Internet hänger/fryser sig slumpvismässigt

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av dacwe, 28 maj 2010.

  1. Biffy

    Biffy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Japp, jag tänkte främst på HTC's telefoner.

    Ibland upplever man att den hänger sig mindre i datatrafiken, men rätt som det är börjas det igen. Detta problem känns såpass allvarligt att någon (Telenor eller HTC) bör ta tag i det på allvar. Denna "bug" förstör ju väldigt mycket för upplevelsen. Det är ju nästan så man skulle vilja prata med produktchefen på HTC (jag tror att felet ligger hos dom nämligen) och prata lite allvar.
     
  2. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Lycka till att komma förbi HTC´s sugiga telefon-support....
    Vet ej hur många meddelande man har lämnat och bett dem återkomma.... Men jag vet inte om de vet hur en telefon fungerar.
     
  3. Biffy

    Biffy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tråkigt.

    Men är det inte uppenbart att det är HTC's telefoner som är boven i dramat? Hur många Iphone ägare finns det som använder Telenor, Tre och/eller Tele2? Har de uppmärksammat problemet? I samtliga fall har det varit HTC's telefoner när jag har googlat runt.
     
  4. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Svårt att säga, nu när jag för någon vecka sedan fick ett nytt SIM-kort så försvann problemet nästan helt....
    Det är inte lika omfattande som tidigare.
     
  5. Hawkeye

    Hawkeye Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har haft samma problem sen jag köpte min Desire och tillslut så tröttnade jag. Sålde den och köpte en Iphone för en vecka sen. Har Tre som leverantör och kan berätta följande:
    Iphonen har SAMMA problem MEN sköter det snyggare. En ruta kommer upp och säger att datan är nedkopplad, det tar några sekunder och sen så kopplar Iphonen upp sig igen och allt fungerar igen efter 2-5 sekunder.
    Jag tror problemet är en kombination av dålig data täckning och att systemet Android inte hittar tillbaka tillräckligt snabbt.

    ps för de som undrar om Iphone vs. Desire. Iphone HAR antenn problem och sämre täckning än Desire. I min källare med ganska dålig täckning kunde jag ringa med Desiren, med Iphonen är de omöjligt.
     
  6. Benost

    Benost Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har meddelat HTC om "Up-arrow" problemet, skickat loggar till dem, ser att den skiftar mellan UMTS o HSDPA som en galning och det har blivit värre sen 2.2 uppdateringen. Inget operatörerna kan hjälpa..
     
  7. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Hur har du fått ut loggar på detta?
     
  8. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    adb logcat
     
  9. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Kan du skicka QR-kod?
     
  10. Benost

    Benost Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Android System info.
     
  11. Biffy

    Biffy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Detta är mycket intressant info! Alltså är det ett allmänt problem (förmodligen i nätet).

    Det som är så jäkla märkligt är att detta påverkar ju väldigt många Android users. Varför är det inte fler än oss som reagerar? Problemet är ju otroligt störigt så det borde ju vara jättemånga som reagerar på detta.
     
  12. Skarhead

    Skarhead Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har exakt samma problem som trådskaparen, på min desire och telenor. Så sjukt irriterande så att telefonen hamnade i väggen en gång :(
     
  13. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag chattade lite med telenors kundtjänst igår, dom hävdar bestämt att det är simkortet... (my ass) eller så kan det stämma... om telenor hade fått in en dålig batch simkort i mitten av april/början av maj så borde en stor del av deras kunder med Desire vara påverkade.

    Min fråga till er är: hur gamla är era simkort från telenor?
     
  14. Rokare

    Rokare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem, dock sporadiskt, med 3. En annan sak jag upptäckt som kan tänkas vara relaterat är att när jag tappar täckning, vilket sker ofta med tre, får jag upp en lista på tillgängliga nätverk. Väljer jag då 3, vilket ju är min operatör, får jag meddelande "Detta när är inte tillåtet på ditt Simkort"... Vilket får mig att känna mig brydd..

    GMY
     
  15. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag har nu gjort lite mer felsökningar. Detta är mitt resultat:

    när datatrafiken inte svarar provade jag att skcka sms och att ringa. i inget av fallen fick jag önskat resultat. jag får "unable to send sms ... " när jag försöker skicka sms och när jag försöker ringa får jag ingen kopplingston... Slutsats: Det är inte bara datatrafiken som är påverkad.

    Kan någon annan bekräfta?
     
  16. Benost

    Benost Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Helt rätt Pallee, har även skickat loggar om SMSproblemen till HTC, något händer med luren. Vet inte om det har ett samband med up arrow problemet, tror det är separata problem. Den somnar även in ibland men då kan man väcka den med att skicka ett sms till den.
     
  17. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    @Benost

    Jag upplever att dessa problem började då jag bytte till telenor... men kan inte säga så säkert eftersom att jag bara hade halebop de 2-3 första veckorna som jag ägde min desire och då inte hade flatrate data... men innan bytet VET jag att jag inte hade några droppade sms.

    Btw, Vilket program använder du för att läsa loggarna och hur filtrerar du ut relevant info? jag har aLogcat och android system info installerat... men jag vet inte vad jag ska filtrera loggarna på...
     
  18. Benost

    Benost Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @Pallee. Notepad går utmärkt. Jag brukar köra loggen direkt när det händer med refresh i menyn så kan du först gå igenom loggarna i programmet direkt, är ju färgmarkerat i programmet så man kan lätt hitta fel. Blir inte jättemycket data. Annars är det ju bara alt+f o söka på det man vill i notepad. Jag litar på att HTC skickar loggarna vidare till deras radionördar :-) Har du också märkt att Data indikatorn växlar mellan 3G och H?
     
  19. Rokare

    Rokare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ang up arrow så är min lekamannatolkning att denna indikerar utgående datatrafik i någon form. Detta torde väl i så fall även inbegripa den ettor och nollor som måste fara iväg för ett skicka sms?

    Edit: Jag kör ju då med 3 och har exakt samma problem, om än något mer sporadiskt.

    GMY
     
  20. Benost

    Benost Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    SMS kör med signalering över CS alltså kretskopplat så vad gäller Telenor har det ingen koppling. Jag tror de andra operatörerna har det också. Pilarna på HTC lurarna indikerar datatrafik PS alltså Paketdata.