Alternativ till Android Auto för telefonskärmar?

Diskussion i 'Android Auto' startad av hackan, 19 jun 2022.

  1. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nu när Android Auto för telefonskärmar inte längre fungerar, vad finns det för alternativ?

    Röststyrning fick jag aldrig att fungera bra, men det har varit praktiskt med det mer anpassade gränssnittet, speciellt vid inkommande samtal.

    Tidigare har jag använt HERE Maps för navigation, men det var bekvämt när även musik och telefon fanns i samma gränssnitt.
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

  3. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Japp, YouTube Music minns jag också.
     
    Herrn gillar detta.
  5. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det där får jag inte riktigt igång, åtminstone inte med möjlighet att välja app. Är det vad Google hänvisar till fungerar det väl i 5 länder eller något sånt, och Sverige är inte ett av dom.

    Låter som att jag får testa Waze ändå (var några år sedan), bara trist att en funktion som faktiskt lanserats i Sverige tas bort, utan tydlig (tillgänglig) ersättare.
     
  6. wamiduku

    wamiduku Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Det är kanske inte helt förvånande att Google försöker få över användare till Assistant Drive Mode, eftersom Assistant kräver att man ger Google tillstånd att kartlägga ens vanor. Det kan de iofs göra ändå men de kan åtminstone inte göra det lika öppet om man undviker Assistant.

    Finns det någon annan app som gör ungefär samma sak, dvs tillåter användaren att växla mellan telefon, media (podcast-app i mitt fall) och navigation med stora knappar och minimal distraktion?

    Waze har nämnts här men senast jag tittade på deras karta fattades det vägar här ute på vischan, dessutom gillar jag inte deras datainsamling.
     
  7. wamiduku

    wamiduku Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Glöm det. Av allt jag kan se, kan tredjepartsappar varken bädda in Google Maps eller Here WeGo. Därför verkar det inte gå att göra en Android Auto-klon. Jag har testat AutoMate och AutoZen men då får man antingen köra deras egna nav-appar eller ramla ur appen och hamna i Google Maps på fullskärm varje gång man trycker nav-knappen.

    I stället kör jag en widget som visar stora ikoner för de appar och kortnummer jag vill komma åt. 3 ikoner fyller skärmen i bredd. Det blir 2 touchar på skärmen i st för en för att växla mellan nav och annan app (hem-knapp + ikon i st för bara ikon som på Android Auto).

    Google Maps har ett oskick att hoppa tillbaka till första hemskärmen när man touchar hem-knappen och sedan skymma en del av skärmen med en picture-in-picture-skärm som måste svepas bort för att man ska se något. Det problemet löser man genom att beröva Maps dess rättigheter att göra så, se How to turn off Google Maps popup navigation

    Som bonuseffekt kastas man inte längre tillbaka till första hemskärmen när man har tagit bort picture-in-picture, så om man har sin stora-ikoner-widget på en annan hemskärm så stannar man kvar där när man trycker hem-knappen i Maps.

    Widgeten jag använder heter Launchy Widget och slutade uppdateras för 4 år sedan, så om någon känner till en ersättare vars utveckling inte har lagts ner, så tipsa gärna.
     
  8. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    528
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Funderar på om Googles egna Action Blocks kanske kan vara nåt?
     
  9. hackan

    hackan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nu har jag testat Waze och kan stryka det från listan, att få upp annonser när jag kör är jag inte intresserad av.

    Google Action Blocks har jag nog inte träffat på förut, får kika på vad det är.
     
  10. wamiduku

    wamiduku Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Tyvärr kräver det Google Assistant, som jag vill undvika. Launchy funkar fortfarande på Android 12, så jag kan använda det att tag till och förhoppningsvis hitta en ersättning innan det slutar funka.

    Eller börja knacka Android-kod och skriva något eget... Förra gången jag tittade på Android-programmeringen var det Java och Eclipse som gällde, varav jag helst inte rör någondera om ingen betalar mig för det. Nu är det däremot Kotlin och en Jetbrains-IDE, vilket är betydligt trevligare språk+miljö.