala sedan får man en QR kod scanna sedan är du igång på under 5 minuter spelar ingen roll vart i landet du är och du behöver inte verifera dig heller.

    För skaffar du nummer i typ Hong Kong det skiter fullständigt din verifiering, men sedan fastlands kina har tagit över kontroller från Hong Kong så länge nummer visas aktivt att du är på deras terrorirum så lär du få räkna med vara övervakad i samtalen.
     
  5. Tjotte

    Tjotte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    499
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Intressant notering. Jag gick ur Googles beta program för några veckor sedan och under rollback OTAn gick ngt snett vilket ledde till att telefonen satt fast i fastboot och det fanns inget jag kunde göra. Efter en del chattande med Google UK (men är köpt hos Fnac) och flera experter upp i leden gick de med på att byta ut min telefon till en refurbished (levererades dock i kartong med lurar och alla tillbehör precis som en ny, ser ut som ny också). Till saken och anledningen till valet av tråd, jag bor strax utanför Stockholms innerstad och har vare sig här, eller inne i stan någonsin sett att jag haft 5G teckning på min förra P6P. Har tänkt att det hade med tele2 att göra, typ gammalt sim, inget stöd för enheten, eller att det saknats i mitt abonnemang (har inte forskat så mycket i det), men nu, med min utbyteslur så får jag 5G teckning i stan, och i hemmet! :D så om ngn saknar 5G, det KAN ha med enheten att göra! Värt att kolla upp :)

    Edit: tankade precis ner Bredbandskollen för jag tänkte det kunde kul att se vad jag får för hastighet på 5G, enligt appen dock så mäter den 4G och jag kommer upp i ca 40Mbit ner och 8Mbit upp, slog om inställningen på telefonen till att köra LTE och får exakt samma resultat... Så jag undrar varför det ens står 5G om det nu inte är det?
     
    Last edited: 8 jul 2022
  6. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Hur gör du när du "maskar" telefonen och fixar profil-stöd som inte finns i telefonen från början?